Lag time Wyest 1272?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lag time Wyest 1272?

Inläggav Alex_08 » söndag 2018-05-13 11:17

Pitchade ett paket aktiverad 1272 i 11 liter vört med OG runt 1.050 (snabela) ~20c igår eftermiddag. Ner med kärlet i källaren som håller runt 20c denna årstid.
Idag 16h senare kan jag inte se någon aktivitet alls. Det är första gången jag provar den här jästen, försöker hitta en bra APA jäst så jag testar runt lite.

Påsen svällde betydligt mindre än 1318 som jag använder till mina NEIPA's märkte jag. Men den svällde upp lite.

Drar vörten genom saftsil ner i hinken, och vevar på med en ballongvisp för att syresätta.

Packdatum på jästen är 07 feb 18. Har legat i kyl såklart.

Jag gav hinken en liten snurr när jag var nere å kikade, för att röra om det lite.

Är det någon som har erfarenhet med den här jäststammen? har den extrem lagtid ibland? Jag försöker ha is i magen, men samtidigt är ju vörten känslig när den bara står,
har fler än en gång sneglat på mina nödpaket med us-05 som ligger i kylen och vill egentligen springa ner å strössla i på en gång.

Help! :D
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Lag time Wyest 1272?

Inläggav Bee » söndag 2018-05-13 11:38

16 timmar är inget att oroa sig för. Ta det lugnt
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Lag time Wyest 1272?

Inläggav Alex_08 » söndag 2018-05-13 11:45

Precis vad jag ville höra!

Har aldrig upplevt en sån här lång lagtid med någon jäst jag använt tidigare bara. Så det bryter mot mönstret liksom, då blir man ju lite orolig. Får ta en kall öl på balkongen sålänge å gå ner å ta en titt sen

Tack =)
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Lag time Wyest 1272?

Inläggav ekstedt » söndag 2018-05-13 17:01

Har nog inte så mycket att göra med jäststammen som med jästens skick. Att den inte har kommit igång inom 12 timmar tyder på att den inte var jättepigg. Men om den har kommit igång inom 24 timmar så är det fortfarande okej.

Gör förkultur om du vill vara säker på att få din flytande jäst i gott skick.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Lag time Wyest 1272?

Inläggav Alex_08 » söndag 2018-05-13 17:53

ekstedt skrev:Har nog inte så mycket att göra med jäststammen som med jästens skick. Att den inte har kommit igång inom 12 timmar tyder på att den inte var jättepigg. Men om den har kommit igång inom 24 timmar så är det fortfarande okej.

Gör förkultur om du vill vara säker på att få din flytande jäst i gott skick.


Jäsningen verkar ha vaknat till liv nu på eftermiddagen iallafall.

Tycker datumet på jästen är helt ok? 3 månader+. Enda jag kan tänka på är att den mått mindre bra under transporten?.
Nu när jag tänker efter så tog jag faktiskt ut jästen ur kylen lite senare än vad jag brukar göra med smack-packs. 1318 packen ser ut som dom ska smälla vilken
sekund som helst när jag plockar fram dom samtidigt som jag börjar värma mäskvatten.. Kanske en kombination att den inte fick vakna till liv ordentligt i påsen
och dålig frakttemperatur..

Det där med förkultur har jag haft lite i åtanke ibland, men glömmer alltid att beställa DME. Jag har ganska nyligen börjat övergå från torrjäst till flytande för jag har fått
för mig att vissa bismaker jag inte gillar kommer från mina gamla arbetshästar S-04 och US-05..
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Lag time Wyest 1272?

Inläggav ekstedt » söndag 2018-05-13 18:18

Flytande jäst tappar ganska snabbt vitalitet. Tre månader känns som ett gränsfall tycker jag, men det påverkas mycket riktigt inte bara av tidsfaktorn utan även hur paketet har hanterats.

Att göra förkultur känns som ett oumbärligt verktyg i lådan om man ska använda flytande jäst (vilket jag är helt för). För riktigt färsk jäst kan det kanske gå lika bra utan, men jag gör alltid en enliters förkultur oavsett förpackningsdatum.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Lag time Wyest 1272?

Inläggav Alex_08 » söndag 2018-05-13 18:38

Jag får helt enkelt ta och springa å köpa mig ett paket DME innan nästa bryggning då, hade faktiskt ingen koll på hur längre flytande jäst är "färsk". tackar!
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 68 gäster

cron