Jästning temperatur

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jästning temperatur

Inläggav ok_beer » fredag 2018-07-13 22:42

Hej,

Jag ska brygga en belgian witbier för första gången imorgon och jag har läst att ölen skulle värma upp under den sista 1/3 del av jästningsperiod. Problemet är att jag har en enkelt system med ingen temperaturkontroll. Har ni nån tips om hur jag kan utföra detta? Jag brukar har damejeannen i en garderob att är c. 18-20 grader. Jag hoppas att jag kan värme ölen till c.23 grader? Vad tänker ni?
ok_beer
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 2018-07-10 22:43

Re: Jästning temperatur

Inläggav Snow » lördag 2018-07-14 00:03

Har du något annat rum som är varmare?

Svep in damejeannen i Aluminiumfolie så blir det skydd mot ljus.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Jästning temperatur

Inläggav Danne-man » lördag 2018-07-14 00:12

Har en polare som sätter jäskärl i badrummet och drar på golvvärmen för att få upp temp. Annars kan du sätta in en lampa med halogen eller gammal glödlampa i garderoben. Klassisk fulvärmare, men se till att den hänger fritt så den inte bränner nåt, och se till att jäskärlet är täckt av nåt ljusskyddande så att ljuset inte skunkar humlen.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne-man
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 21:17

Re: Jästning temperatur

Inläggav ekstedt » lördag 2018-07-14 16:06

ok_beer skrev:Hej,

Jag ska brygga en belgian witbier för första gången imorgon och jag har läst att ölen skulle värma upp under den sista 1/3 del av jästningsperiod. Problemet är att jag har en enkelt system med ingen temperaturkontroll. Har ni nån tips om hur jag kan utföra detta? Jag brukar har damejeannen i en garderob att är c. 18-20 grader. Jag hoppas att jag kan värme ölen till c.23 grader? Vad tänker ni?


Blir nog utmärkt att börjajäsningen i den där garderoben, och ställa ut kärlet på någon varmare plats när jäsningen börjar avta, typ efter 3-4 dagar.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster