Essentiska humleoljor - emulator

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Essentiska humleoljor - emulator

Inläggav mazzse » lördag 2018-05-19 03:43

Ähh det där måste vara lagligt. Som du själv skriver, en apparat som uppenbarligen är ägnad för att tillverka sprit.
Den texten syftar ju till ”din moonshiners kokare”.
Annars vore det olagligt att som skollärare använda en apparat för destillera i skolan.
Den där apparatens ändamål är inte att tillverka sprit.

Eller uppfattar jag bilden betydligt mkt mindre än den är?

Tror det gått lite hysteri i vad man får å inte får göra.

Testa å se vad som händer, vad polisen gör åt din device.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 146
Blev medlem: tisdag 2014-11-18 21:17

Re: Essentiska humleoljor - emulator

Inläggav skyking » måndag 2018-05-21 09:43

Visst kan man tänka sig att argumentera för att den på grund av sin storlek inte är praktisk för sprit-destillation (som jag nämnde), men det är INTE samma sak som att rätten köper det argumentet. Vad som talar emot argumentet är t.ex. det faktum att det inte någonstans är angivet någon minimikvantitet för att klassas som hembränning och utan någon sådan så behöver ju inte destillationsutrustningen heller ha krav på sig att fungera för en viss volym.

När det gäller skollärare så finns det ju faktiskt i alkohollagen ett antal undantag. De jag nämnde i mitt första inlägg var att man kan ha tillstånd att tillverka sprit vilket innebär att man också får ha destillationsapparat. Sen finns det möjlighet för folkhälsomyndigheten medger undantag från förbudet - vilket kan vara fallet för skolan (men det kan faktiskt vara så att de rent av har tillstånd till att tillverka sprit).

Och att testa och se vad polisen gör är en lite verklighetsfrånvänd kommentar. Det är ju inte så att polisen går runt i folks hem och kollar så att de inte har olagligheter för sig - för att de skall göra något måste de först få kännedom om den och dessutom prioritera frågan (de lägger ju ner fall ganska frikostigt). Det faktum att man kan göra något utan att komma i klammeri med rättvisan är INTE samma sak som att det man gör är lagligt eller ens icke-straffbart.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 72 gäster