Jäsningstips för Saison?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jäsningstips för Saison?

Inläggav pagablara » torsdag 2018-05-31 21:10

Jag har bryggt en egendesignad (efter surfat runt bland diverse recept) Saison

Har för första gången tänkt testa på en sekundär-jäsning

Tacksam för tips - några frågor:
Varför sekundär? Mindre grumlighet i flaskan? Finns det några jäsningseffekter?
Den har nu stått i jäskaret i 10 dagar (med torrhumling i en vecka) Den hade för två dagar sedan FG på 1,008 (ABV 4,0%) Helt OK - men hade väl tänkt 5,5% typ. Kan man t ex ”mata” jästen med något i samband med sekundären? Socker? Spray-malt? Eller bara låta det vara? Session för ju helt OK! (Jästen var Wyeast Belgian Saison)
Hur länge kan/ska den stå i sekundären?

Tacksam för alla tips och tanker, eftersom första sekundär-försöket. Och ursäkta eventuella ”dumma” frågor!
pagablara
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: onsdag 2017-10-18 10:56

Re: Jäsningstips för Saison?

Inläggav ekstedt » torsdag 2018-05-31 22:22

Det här borde skingra dimman en del: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... rring.html
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Jäsningstips för Saison?

Inläggav pagablara » torsdag 2018-05-31 23:01

Jag har bryggt en egendesignad (efter surfat runt bland diverse recept) Saison

Har för första gången tänkt testa på en sekundär-jäsning

Tacksam för tips - några frågor:
Varför sekundär? Mindre grumlighet i flaskan? Finns det några jäsningseffekter?
Den har nu stått i jäskaret i 10 dagar (med torrhumling i en vecka) Den hade för två dagar sedan FG på 1,008 (ABV 4,0%) Helt OK - men hade väl tänkt 5,5% typ. Kan man t ex ”mata” jästen med något i samband med sekundären? Socker? Spray-malt? Eller bara låta det vara? Session för ju helt OK! (Jästen var Wyeast Belgian Saison)
Hur länge kan/ska den stå i sekundären?

Tacksam för alla tips och tanker, eftersom första sekundär-försöket. Och ursäkta eventuella ”dumma” frågor!
pagablara
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: onsdag 2017-10-18 10:56

Re: Jäsningstips för Saison?

Inläggav Karl R » fredag 2018-06-01 07:54

jag hade helt skippat sekundär.

Nu när du redan tjoffat i torrhumlingen är det tänker jag nog att det är hög tid att flaska den, ifall du inte vill ha för mycket bismak av själva växtmaterialet.

Men visst, du skulle ju kunna tappa om den för att slippa humlen och sen mata den med socker/spraymalt för att höja alkoholhalten, men det är något av ett för mig bakvänt tillvägagångssätt. Men det funkar säkert.

Det händer liksom inte någon magi i sekundären som inte också händer i primären, låt den jäsa färdigt och låt den ev stå några dagar till, möjligen lite varmare om du har möjlighet. Sen är den redo för flaskan.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Jäsningstips för Saison?

Inläggav Saint » fredag 2018-06-01 08:07

Karl R skrev:jag hade helt skippat sekundär.

Nu när du redan tjoffat i torrhumlingen är det tänker jag nog att det är hög tid att flaska den, ifall du inte vill ha för mycket bismak av själva växtmaterialet.

Men visst, du skulle ju kunna tappa om den för att slippa humlen och sen mata den med socker/spraymalt för att höja alkoholhalten, men det är något av ett för mig bakvänt tillvägagångssätt. Men det funkar säkert.

Det händer liksom inte någon magi i sekundären som inte också händer i primären, låt den jäsa färdigt och låt den ev stå några dagar till, möjligen lite varmare om du har möjlighet. Sen är den redo för flaskan.


Håller med! Har du redan torrhumlat så har tåget redan lämnat perrongen. Med sekundär-jäsning tänker jag att du pitchar ev lite brett. Har en kompis som har gjort just det. http://www.humlegatan.com/ För framtida saison är mitt tips värme och tid. De bästa saison jag har bryggt "glömde" jag en månad i ett väldigt varm (ca30 grader) förråd. Den kom igång igen efter tre veckor och jäste ner lite till.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Jäsningstips för Saison?

Inläggav pagablara » måndag 2018-06-04 20:24

Tackar för tipsen! Uppskattades! Gjorde en sekundär, hällde i lite spraymalt, och låter det stå en vecka (minst) så varmt jag kan få det i huset.
Doften, utseendet var himmelskt!
Thx!
pagablara
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: onsdag 2017-10-18 10:56

Re: Jäsningstips för Saison?

Inläggav Danne-man » tisdag 2018-06-26 12:27

pagablara skrev:Tackar för tipsen! Uppskattades! Gjorde en sekundär, hällde i lite spraymalt, och låter det stå en vecka (minst) så varmt jag kan få det i huset.
Doften, utseendet var himmelskt!
Thx!
Den här jästen är känd för att stanna av halvvägs, tid och värme är oftast lösningen.

Nästa gång, låt stå i primären tills den jäst ut och torrhumla sedan. Som du gör nu så kommer humlearomen dämpas av den andra jäsningens (biotransformering, värme?).

Vilken och hur mycket humle? Berätta hur resultatet blir! :)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne-man
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 21:17


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster