Humle och kondens

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Humle och kondens

Inläggav Djonk » torsdag 2018-05-24 11:31

Jag brukar frysa kaffebönor för att det är ett bra sätt att förlänga färskheten. När man gör det är det viktigt att man låter de tina innan man öppnar förpackningen för att undvika kondens, annars är det kontraproduktivt och leder till smaker som motorolja.

Har gjort likadant med humlepåsar men hittar ingen rekommendation om det, fokus ligger ju väldigt mycket på syre. Hur brukar ni göra? Kan inte tänka mig att det spelar någon roll om man använder hela påsen på en gång, men är det en bra idé om man vill spara och frysa in humlen igen?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Humle och kondens

Inläggav skyking » torsdag 2018-05-24 13:36

Jag har aldrig funderat på man skulle göra något speciellt. Jag plockar fram paketet ur frysen, mäter upp hur mycket humle jag skall ha och återförsluter (och kramar ut tomluft ur) påsen och in i frysen igen.

Blir det fel så? Jag tycker inte jag har märkt något problem, men sen vet jag iofs inte vad jag skulle leta efter för fel heller...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Humle och kondens

Inläggav Djonk » torsdag 2018-05-24 14:04

Du får in lite fukt på det viset, frågan är om det har negativ effekt på humlen. Kanske är det tvärtom värre med temperaturförändringen av att tina helt?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Humle och kondens

Inläggav Djonk » söndag 2018-09-30 09:46

Tar upp det här igen. Använde en tidigare öppnad påse med Tettnanger i min senaste öl. Nu smakade den fadd och beskare än vad jag kommer ihåg, inte alls lika aromatisk.

Osäker på om det gör någon skillnad om man tinar humlen eller inte, kanske var det bara för att påsen var öppnad fem månader tidigare? Värt att nämna att det var gammal humle från 2015, men det smakade trevligt första gången. Om man drar parallell kaffe igen kan det ju hålla smaken ganska länge i oöppnad förpackning, men äldre/malet kaffe tappar väldigt mycket på bara några dagar.. kanske gammal humle går utför snabbt efter öppning även om den är fryst?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 83 gäster

cron