Smakförändring i fat

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Smakförändring i fat

Inläggav Saint » onsdag 2018-05-30 08:12

Jag är nu inne på min fjärde öl som tappar på fat och varje gång har samma fenomen inträffat. De 3-4 första dagarna efter att kolsyran är ok så har ölen ett härligt humletryck och smakar fantastiskt.
Efter ungefär en vecka har det tappat väldigt mycket med väldigt återhållsam arom. Inte oxiderat, infekterat eller dåligt. bara väldigt mycket tamare.
Så fortsätter det tills det är ungefär 2-3l kvar i fatet när plötsligt all arom återkommer med full kraft.
Har någon mer erfaren fatbrukare upplevt samma fenomen och finns det en lösning?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Smakförändring i fat

Inläggav Bee » onsdag 2018-05-30 12:19

Saint skrev:Efter ungefär en vecka har det tappat väldigt mycket med väldigt återhållsam arom. Inte oxiderat, infekterat eller dåligt. bara väldigt mycket tamare.

Det låter som oxidation...
Hur är smaken då? Samma eller tamare?

Saint skrev:Så fortsätter det tills det är ungefär 2-3l kvar i fatet när plötsligt all arom återkommer med full kraft.
Har någon mer erfaren fatbrukare upplevt samma fenomen och finns det en lösning?

Kan det vara så att från början har du mycket humlepartiklar i suspension som sedan sedimenterar och mot slutet kommer upp i lösning pga att fatet rörts? (Spekulerar)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Smakförändring i fat

Inläggav Saint » torsdag 2018-05-31 08:02

Det är absolut inte oxidation. Har ordentlig erfarenhet av oxidation när jag brukade flaska ipa. Tror då mer på alt 2. Kom ihåg att detta hände även för några veckor sedan när jag flyttade hela fatkylen. Det tyder ju på att det har något att göra med att skaka om faten.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Smakförändring i fat

Inläggav humlekotte » torsdag 2018-05-31 19:42

Undrar om inte det har med löslighet av ämnen från humlen i öl att göra.
Att det blandas bra i början för att sedan söka sej uppåt. Gissning bara.
Känner igen att humlesmaken ökar ordentligt de sista glasen från fatet.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Smakförändring i fat

Inläggav Saint » fredag 2018-06-01 08:01

humlekotte skrev:Undrar om inte det har med löslighet av ämnen från humlen i öl att göra.
Att det blandas bra i början för att sedan söka sej uppåt. Gissning bara.
Känner igen att humlesmaken ökar ordentligt de sista glasen från fatet.


Bör ju kunna testa den teorin i helgen. Skaka om faten lite lätt innan jag tappar upp fredagsölen
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Smakförändring i fat

Inläggav humlekotte » fredag 2018-06-01 08:18

Försöker dra mej till minnes och har märkt effekten på torrhumlade öl främst (enbart?).
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 125 gäster