Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav seasteel » torsdag 2018-03-08 11:42

Hejsan,

Kanske en svår fråga att besvara, men jag skulle behöva få till en temp på ca 15 grader för de första dagarnas jäsning. Dilemmat är att inne är det +20, i garaget +8. Jag har inget ställe där det är "mittemellan", jag kan inte sänka inomhus-tempen i något rum, jag kan inte höja tempen i garaget.

Skulle det gå att få vörten hålla 15-17 grader med hjälp av rejält med isolering/filtar i garaget? Eller tror ni att omgivande temp är för låg? Jag har en vanlig kupévärmare som skulle kunna gå på timer och blåsa lite varmluft på jäshinken lite då och då, men jag har ingen möjlighet att värma upp hela utrymmet till +15 eller avgränsa del av rummet.
Eller är det enklare att jäsa inne och vira runt blöta handdukar för att på så sätt sänka tempen?

Jag kommer använda US-05 och vill få en ren jäsning utan särkskilt mycket jästbidrag och att jäsa svalt i början brukar fungera bra. I princip så skulle man kunna säga att det är en Kölsch fast utan kölsch-jäst som står på bryggschemat.

//lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav martinb » torsdag 2018-03-08 13:46

En metod jag sett är det som du säger, kupévärmare och sedan en fläkt som blåser runt lite extra. Detta placeras i en frigolitkartong för bättre isolering.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav seasteel » torsdag 2018-03-08 13:56

martinb skrev:En metod jag sett är det som du säger, kupévärmare och sedan en fläkt som blåser runt lite extra. Detta placeras i en frigolitkartong för bättre isolering.


Tack Martin.

Ja, kanske är det enklaste. Har en STC1000 som inte används för tillfället så den skulle kunna få styra kupévärmaren.
Frigoligkartong saknas men en vanlig stor kartong har jag. Ställa jäshinken i den, tejpa fast proben ordentligt och vira alla filar jag har runt och sedan skära ut en öppning som passar fläkten precis....
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Bee » torsdag 2018-03-08 15:14

Tänk på brandfaran bara. :-)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav seasteel » torsdag 2018-03-08 15:59

Bee skrev:Tänk på brandfaran bara. :-)


Ingen fara, så stark öl så att den kan börja brinna tänker jag inte jäsa...... :lol:

Nej, ställer kupefläkten så det inte finns risk för överhettning varken av den eller isolering så klart.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav AnderslD » lördag 2018-03-10 12:57

seasteel skrev:[quote="martinb"]En metod jag sett är det som du säger, kupévärmare och sedan en fläkt som blåser runt lite extra. Detta placeras i en frigolitkartong för bättre isolering.


Tack Martin.

Ja, kanske är det enklaste. Har en STC1000 som inte används för tillfället så den skulle kunna få styra kupévärmaren.
Frigoligkartong saknas men en vanlig stor kartong har jag. Ställa jäshinken i den, tejpa fast proben ordentligt och vira alla filar jag har runt och sedan skära ut en öppning som passar fläkten precis....[/quote]Jag rekommenderar att du köper ett begagnat kylskåp på blocket som du styr med din STC1000. Absolut enklast och mest tillförlitligt.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
AnderslD
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: lördag 2012-08-18 14:58

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav seasteel » måndag 2018-03-12 13:24

AnderslD skrev: Jag rekommenderar att du köper ett begagnat kylskåp på blocket som du styr med din STC1000. Absolut enklast och mest tillförlitligt.


Onekligen ett simpelt sätt att lösa mitt dilemma. Jag hade faktiskt en jäskyl för just detta ändamålet. Ända tills frysen som fungerade som min kegerator brann upp i höstas, bokstavligen. Jäskylen fick då istället bli kegerator för i valet mellan att kunna jäsa svalt eller servera ölen kall så prioriterades det sistnämnda. :)

Budgeten relaterad till bryggutrustning är redan överskriden så det får nog avvaktas med nya kylskåp tyvärr.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav ramsus » måndag 2018-03-12 13:57

Ursäkta trådkapning, men när ni gör jäskammare av kylskåp och en temp.kontroller, hur styr ni kyla/värme då? Har man kylskåpet alltid på och sätter på/stänger av väreäme, eller slår ni av/på kylan/värmen växelvis?
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Bee » måndag 2018-03-12 14:42

ramsus skrev:Ursäkta trådkapning, men när ni gör jäskammare av kylskåp och en temp.kontroller, hur styr ni kyla/värme då? Har man kylskåpet alltid på och sätter på/stänger av väreäme, eller slår ni av/på kylan/värmen växelvis?
Har man en stc1000 så har man två kontakter ut. En styr kyla, (på/av kylskåp) den andra styr värme (på/av värmekälla)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav ramsus » måndag 2018-03-12 17:20

Tack, jag tänkte att det är typ så. Men får man inte problem med temperatursvängningar? Det tar väl tex en stund innan kylskåpet börjar faktiskt sänka temperaturen, det finns ju en viss tröghet i den och temperaturen hinner kanske stiga ytterligare innan effekten blir märkbar? Och vice versa också. Eller är det inte praktiskt problem?
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Drake » måndag 2018-03-12 21:33

Så länge man dimensionerar allting vettigt kan man få en väldigt jämn temperatur, men en kupevärmare är på tok för kraftig för det. Ju mer effekt, desto större svängningar. Någonstans mellan 40-80 watt är nog mer lagom. Kylskåpet kan man ju inte reglera effekten på, men om man ställer in rätt delay-tider så kan man få det att funka riktigt bra.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Bee » tisdag 2018-03-13 22:08

Jag har alltid rekommenderat långsam och helst direkt reglering för att minska svängningarna i systemet, (tangentbordet föreslog Skellefteå ), dvs låga effekter.

Alltså, ställ in kylskåpet på en temperatur/effekt som inte är mycket lägre än önskad temperatur och använd helst något som värmer jäskärlet direkt. (Då måste man mäta temperaturen på/i jäskärlet också)
Som Drake skriver, 80W räcker gott och väl.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Drake » tisdag 2018-03-13 22:39

Precis! Men kylskåpet går väl inte att reglera effekten på vad jag vet, antingen går kompressorn eller inte. Och styr man skåpet med en STC så borde det väl inte spela någon roll vilken temp man ställer det på. Viktigare är att jobbla lite med hysteres och delay-inställningarna. Tog en stund att få till det men sedan blev det perfekt! Dom rekommenderade inställningarna som finns i manualen kommer man iofs rätt långt på. Kopplade dessutom bort termostaten på mitt för att kunna köra det under nollan vid kallkraschning. Ytterligare en fördel med att använda ett kylskåp jämfört med en vanlig isolerad jäslåda.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav ramsus » tisdag 2018-03-13 22:40

Om man har kylskåpet på en temp. nära önskad jästemperatur hur parerar man värmen som uppstår naturligt vid jäsningen? Eller låter man den bara hända? Vill man inte dämpa den så att temperaturen är så nära den önskade mest hela tiden?
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Hur mycket isolering krävs? Eller hur kyla? -Jästemp

Inläggav Drake » tisdag 2018-03-13 22:43

Ställ kylen så lågt du kan och låt STC:n ta hand om det. Då går kylen på när temperaturen överstiger ett visst värde. Hysteres och delay som sagt, det är där knepet ligger.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster