HOPSTAND BARA FÖR NEIPA?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

HOPSTAND BARA FÖR NEIPA?

Inläggav Mikael H » måndag 2018-06-11 19:49

Hade egentligen tänkt göra en New England IPA, men då jag är väldigt ny i bryggarsvängen, och många varnat mig för risken för oxidering just vid NEIPA-bryggning, så tänkte jag istället göra en IPA.

Så nu till min fråga.
Är det många som kör hopstand även vid bryggning av en "vanlig" humlig IPA, eller är det något man bara gör när man ska göra en NEIPA?
Vad är för- och nackdelar med hopstand till en IPA?
Mikael H
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: tisdag 2018-05-29 15:43

Re: HOPSTAND BARA FÖR NEIPA?

Inläggav MCMLXXXII » måndag 2018-06-11 19:54

Hopstand är bra för att få arom och smak, men inte just något extra bidrag i bitterhet. Så, ös på bara. :)
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: HOPSTAND BARA FÖR NEIPA?

Inläggav Mikael H » måndag 2018-06-11 19:59

Med andra ord kan jag köra på hopstand även här fast med en hel del bittergiva till skillnad från NEIPA?
Mikael H
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: tisdag 2018-05-29 15:43

Re: HOPSTAND BARA FÖR NEIPA?

Inläggav MCMLXXXII » måndag 2018-06-11 20:16

Ja, det ska absolut gå bra.
Värt att tänka på är även vid vilken temperatur du slänger i hopstand-givan. Inte över 75°C (kolla upp det, jag kan minnas fel) skall det vara för maximal effekt.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: HOPSTAND BARA FÖR NEIPA?

Inläggav Saint » tisdag 2018-06-12 08:15

Fundera inte så mycket på vad som är regel för vissa ölstilar. Kör på med det du tycker verkar gott. Stiltypen är ointressant så länge du tycker att det smakar gott. Värre hade det varit om du hade vräkt i för mycket bitter och lite arom så att den blev helt obalanserad. Hopstand är ju skitsmart sätt att få en trevlig arom utan den högre oxidationsrisken som torrhumling kan ge.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: HOPSTAND BARA FÖR NEIPA?

Inläggav Humlegatan » onsdag 2018-06-13 09:06

MCMLXXXII skrev:Hopstand är bra för att få arom och smak, men inte just något extra bidrag i bitterhet. Så, ös på bara. :)


Några saker påverkar ju trots allt bitterheten som utvinns ur humlen, även vid hopstand. Jag hävdar att det går alldeles utmärkt att utvinna beska genom att enbart använda hopstand, då jag bryggt med den tekniken så pass många gånger nu. Om den bitterheten jag fått i mina ipor där jag enbart använt hopstand inte kommer från hopstand. Då undrar jag var den kan komma från?

Temperaturen på hopstand och mängd humle avgör hur mycket beska som utvinns ur humlen. 5-7gr humle per liter vört till jäskärl med humlesorter där alfasyran haft ett snitt på 11, tycker jag har varit lagom för en lite "snällare beska" i en ipa på 6-7%. Då har jag tillsatt humlen direkt vid kokslut och bara provat med pellets. Jag har kört på 30 minuter innan jag börjat kyla. Sedan ger ju olika humlesorter lite olika typer av beska, så där kan man behöva pröva sig fram något.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 79 gäster