Kolsyra fat (igen)

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kolsyra fat (igen)

Inläggav Anders_Adler » onsdag 2018-05-30 08:28

Vet att detta har diskuterats massvis men testar en runda igen så att jag förstår!

Har kolsyrat ett fat och det har stått stabilt runt 1,2 bar ett par veckor! Dock har fatet inte varit kylt hela tiden utan endast när jag velat testa ölen!

Nu har jag kört över den med beergun och tycker det är lite kolsyra i den nästan lite blaskig! Vad har hänt?

Skall göra två bryggningar till midsommar och vågar inte tvångskolsyra! Så min fråga är, tycker det var smidigt med beergun så dels är kan jag prima med socker i ett fat för att sedan överföra till flaska samt varför uppfattar jag kolsyran som mindre efter jag tvångskolsyrat och fört över på flaksa! Helt ny på detta med fat!
Tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Kolsyra fat (igen)

Inläggav Hebbe » onsdag 2018-05-30 08:53

Nu skrev du inte vad det var för sorts öl, men om du tvångskolsyrar i rumstemp behöver du högre tryck än i tex. kylskåp.
Kall öl absorberar mer CO2 än varm därför måste man anpassa trycket till temperaturen.
Om vi antar att du gjort en ale och inte har tillgång till kylskåp skulle jag sätta trycket till 1,6bar vid en temp på 20°C (1,8bar vid 23°C).
Se Wikin eller tabellen längst ner på https://shop.humle.se/kolsyresattning
Lycka till!
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: tisdag 2015-01-13 14:31
Ort: Lerum

Re: Kolsyra fat (igen)

Inläggav Anders_Adler » onsdag 2018-05-30 09:24

Hebbe skrev:Nu skrev du inte vad det var för sorts öl, men om du tvångskolsyrar i rumstemp behöver du högre tryck än i tex. kylskåp.
Kall öl absorberar mer CO2 än varm därför måste man anpassa trycket till .
Om vi antar att du gjort en ale och inte har tillgång till kylskåp skulle jag sätta trycket till 1,6bar vid en temp på 20°C (1,8bar vid 23°C).
Se Wikin eller tabellen längst ner på https://shop.humle.se/kolsyresattning
Lycka till!


Det är en dubbel och jag körde pö rätt högt enligt tabell då ölen var i rums temp! När den sedan stabiliserat sig kopplade jag bort och när den var kall låg den stabilt på 1,2! Har inte möjlighet att hålla fatet kallt hela tiden!
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Kolsyra fat (igen)

Inläggav Anders_Adler » onsdag 2018-05-30 09:25

Hebbe skrev:Nu skrev du inte vad det var för sorts öl, men om du tvångskolsyrar i rumstemp behöver du högre tryck än i tex. kylskåp.
Kall öl absorberar mer CO2 än varm därför måste man anpassa trycket till temperaturen.
Om vi antar att du gjort en ale och inte har tillgång till kylskåp skulle jag sätta trycket till 1,6bar vid en temp på 20°C (1,8bar vid 23°C).
Se Wikin eller tabellen längst ner på https://shop.humle.se/kolsyresattning
Lycka till!


Hade upp trycket till 1,75 under den veckan då det låg på ca 21 grader!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Kolsyra fat (igen)

Inläggav Hebbe » onsdag 2018-05-30 11:18

Det låter konstigt. Visar regulatorn rätt tryck, har du en till du kan testa med?

Hade du kylt ölen innan du flaskade?

Är den avslagen även om du dricker "direkt från fatet"?
Annars kanske flaskorna är otäta.
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: tisdag 2015-01-13 14:31
Ort: Lerum

Re: Kolsyra fat (igen)

Inläggav Anders_Adler » onsdag 2018-05-30 11:55

Hebbe skrev:Det låter konstigt. Visar regulatorn rätt tryck, har du en till du kan testa med?

Hade du kylt ölen innan du flaskade?

Är den avslagen även om du dricker "direkt från fatet"?
Annars kanske flaskorna är otäta.


Fatet kalt när jag tappade och servar okej med kolsyra när jag tog från fat. Kanske lite flyktig men det var mer kolsyra iaf! Jag har en till regulator får test med den också! Het dock problem med den, då det är version 2 på trapezt kopplingen från humle och där sticker bara all kolsyra ut ur ventilhålet som är borrat på dem!

Får köra lite mer tester efter dessa två bryggningar som skall vara till midsommar, men kan tjinga i sockerlösning i fat och anvöbda det för att köra med beergun istället för att ta över till ett annat kärl och utsätta det för syre


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Kolsyra fat (igen)

Inläggav humlekotte » torsdag 2018-05-31 20:01

1,2 bar i 22 grader ger inte ens tillräckligt med kolsyra för mininivå för ale enligt kolsyretabellen här
http://www.humle.se/library/kolsyretabell.html .

Helt enkelt är det så att om det är för lite kolsyra så måte du öka trycket eller sänka temperaturen. Helst båda.
Det är ingen 100% exakt vetenskap utan man får prova sej fram. Speciellt eftersom mängden kolsyra är tidsberoende.

Inte ska du tveka på att tvångskolsyra. En halvvariant är att ha högt tryck nån dag för att sedan gå över till sluttrycket
under en längre tid. Det sparar in i alla fall några dagar. Den råa varianten är att höja till 4 bar och rulla fatet på golvet
fram och tillbaks så att det bubblar ordentligt i det. 5-10 minuter. Då är det snart gjort.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Kolsyra fat (igen)

Inläggav Hebbe » fredag 2018-06-01 08:31

humlekotte, läste du alla inlägg?
Enligt TS var det 1,2 bar vid kyld öl.
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: tisdag 2015-01-13 14:31
Ort: Lerum

Re: Kolsyra fat (igen)

Inläggav humlekotte » fredag 2018-06-01 10:11

Nu är det nog något du tänker på när du skriver så. Vad?
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Kolsyra fat (igen)

Inläggav Anders_Adler » onsdag 2019-02-06 01:00

Skriver i denna tråden igen då de flaskorna jag gjorde från den Barca jag skriver här var perfekta (vissa lite mycket kolsyra) efter 2 månader. Är det ett korrekt fenomen? Har kolsyrat ett fat igen och det var bra med kolsyra i ölen när jag drack från fat, men likt den andra så är den lite avslagen när jag kollat flaskorna så här 2 dagar efter! Är det korrekt fenomen att det kommer bli bättre om ett tag. Skall jag ställa dem lite varmare under ett par dagar?

Tacksam för svar på denna nöten, så jag vågar sätta min andra på fat med!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Kolsyra fat (igen)

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2019-02-06 10:40

Har en tes vad det gäller kolsyra i fat.
Har du en gång tryckt i gas så att du nått önskat jämviktstryck över en vecka utan att behöva tillföra mer gas så försvinner inte gasen oavsett vilken temp du lagrar fatet i. Bubbelkänslan blir bättre efter ett tag då bubblorna blir mindre av att gasen fördelas i vätskan men mängden gas förändras inte om det inte finns läckage.
Det hjälper inte att ställa flaskorna varmt, gasmängden ökar inte för det.
Skummar det mycket när du flaskar?

Har läst på andra ställen att man måste kompensera för kolsyreförluster vid flaskning med beer gun men har ingen egen erfarenhet gällande detta, men det låter väl inte helt orimligt?
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster

cron