LoDO

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

LoDO

Inläggav Cobrac » fredag 2018-05-25 21:14

Tjena,

Har tänkt att ge mig på en LoDO-bryggning. Fast med M54. Och inte helles.

Jag skickar med en bild (ser ut som det är mitt barn som ritat). Tanken är att ta en keg och preparera den med två filter. Ett upp till i gas-röret och ett nederst i stigröret. De kommer se lite annorlunda ut i verkligheten än vad som är beskrivit i min skiss.

Jag förkokar (destillerat vatten), kemar med kalciumklorid, kyler och doserar MBS enligt germanbrewing.net (0,1 gr/lit) i grytan. Jag fyller sedan fatet underifrån och mäskar in. Stänger sedan till fatet och startar cirkuleringen. När mäskning är klar, trycksätter jag fatet via gasanslutningen och trycker upp vörten genom stigröret tillbaka i grytan. I grytan kommer jag att använda en mash-cap under mäskning. Fatet är placerat under grytan för att undvika luftfickor i malten och fatet. Om lakning behövs så kan jag alltid fylla på lakvatten via gas-anslutningen.

Jag startar uppkoket under tiden jag trycker ut resterande vört/lakning. Kokar och fortsätter med humlegivor.

Kylning sker med spiral, dränkbar pump i 0-gradigt vatten (som jag preppat innan) som jag använder istället för kranvatten. Whirlpool via cirkulationspumpen.

Tappar över kyld vört till jäskärl. Ställs i tempererad jäskammare. Sätter jäskärlet under vakuum (-93kPa).

Preparerar jästen med Go-Ferm och kyler jästslurryn till samma temp som vörten.

Häller i jästslurryn i ett annat jäskärl, auto-siphonar vörten från första jäskärlet till jästslurryn (den borde sedimenterats ytterligare för slippa ännu mer druv).

Jäser ut vörten nästan helt och förflyttar vörten till fat och spundar tills den är färdigjäst.

Kommentarer på förfarandet, något som ska ändras?

Bild
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: LoDO

Inläggav Cobrac » fredag 2018-05-25 21:16

Glömde nämna att spunding-fatet kommer jag att ha en clear beer-flöte i.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: LoDO

Inläggav fluke12 » söndag 2018-05-27 00:41

Du kommer att misslyckas om du inte flushar alla kärl med CO2 innan du genomför transport till nytt kärl.
M54 fungerar dessutom dåligt vid vakum. Försök att hitta en jäst med bättre attuenation och bättre flockulering.
Själv skulle jag satsa på att bygga vattnet från noll via ett omvänd osmos aggregat. :mrgreen: :wink: :D
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: LoDO

Inläggav Cobrac » söndag 2018-05-27 01:30

fluke12 skrev:Du kommer att misslyckas om du inte flushar alla kärl med CO2 innan du genomför transport till nytt kärl.
M54 fungerar dessutom dåligt vid vakum. Försök att hitta en jäst med bättre attuenation och bättre flockulering.
Själv skulle jag satsa på att bygga vattnet från noll via ett omvänd osmos aggregat. :mrgreen: :wink: :D


Ok, fast jag är helt övertygad om att destillerat vatten har mindre restprodukter än osmos-vatten.

Jag ska lägga en minnesanteckning angående förflyttning av vört till nytt kärl. Bättre att förflytta vört direkt till jäsning?
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: LoDO

Inläggav Cobrac » söndag 2018-05-27 01:31

Cobrac skrev:[quote="fluke12"]Du kommer att misslyckas om du inte flushar alla kärl med CO2 innan du genomför transport till nytt kärl.
M54 fungerar dessutom dåligt vid vakum. Försök att hitta en jäst med bättre attuenation och bättre flockulering.
Själv skulle jag satsa på att bygga vattnet från noll via ett omvänd osmos aggregat. :mrgreen: :wink: :D


Ok, fast jag är helt övertygad om att destillerat vatten har mindre restprodukter än osmos-vatten.

Jag ska lägga en minnesanteckning angående förflyttning av vört till nytt kärl. Bättre att förflytta vört direkt till jäsning?[/quote]

Alltså, det jag menar är att jag kommer bygga vattnet från början. Dock med dest.vatten.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: LoDO

Inläggav Humlegatan » tisdag 2018-05-29 12:22

Jag kapar tråden lite...

Finns det någon som på rak arm kan tipsa om vattenkalkylator som har inbyggd funktion för Natriummetabisulfit (t.ex. campden)? Jag har använt brewersfriend i flera år men nu när jag börjat läsa på om lodo och hur jag ska börja praktisera delar av tekniken för min bryggning så tar det stopp redan vid vattenbehandlingen. Andra förslag?
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 98 gäster