Vad behöver jäst ?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vad behöver jäst ?

Inläggav 5komma6prosent PREP » tisdag 2018-04-17 19:25

Då kan man ju undra vad jag menar med deta

Det som jag funderar på är vad behöver jäst för att må maximalt bra innan den ska börja producera alkohol
Typ när man odlar upp den

Så vad ska vätskan innehålla för att bli maximalt bra för jästen

Syre=för att?
Socker=energi
Spårämnen?
Mineraler?

Mvh Prep
5komma6prosent PREP
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 2017-03-21 20:10

Re: Vad behöver jäst ?

Inläggav Alex_08 » tisdag 2018-04-17 21:39

Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Vad behöver jäst ?

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-04-17 22:29

Syre för att syntetisera steroler som används för cellmembramen.

Fria aminosyror, diverse mineraler + annat som jag glömt. Detta brukar en helmaltsvört kunna bistå med tillfredsställande, möjligen med undantag för zink. Kalcium på minst 50 ppm är bra för flockuleringen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vad behöver jäst ?

Inläggav korak » måndag 2018-05-21 14:41

Finns åtminstone ett komersiellt bryggeri som tillsätter zink.

//Niklas
korak
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: torsdag 2016-12-15 23:45

Re: Vad behöver jäst ?

Inläggav Lindh » måndag 2018-05-21 15:13

T.om. tyskarna som kör reinheitsgebot tillsätter zink. Detta genom att låta mäskvattet passera ett zinkrör påväg till mäsktunnan. Detta mest för att zinken sitter i skalen och en del bryggeriet avlägnas en hel del skal (Kubessametoden) för att minska adstringens från dekoktion.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Vad behöver jäst ?

Inläggav Morgan » tisdag 2018-05-22 07:27

Jäst behöver vört.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Vad behöver jäst ?

Inläggav Rotsac » tisdag 2018-05-22 10:54

Lindh skrev:T.om. tyskarna som kör reinheitsgebot tillsätter zink. Detta genom att låta mäskvattet passera ett zinkrör påväg till mäsktunnan. Detta mest för att zinken sitter i skalen och en del bryggeriet avlägnas en hel del skal (Kubessametoden) för att minska adstringens från dekoktion.


Jag använder Apotekets "Kosttillskott Zink, 15 mg-tabletter" till mig själv.
Skulle det kunna vara lämpligt att krossa några sådana tabletter ned i vörten?

Hur mycket behövs för 20 Liter vört?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Vad behöver jäst ?

Inläggav 5komma6prosent PREP » torsdag 2019-04-11 19:39

Frågan var inte vad jäst behöverför att jäsa vörten.
Utan vad som jäst behöver för att föröka sig. Och att verje jäst cell är så stark som möjligt.

Min idé är att inte syresäta vörten. Utan odla upp jästen i tillräckligt stor mänd (som motsvarar mängden efter en normal jäsning). Och tillsätta den upp odlade jästen i den ej syresata vörten

Så vad behöver en jäst cel för att bli maximalt stark
5komma6prosent PREP
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 2017-03-21 20:10

Re: Vad behöver jäst ?

Inläggav ekstedt » torsdag 2019-04-11 23:15

Jästen förökar sig när den jäser. Vill du slippa syresättning av vört behöver du syresätta förkulturen i stället (eller använda torrjäst) så att cellerna har bra sterolreserver.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vad behöver jäst ?

Inläggav Drake » fredag 2019-04-12 00:43

Eller ett par droppar olivolja! Om det nu funkar, med det sägs ju så.

http://beersmith.com/blog/2015/09/14/ol ... r-brewing/

http://www.kotmf.com/articles/oliveoil.pdf
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Vad behöver jäst ?

Inläggav Lindh » fredag 2019-04-12 06:57

Som jag minns det så fungerade bara olivoljetricket i teorin. Det var myclet diskussioner om det där för en handfull år sedan och det är ingen som använder det idag. Någon som minns anledningen?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Vad behöver jäst ?

Inläggav ekstedt » fredag 2019-04-12 08:20

Lindh skrev:Som jag minns det så fungerade bara olivoljetricket i teorin. Det var myclet diskussioner om det där för en handfull år sedan och det är ingen som använder det idag. Någon som minns anledningen?


En anledning är att den bara kompenserar för omättade fettsyror, medan jästen även bildar andra ämnen med hjälp av syret, främst steroler.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vad behöver jäst ?

Inläggav Drake » fredag 2019-04-12 08:24

Funkar gör det bevisligen, men varför man inte använder metoden vet jag inte. Den sista länken har en del intressanta uppgifter och avslutas såhär för den som inte orkar läsa hela: "However, these test fermentations were slower and produced an increased amount of esters compared to the controls. Although the finished product was significantly higher in ester content, it was not determined to be out of specification and was actually preferred by the internal flavor panel. The goal of improving flavor stability was achieved but at the cost of increased esters and slightly slower fermentations."
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Vad behöver jäst ?

Inläggav Lindh » fredag 2019-04-12 09:13

Tack! Ja mer estrar kan man ju vara utan (eller jag iallafall =))
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Vad behöver jäst ?

Inläggav skyking » fredag 2019-04-12 10:35

Drake skrev:Funkar gör det bevisligen, men varför man inte använder metoden vet jag inte. Den sista länken har en del intressanta uppgifter och avslutas såhär för den som inte orkar läsa hela: "However, these test fermentations were slower and produced an increased amount of esters compared to the controls. Although the finished product was significantly higher in ester content, it was not determined to be out of specification and was actually preferred by the internal flavor panel. The goal of improving flavor stability was achieved but at the cost of increased esters and slightly slower fermentations."


Det "fungerar" också att vandra baklänges sju varv runt huset med förkulturen...

Med att det "fungerar" verkar verkar inskränka sig till att jästen förjäser socker till mestendels alkohol vilket man nog lyckas med lite oavsett vad man tar sig till. Däremot brukar ju syresättning anges vara en åtgärd för att få snabbare jässtart och lägre esternivåer vilket enligt deras slutsats de verkar ha misslyckats med.

Min teori är att man egentligen med dessa argument ser att syresättning av vörten inte har den STORA betydelsen som vissa verkar vill göra gällande och att man inte får så drastiska konsekvenser av att använda olivolja istf syresätta vörten tas felaktigt som intäkt för att man kan använda olivolja istf att syresätta vörten.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 95 gäster