Stark lukt från jästunnan

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Stark lukt från jästunnan

Inläggav ramsus » lördag 2018-03-31 15:38

Förförra helgen gjorde jag en SMaSH...eller rättare sagt två st. Jag gjorde en mäskning som jag sedan fördelade på två kok med två olika humlingar, i övrigt allt samma....jäst etc. Idag var det dags att stoppa i en giva torrhumling i båda. Öppnar den första...luktar väl inget speciellt gott men inte dåligt heller, så jag häller i givan. Öppnar den andra...hmm tycker det flyter lite mer gucka i denna som inte ser jättenice ut. Stoppar ner näsan i tunnan och ryggar instinktivt tillbaks; en oerhört stark doft slog emot mig. Lite som om man hade luktat på ammoniak typ, inte för att det luktade ammoniak men det blev samma reaktion som om jag hade gjort det. Doften var inte elak eller så, bara oerhört stark, mycket mycket starkare än den första. Det är inga alkoholstarka öl jag gjort, bara runt 5% typ.

Är detta normalt? Vad orsakar skillnaderna mellan de två?

Annars...jag är en nybörjare och jag tycker det är väldigt svårt att se/lukta/smaka ölen i jästunnan och tänka att det där ska jag dricka sedan. För övrigt gäller det det mesta i bryggningsprocessen, koket luktar inte speciellt nice heller. Hur ska man egentligen veta hur slutresultatet kommer att bli när man inte direkt uppskattar produktens resa till färdigt öl? Är det mig eller min öl det är fel på, eller brukar det vara så för övriga också??
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Stark lukt från jästunnan

Inläggav Rotsac » söndag 2018-04-01 03:26

ramsus skrev:Förförra helgen gjorde jag en SMaSH...eller rättare sagt två st. Jag gjorde en mäskning som jag sedan fördelade på två kok med två olika humlingar, i övrigt allt samma....jäst etc. Idag var det dags att stoppa i en giva torrhumling i båda. Öppnar den första...luktar väl inget speciellt gott men inte dåligt heller, så jag häller i givan. Öppnar den andra...hmm tycker det flyter lite mer gucka i denna som inte ser jättenice ut. Stoppar ner näsan i tunnan och ryggar instinktivt tillbaks; en oerhört stark doft slog emot mig. Lite som om man hade luktat på ammoniak typ, inte för att det luktade ammoniak men det blev samma reaktion som om jag hade gjort det. Doften var inte elak eller så, bara oerhört stark, mycket mycket starkare än den första. Det är inga alkoholstarka öl jag gjort, bara runt 5% typ.

Är detta normalt? Vad orsakar skillnaderna mellan de två?

Annars...jag är en nybörjare och jag tycker det är väldigt svårt att se/lukta/smaka ölen i jästunnan och tänka att det där ska jag dricka sedan. För övrigt gäller det det mesta i bryggningsprocessen, koket luktar inte speciellt nice heller. Hur ska man egentligen veta hur slutresultatet kommer att bli när man inte direkt uppskattar produktens resa till färdigt öl? Är det mig eller min öl det är fel på, eller brukar det vara så för övriga också??


Om dy -typ- luktar ammoniak, så har du ett problem, även om det är -typ- 5% av någonting:-)
Om du -typ- dessutom har svårt att se ölet, så blir det svårare:-)
Om koket -typ- inte luktar Nice, så kanske det istället luktar Cannes?:-)

Allvarligt talat, så kan jäsprocessen ibland ta lite märkliga vägar -dock sällan ned till Nice- och ge både konstig färg på skummet, samt ovanlig doft.
Är du säker på att du som ovan bryggare inte fyllde näsan med kolsyra, m.m. istället för "ammoniak"?
Det är en ganska vanlig missuppfattning.

Öppna inte jäskärlet i onödan.
Se till så att jäskärlet är tätt.
Om du har ett jäskärl med en avtappningskran, så kan du tappa av några droppar, utan att luft sugs in.

Om ölet smakar ättika, så har du ett problem.
I annat fall, fortsätt med jäsningen, och hoppas på det bästa.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Stark lukt från jästunnan

Inläggav ramsus » söndag 2018-04-01 18:43

Sicken komiker...du skulle ju bli ståuppare i stället för bryggare :roll: :lol:

Skämt åsido...nä det luktar INTE ammoniak om ölet, men min reaktion var som om man sniffar på något sådant starkt. Det kan mycket möjligt ha varit kolsyra...men har det sådan stark lukt? Det var ju inte så att det spritsade/stack i näsan som det kanske kan göra om stoppar näsan i en nyöppnad coca cola eller liknande.

Nej jag vet att det är bäst att undvika öppna locket i onödan, men för torrhumling så verkar det vara det enda alternativet...åtminstone med min utrustning, en simpel jäshink av plast. Kanske inte helt optimalt att öppna det helt och doppa näsan i, men jag gör gärna ett par missar för att lära mig detaljerna :lol:

Jag tyckte det var lite underligt däremot att de två hinkarna betedde sig olika, de var ju i princip samma förutsättningar för båda, endast humlen skiljer. DET fick mig att möjligen tro att det hänt något skumt med den andra, infektion e.dyl.

Om det är kolsyra eller nåt annat i jäsprocessen, hur lång tid kan man räkna med att det behöver vara i hinken för att avta? Jag hade inte tänkt torrhumla mer än 3-4 dagar...borde jag vänta ytterligare några dagar? Den är "färdigjäst" sedan ca. 1 vecka (=SG varit stabil sedan dess).
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Stark lukt från jästunnan

Inläggav Rotsac » tisdag 2018-04-03 10:55

Nej jag vet att det är bäst att undvika öppna locket i onödan, men för torrhumling så verkar det vara det enda alternativet...åtminstone med min utrustning, en simpel jäshink av plast


Jag har funderat på det där, och kommer kanske att testa följande:
Det förutsätter tillräckligt utrymme mellan vörtens yta och hinkens lock.

Lägg torrhumlen i en vanlig tygbehållare för sådan, eller använd en egensydd påse av IKEA:s Teresiatyg.
Det senare tyget töjer sig inte.

Stoppa även i tre stycken 45 mm "magnetloppor" i påsen.
Använd kraftiga magneter ("Neodym") på lockets ovansida, för att hålla fast påsen.

När det är dags att torrhumla, lossa sakta en magnet i taget på locket, så att påsen sakta glider ned i ölet.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Stark lukt från jästunnan

Inläggav ramsus » tisdag 2018-04-03 20:24

Det kan vara en idé att prova...problemet möjligtvis medans man sätter fast locket, då krävs det ju liiiite hårda tag för att få dit det tycker jag.
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Stark lukt från jästunnan

Inläggav SMachnow » torsdag 2018-04-05 09:57

ramsus skrev:Annars...jag är en nybörjare och jag tycker det är väldigt svårt att se/lukta/smaka ölen i jästunnan och tänka att det där ska jag dricka sedan. För övrigt gäller det det mesta i bryggningsprocessen, koket luktar inte speciellt nice heller. Hur ska man egentligen veta hur slutresultatet kommer att bli när man inte direkt uppskattar produktens resa till färdigt öl? Är det mig eller min öl det är fel på, eller brukar det vara så för övriga också??


Varför brygger du? :-D
Om du inte uppskattar resan? tycker du om din färdiga produkt?
jag personligen älskar doften av hela processen.

Alltså det är en seriös fråga, jag vill inte vara spydig eller nåt, jag bara undrar..
SMachnow
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: onsdag 2017-10-11 15:52

Re: Stark lukt från jästunnan

Inläggav ramsus » torsdag 2018-04-05 12:04

SMachnow skrev:Varför brygger du? :-D
Om du inte uppskattar resan? tycker du om din färdiga produkt?
jag personligen älskar doften av hela processen.

Alltså det är en seriös fråga, jag vill inte vara spydig eller nåt, jag bara undrar..

Du får läsa "inte uppskattar produktens resa" i sammanhanget "hur ska man veta hur slutresultatet blir". Jag kan inte vara den enda (nybörjare) som tittar ner i jäshinken och frågar sig "ska det verkligen se ut sådär?? Lukta sådär??" eller som har fläkten på maxhastigheten när det kokar för att den bättre hälften inte står ut längre?

Jag har inte nått den nivån där jag kan säga när jag gjort ett av momenten (mäskning, kokning etc) och säga att det här lovar gott. För mig är det för tillfället en oro att något måste vara fel! :lol:

Men don't worry...jag vet att svaret på de flesta frågorna är RDWHAHB :wink:
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Stark lukt från jästunnan

Inläggav martinb » torsdag 2018-04-05 12:42

ramsus skrev:Jag kan inte vara den enda (nybörjare) som tittar ner i jäshinken och frågar sig "ska det verkligen se ut sådär?? Lukta sådär??"
Pro-tip: Sluta upp med att öppna och titta i hinken under jäsning ;)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Stark lukt från jästunnan

Inläggav ramsus » torsdag 2018-04-05 12:46

martinb skrev:Pro-tip: Sluta upp med att öppna och titta i hinken under jäsning ;)
Ja men jag skulle ju torrhumla :lol:
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Stark lukt från jästunnan

Inläggav Djonk » torsdag 2018-04-05 12:46

Håller med om att mäsk, vört tja själva kornmalten inte luktar särskilt gott, om än inte så farligt heller.. Tycker det är när humlen kommer med i leken som det börjar bli trevligt. Sen är det väl lite olika? Veteölsjäst var väl intensivt från jäshinken :)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Stark lukt från jästunnan

Inläggav martinb » torsdag 2018-04-05 12:47

ramsus skrev:Ja men jag skulle ju torrhumla :lol:
Då är det ok!
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Stark lukt från jästunnan

Inläggav ramsus » torsdag 2018-04-05 13:08

Djonk skrev:Håller med om att mäsk, vört tja själva kornmalten inte luktar särskilt gott, om än inte så farligt heller.. Tycker det är när humlen kommer med i leken som det börjar bli trevligt. Sen är det väl lite olika? Veteölsjäst var väl intensivt från jäshinken :)

Den "torra" malten luktar gott, vissa mer än andra. Det är när det kokas som det inte doftar rosor direkt. Själv har jag väl inte problem med det egentligen, men jag förstår övriga i familjen som väljer att gå ut när jag sätter igång. Men så är det kanske med mycket av vad som kokas...är man inte själv inblandad (inte i koket alltså! 8) ) så är det lättare att störa sig på det.
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Stark lukt från jästunnan

Inläggav Giovanni » måndag 2018-04-09 19:24

Jag råkade ut för precis detta idag . Oerhört stark lukt som försvann momentant från jästunnan efter lyft av locket. Jag hann inte känna vad lukten var, vid nästa lyft av locket var lukten borta. Intensiv och obehaglig lukt. Precis som du beskrev, samma reaktion som ammoniak.
Giovanni
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2018-04-09 17:19

Re: Stark lukt från jästunnan

Inläggav martinb » tisdag 2018-04-10 10:45

Giovanni skrev:Jag råkade ut för precis detta idag . Oerhört stark lukt som försvann momentant från jästunnan efter lyft av locket. Jag hann inte känna vad lukten var, vid nästa lyft av locket var lukten borta. Intensiv och obehaglig lukt. Precis som du beskrev, samma reaktion som ammoniak.
Ja alltså det är ju koldioxid som är under tryck som lämnar tunnan direkt. Inget konstigt alls och kan upplevas stickigt i näsan. Därför ska man inte sätta ner näsan direkt i tunnan när man öppnat locket.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Stark lukt från jästunnan

Inläggav ramsus » tisdag 2018-04-10 11:28

Jag buteljerade igår, jag stoppade inte ned näsan i hinken denna gång men doften vid upphällningen på flaskan var angenäm... inga starka lukter som fick mig att rynka på näsan. Om smaken är okej, testar om 2-3 veckor, så lägger jag till lärokontot ... undvik att öppna locket, och om du gör det var beredd på att det du ser och luktar inte nödvändigtvis är det du kommer att dricka :D
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster

cron