Gelatin i corneliusfat

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Gelatin i corneliusfat

Inläggav skyking » söndag 2018-06-03 20:19

Funderat lite på det här med att använda gelatin. Har tidigare testat att tillsätta det i jäskärlet, men tänkte att man då får syrekontakt. Så istället funderade jag på att tillsätta det när jag tappar upp. Går det bra att bara hålla ner gelatinlösningen i fatet och sedan tappa ner ölet i det?

Är det något problem att göra så? Tänkte att utfällning en kanske blir lite grönaktig, men det kanske trycket klarar av att trycka ut ändå? Är det något problem att låta ölet vara kvar på utfällningen? Tänker att det inte borde vara det, mer än nu när jag läste ölet vara kvar med jästen som kommer med...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Gelatin i corneliusfat

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2018-06-03 22:06

Låter som jag brukar göra.
När ölen är klar för lagring/klarning trycker jag över det till ett fat jag preparerat med gelatin. Där får det stå tills det är färdig, 2-3 veckor. När jag sen flaskar får första flaskan en liten slatt av bottenjox som jag häller ut. Men sen är det inga problem.
Jag har förvisso en kort rörbit i botten på fatet som gränslar stigarröret i ett försök att inte oroa bottenjoxet för mycket.

Har alltid tagit 1/2 tsk gelatin till ett fat med 30liter öl men enligt en tråd på hombrewtalk skall jag ha 9gr dvs mer än 4 tsk. Har ökat på till 2tsk men jag har inte brått, ölen ska lagras ändå.
Utfällningarna blir inte gröna, varför skulle dom bli det? Mer som mycket små geleklumpar.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Gelatin i corneliusfat

Inläggav Rotsac » måndag 2018-06-04 01:05

Pilsnerkokaren skrev:När ölen är klar för lagring/klarning trycker jag över det till ett fat jag preparerat med gelatin. Där får det stå tills det är färdig, 2-3 veckor. När jag sen flaskar får första flaskan en liten slatt av bottenjox som jag häller ut.
Har alltid tagit 1/2 tsk gelatin till ett fat med 30liter öl men enligt en tråd på hombrewtalk skall jag ha 9 gram, dvs. mer än 4 tsk.
Har ökat på till 2 tsk men jag har inte brått, ölen ska lagras ändå. Utfällningarna blir inte gröna, varför skulle dom bli det?
Mer som mycket små geleklumpar.


Så gelatin upplöst i lite kokt, svalnat vatten finns i botten av fatet, vilket blandar sig med ölet vid tappning från jäskärlet?
Jag har alltid trott att man behövde hälla på gelatinlösningen i ölet, och försiktigt röra om, så att den får sjunka nedåt i ölet

Utan möjlighet att kyla ölet, så har jag dock aldrigt kunnat testa denna metod.
Lindh har på sin blogg tydligt visat att det inte är någon vits med att tillsätta gelatin, isinglass, etc, om man inte kan kyla ölet till MINST 10 grader.

I detta varma väder kan man vara glad, om man har ett lagringsutrymme som håller 21 grader....

Har du aldrig fått problem med dålig kolsyrejäsning i flaskorna, när gelatin används?
Det är väl sådant man kan vara rädd för, men jag antar att det trots allt för det mesta finns tillräckligt med jäst kvar.

Att kyla ölet till +2 till -1 grader innebär nog en större risk till sådan avstannad aktivitet, skulle jag tro.

En fundering är att med mina förhållanden trots allt tillsätta gelatin eller isinglass i jäskärlet vid rumstemperatur, strax innan jag tappar det på flaska.
Tanken är då att ölet efter de vanliga två veckornas kolsyrejäsning och sedimentering kommer att innehålla klarningslösningen flytande omkring i ölet.
När man sedan ställer in några flaskor i kylskåpet, så borde väl klarningsprocessen ske lika bra då, som om man hade placerat jäskärlet i kyla?

Jag brukar dock normalt kyla flaskorna under natten, eller kanske under ett dygn. Utrymmet i kylskåpet för stående flaskor är begränsat.
Det känns dock som en alldeles för kort tidsperiod för klarning.

Vet ni som bor i villa med garage att jobba i, och ett extra kylskåp eller två, hur lyckligt lottade ni är?:-(

Ett tips till de som inte använder fat:

Vid min senaste bryggning så använde jag "Clear Beer Draught System"
http://shop.humle.se/utrustning/fattappning/corneliusfat/clear-beer-draught-system tillsammans med "humlefilter":
https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... ght-system

Jag använder alltså INTE fat, utan tappar ölet direkt från en vanlig 30-Liters plasthink till flaskor.
I jäshinken monterar jag en silikonpropp i tappningskranen, i vilken jag har borrat ett hål.

I slangen till "Clear Beer Draught System" har jag monterat en helt kort bit PVC-slang, som går bra att trycka in i silikonpluggen.
Dvs. Jag monterade dessa prylar innan jag tappade över den kylda vörten efter koket.

Vid flasktappning pytsade jag in kolsyra från en billig Sodastrem-utrustning några gånger i jäshinken, samt i varje flaska innan och efter fyllning innan kapsylering. Allt detta fungerade över förväntan:-)

"Clear Beer Draught System" sjönk stadigt nedåt, och satte sig på botten av jäshinken utan att kantra, eller röra upp bottensatsen på ett sätt som jag inte hade vågat hoppats på, efter tester med vatten. Det var den bästa flasktappningen någonsin i det avseendet.

Jag rekommenderar dock att man NOGA experimenterar med att balansera flytkroppen, genom att flytta O-ringarna.
Det extra "humlefiltret" är kanske inte helt nödvändigt för det mesta, men ibland flyter det omkring junk som inte vill sjunka ned.

Det vanliga slasket med att tippa jäshinken, för att få ut de sista flaskorna (med junk, och extra märkning av flaskorna) behövdes ej:-)
Någon oxidering av ölet ("Belgian Ale") märks inte heller efter närmare tre veckors flasklagring.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Gelatin i corneliusfat

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2018-06-04 07:58

Det funkar, om jag blandar gelatinet med ölen eller om jag blandar ölen med gelatinet kan nog kvitta.
Ölen håller 2° när jag trycker över den vilket tar 20-30minuter. Vill nog påstå att det är likvärdigt att röra om försiktigt.
Klarningen tar enligt länken 2-3 dagar vilket är onödigt snabbt för min del, jag brygger lager som ska lagras ivfsh.

https://spikebrewing.com/blogs/ask-a-pr ... bien180510
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Gelatin i corneliusfat

Inläggav fluke12 » tisdag 2018-06-26 20:51

Körde vår senaste lager med gelatin i keggen. Anledningen var förutom att testa gelantin, att jag glömde protaflocken vid kok.
Den här lagern är nu efter 3 veckor helt kristallklar och så god att alla som testade höjer den till skyarna.
Så jag själv kommer att testa även nästa lagerbatch med gelantin i keggen. Jag kommer även att få med protaflocken i koket, för att se om det blir nån skillnad....
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 86 gäster

cron