Tvångskolsyrning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tvångskolsyrning

Inläggav SMachnow » torsdag 2018-03-29 13:17

Jag tappar mitt öl på 18 liters corneliusfat
Är det någon som har en riktlinje på hur många bars tryck man bör tillsätta om man inte vill hålla på och smådutta i efterhand.

Ex om jag vill ha ett lagringstryck på ca 0,7 bar, hur många bar ska jag trycksätta initialt för att hamna på ca 0,7 bar efter utjämning?
Jag vill lagra mina fat i matkällaren som man kommer åt genom en lucka i golvet, jag vill inte ha gastuben i källaren, bara faten. Jag vill inte heller bära faten upp och ned hela tidan, bara ta upp när jag ska använda det. Då tar jag upp fatet, kopplar på kolsyran dricker tills jag är nöjd och sedan bär jag ned fatet igen(troligen dagen efter)
I källaren är det 2-3 grader, så jag kanske fyller upp trycket något efter jag har använd det innan jag bär ned det eftersom fatet troligen är lite varmare då.

Tankar och ideer mottages tacksamt!

Mvh
Stefan
SMachnow
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: onsdag 2017-10-11 15:52

Re: Tvångskolsyrning

Inläggav skyking » torsdag 2018-03-29 14:09

Jag tror inte du kan trycka på tillräckligt med CO2 i en stöt för att det skall räcka till kolsyresätta. Problemet är dennmängd CO2 som skall till, skall du ha 1 volym så är det alltså 18L CO2 som skall pressas in i den lilla gasfickan ovanför ölet det blir många bar och skall du ha mer så blir det fler. Säkerhetsventilen bör säga ifrån om du försöker.

Vad du däremot kan göra är att sätta på rätt tryck och skaka in kolsyran i ölet. Sen bör du kunna koppla loss och ställa ner ölen. Då använder du det tryck som är lämpligt vid aktuell temperatur.

Om du bara har upp ölen för relativt korta sessioner så bör du kunna återställa trycket till lämpligt tryck för källartemperaturen. Ölet har ju den nivån du vill ha och du behöver bara tryck för att behålla nivån intakt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tvångskolsyrning

Inläggav SMachnow » torsdag 2018-03-29 20:50

Tack Skyking,
Jag är ny med fat så jag får nog helt enkelt prova mig fram lite, så här på vintern har jag fatet i garaget, där är det 4 grader. Jag kör nu på 1,5 bar och fyller efter någon gång om dan. Tappade upp fatet i går, mitt första och fyllde då på med 2 bar och skakade ned de. I morse fyllde jag upp till 0,8 bar, men det verkade lite klent så nu ökade jag till 1,5, vi får se hur det artar sig.
Än så länge är det lite klent med bubblor.

tror dock att 1,5 kan bli för mycket i längden för en bitter.

Som sagt, jag provar mig fram.
SMachnow
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: onsdag 2017-10-11 15:52

Re: Tvångskolsyrning

Inläggav ecmik » torsdag 2018-03-29 23:57

Är inte riktigt med på din metod att dutta i koldioxiden..? Koldioxiden ska ju sitta på konstant tills du har en kolsyrenivå som du är nöjd med och fatet/regulatorn har uppnått jämvikt. Antingen kopplar du på CO2:n med serveringstryck direkt i ett antal dagar eller så ”boostar” du med ett högre tryck kortare tid i början och går därefter ner till serveringstryck. Eller förstår jag dig fel?

Jag börjar med att trycka i 2.5 bar under 18-20h. Sedan ser jag vart jag hamnar efter det. Ofta är det faktiskt redan lagom kolsyrenivå redan efter det, men jag har 11L fat vilket kanske borde gå fortare än dina 18L. Blir det för mycket får man pysa ut lite ett par gånger, men det är sällan ett problem.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tvångskolsyrning

Inläggav Grindcrusher » fredag 2018-03-30 08:42

Ja det låter lite som en knepig metod.

Räknat jämviktstryck för 1,9 volymer CO2 (bitter) och 4c = 0,37 bar.

Om jag var du hade jag satt ett tryck på 1 bar (lite mer än dubbelt vad du behöver) och låtit det sitta på ett dygn, sedan sänkt till kanske 0,7 och provat ölen ett par gånger om dagen för att se när du närmar dig lagom nivå, därefter sänkt till 0,37 bar för jämviktstryck för servering.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Tvångskolsyrning

Inläggav SMachnow » lördag 2018-03-31 08:34

Tack för svar
Ecmik:
Det är ju typ så jag gör, skilnaden är att jag kar stängt av CO2 tuben efter jag har fyllt upp trycket initialt. Bara för att se var det tar vägen och för att slippa ha tuben i garaget(se nedan). Ska testa att låta tuben stå öppen nästa gång.
Men som sagt, jag får testa mig fram till en metod som passar mig.

Grindcrucher:
Du säger 1 bar i ett dygn sedan sänka till 0,7 sedan sänka till 0,37(0,4 i realiteten, jag har två bar per streck :))
När Ni sänker trycket, släpper ni då ut genom säkerhetsventilen?
För jag kan inte se inställt tryck på manometern om trycket i fatet övestiger inställt tryck, man ser ju bara det högsta trycket.

Det är därför jag har vridit igen kranen, för att, när tillsatt kolsyra har tryckutjämnat i ölet, kunna justera om trycker igen, utan att släppa ut genom säkerhetsventilen, jag har inte tänkt på det.
Ett annat alternativ är ju att "dricka av" lite öl för att sänka trycket något, då får man ju prova ölet samtidigt.
Eller att sänka trycket något(på måfå) och invänta tryckutjämningen av att kolsyran går ned i ölet och se var man hamnar(exakthet uppnås med erfarenhet :-)).

Det är detta jag kallar att dutta, men med mer erfarenhet på sin anläggning så känner man sig väl tryggare eftersom och släpper lite på kontrollbehovet :-).

Men ni har alltså tuben påkopplad och öppen hela tiden?
Då måste jag ha tuben i garaget där det är 4C då sjunker tubens manometer ned till 25 bar, men det kanske inte gör något. Jag hade den i garaget hela tiden först men sedan började jag bära in den när jag såg hur mycket kylan påverkar trycket.
SMachnow
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: onsdag 2017-10-11 15:52

Re: Tvångskolsyrning

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2018-03-31 09:39

Du är inte ensam om att "dutta"

Eftersom jag jäser under tryck kan jag börja att fylla på med co2 redan när ölen klarnar dvs direkt efter diacetylrasten. Detta genom att dra i 1,5bar i fatet och sen koppla loss gasen och lägga på locket på kylen. När trycket sjunkit (jag har manometer på fatet) pytsar jag i gas så jag når 1,5bar igen. Detta gör jag tills jag fått önskat jämviktstryck utan att fylla på med mer gas. Tiden det tar är mer beroende av vad jag pysslar med för övrigt, kolsyrningen har mer blivit ett pågående projekt parallellt med andra än ett eget. Det sköter sig normalt själv.

Tiden det tar att uppnå önskat jämviktstryck är beroende på hur stor yta som ölen har mot gasfickan, men också hur stor gasfickan är. Stor gasficka och stor yta gör att det går fortare utan att behöva fylla på så mycket. Min erfarenhet säger mig också att gasen "vandrar" neråt i ölen och botten når jämvikt sist om man inte skakar fatet. Vilket jag inte gör eftersom jag har 35litersfat stående i en party cooler. :wink:

Har haft tillfällen när fatet inte varit helt tätt (oftast att jag missat att spänna kopplingarna) vilket skulle resulterat i en tom gasflaska om den varit kopplad hela tiden. Det och att kunna stänga kylen är anledning nog för mig att inte ha gasen inkopplad.

Att trycket sjunker i flaskan av att den blir kyld är helt normalt. Det är därför du har olika jämviktstryck beroende på vilken temperatur ölen håller.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tvångskolsyrning

Inläggav SMachnow » söndag 2018-04-01 07:27

SMachnow skrev:(0,4 i realiteten, jag har två bar per streck :))

så klart menade jag 0,2 bar per streck...
SMachnow
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: onsdag 2017-10-11 15:52


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster