Det här med sockermängd i öl... hur ligger det till ?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Det här med sockermängd i öl... hur ligger det till ?

Inläggav LTW » måndag 2018-01-29 09:34

Skulle vilja föra en seriös debatt om hur många gram socker innehåller en
33 cl öl på säg 5% ABV. I många kommentarer på nätet så florerar en massa olika uppfattningar om detta.

Vissa påstår att det finns stora mängder socker i öl... ja det kan väl stämma om man räknar på sötvörten.
Men jästen omvandlar ju sockerarterna till en viss alkoholhalt efter att vörten jäst klart.
I detta fall 5% ABV på 33 cl. Låt sen säga att jag tillsätter i detta exempel 5 gram sockerlag per liter vört.

Så i en hembryggd öl i detta exempel på 5% ABV på 33 cl och 5 gram sockerlag per liter vört...
Hur många gram socker kan man räkna på att en flaska på 33 cl innehåller?

Kan det finnas kvar socker rester i den färdigjästa vörten?

Det känns konstigt att det florerar så mycket olika uppfattningar om denna drycken öl
att det skulle liknas som flytande bröd, har jag väldigt svårt att köpa...

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Det här med sockermängd i öl... hur ligger det till ?

Inläggav ekstedt » måndag 2018-01-29 09:43

Går man till seriösa källor så är detta inte alls något konstigt eller omdebatterat. Viss variation finns det ju på utjäsningen, men det normala är väl att 60-70 % av sockerarterna i vörten metaboliseras av jästen, i vissa fall ännu mer. Resten, mestadels dextriner, förblir kvar i ölet.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Det här med sockermängd i öl... hur ligger det till ?

Inläggav LTW » måndag 2018-01-29 13:35

ekstedt skrev:Går man till seriösa källor så är detta inte alls något konstigt eller omdebatterat. Viss variation finns det ju på utjäsningen, men det normala är väl att 60-70 % av sockerarterna i vörten metaboliseras av jästen, i vissa fall ännu mer. Resten, mestadels dextriner, förblir kvar i ölet.

Okey, men enligt din uppfattning då: Ungefär hur många gram socker skulle det vara kvar i en sådan öl som jag beskrev?
Med den beskrivning av utjäsningen på 60-70% som du angivit.
Innan man tillsätter sockerlagen för att få till kolsyra jäsningen...

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Det här med sockermängd i öl... hur ligger det till ?

Inläggav Karl R » måndag 2018-01-29 15:00

@LTW
du ska hålla isär att det är olika sockerarter.
jästen äter monosackarider, disackarider och en del trisackarider. Sen blir resten kvar.
men för att kolsyrejäsa så är det lugnt, utifrån det finns det 0 g.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Det här med sockermängd i öl... hur ligger det till ?

Inläggav skyking » måndag 2018-01-29 15:14

Stamvörten till en 5%-ig öl innehåller ungefär 120g/L kolhydrater. Av dessa är ungefär 75% sockerarter (dvs 90g/L) som enlikt ekstedt förjäses till 60-70%. Kvar blir då 30-40% av 90g/L vilket landar runt 60g/L. Svaret blir alltså att ölen innehåller ungefär 6% sockerarter (och 3% övriga kolhydrater).

Tillsätter du primingsocker så är detta en helt förjäsbar sockerart vilken inte bör påverka den slutgiltiga sockerhalten nämvärt i ölet.

Frågan är vad det finns för utrymme för debatt? Och vad det finns för utrymme för olika uppfattningar? Ölet har den sammansättning det har och det är inte fråga om tycke och åsikt utan ett faktum. (Siffrorna jag ger ovan kan givetvis vara behäftade med fel och isf är det just fel och inte min personliga uppfattning)

Det man kan råda olika uppfattning om är vilka ämnen som räknas som socker. Enligt wikipedia så är det frågan om mono- och disackarider (trisackarider är med den uppfattningen inte att betrakta som socker - vilket är av betydelse i ovanstående siffror).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Det här med sockermängd i öl... hur ligger det till ?

Inläggav LTW » måndag 2018-01-29 15:22

skyking skrev:Stamvörten till en 5%-ig öl innehåller ungefär 120g/L kolhydrater. Av dessa är ungefär 75% sockerarter (dvs 90g/L) som enlikt ekstedt förjäses till 60-70%. Kvar blir då 30-40% av 90g/L vilket landar runt 60g/L. Svaret blir alltså att ölen innehåller ungefär 6% sockerarter (och 3% övriga kolhydrater).

Tillsätter du primingsocker så är detta en helt förjäsbar sockerart vilken inte bör påverka den slutgiltiga sockerhalten nämvärt i ölet.

Frågan är vad det finns för utrymme för debatt? Och vad det finns för utrymme för olika uppfattningar? Ölet har den sammansättning det har och det är inte fråga om tycke och åsikt utan ett faktum. (Siffrorna jag ger ovan kan givetvis vara behäftade med fel och isf är det just fel och inte min personliga uppfattning)

Det man kan råda olika uppfattning om är vilka ämnen som räknas som socker. Enligt wikipedia så är det frågan om mono- och disackarider (trisackarider är med den uppfattningen inte att betrakta som socker - vilket är av betydelse i ovanstående siffror).


Okey... men då är det ju inte så många gram socker i en starköl på 33 cl och ca 5% abv...
Hur många gram på ett ungefär enligt ditt sätt att räkna och som du ser på det...

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Det här med sockermängd i öl... hur ligger det till ?

Inläggav LTW » måndag 2018-01-29 15:27

Karl R skrev:@LTW
du ska hålla isär att det är olika sockerarter.
jästen äter monosackarider, disackarider och en del trisackarider. Sen blir resten kvar.
men för att kolsyrejäsa så är det lugnt, utifrån det finns det 0 g.


Så enligt ditt sätt att se på det, skulle det vara 0 gram socker i en 33 cl starköl på 5% abv
?

Det kan väl inte stämma, eller hur menar du?

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Det här med sockermängd i öl... hur ligger det till ?

Inläggav skyking » måndag 2018-01-29 15:40

LTW skrev:Okey... men då är det ju inte så många gram socker i en starköl på 33 cl och ca 5% abv...
Hur många gram på ett ungefär enligt ditt sätt att räkna och som du ser på det...


Givetvis räknade jag fel. Tar man bort 60-70% av 90g/L så blir det bara kvar runt 30g/L. Med de siffrorna rör det sig isf om 10g socker. Dock verkar det som att siffrorna inte stämmer med de näringsvärden man ser - vilket tyder på att jag någonstans har felaktiga siffror i mina beräkningar (om jag inte återigen räknat fel dvs).

De siffror man ser när man läser näringsinnehållet i öl verkar det ligga på 3-4% kolhydrater totalt, det råder olika bud på hur mycket av detta som är sockerarter (vilket återigen kan bero på ifall man inkluderar trisackarider eller inte i sockerarter).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Det här med sockermängd i öl... hur ligger det till ?

Inläggav ekstedt » måndag 2018-01-29 15:47

Standard i bryggningssammanhang är att kalla såväl mono-, di-, tri- som oligosackarider (dextriner) för socker eller sockerarter. Så när jag skrev att 60-70 % av sockret jäses var det alltså detta jag avsåg.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Det här med sockermängd i öl... hur ligger det till ?

Inläggav LTW » måndag 2018-01-29 15:48

ekstedt skrev:Standard i bryggningssammanhang är att kalla såväl mono-, di-, tri- som oligosackarider (dextriner) för socker eller sockerarter. Så när jag skrev att 60-70 % av sockret jäses var det alltså detta jag avsåg.



Okey...:)

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Det här med sockermängd i öl... hur ligger det till ?

Inläggav LTW » måndag 2018-01-29 15:49

Det låter ju vettigt, då skulle det vara ca 3 sockerbitar i en 33 cl öl på 5% abv.

Det är ju inte så mycket om man jämför med mycket annat.
Förstår inte varför man hausar upp öl till en sådan sockerbov :)

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Det här med sockermängd i öl... hur ligger det till ?

Inläggav ekstedt » måndag 2018-01-29 16:05

LTW skrev:Det är ju inte så mycket om man jämför med mycket annat.
Förstår inte varför man hausar upp öl till en sådan sockerbov :)


Gör man? Grejen är ju att det är mer socker per alkoholenhet jämfört med vin, cider eller vodka.

Det mest onyttiga i öl är förstås alhololen, även enbart kalorier betraktat.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Det här med sockermängd i öl... hur ligger det till ?

Inläggav skyking » måndag 2018-01-29 16:30

LTW skrev:Det låter ju vettigt, då skulle det vara ca 3 sockerbitar i en 33 cl öl på 5% abv.

Det är ju inte så mycket om man jämför med mycket annat.
Förstår inte varför man hausar upp öl till en sådan sockerbov :)


Vem är det som hausar upp sig över detta?

Däremot bör man nog se frågan om ölets näringsinnehåll som en lite mer komplex fråga. Det handlar inte bara om hur mycket socker ett livsmedel innehåller eller ens hur stort energiinnehållet är.

Man bör dels ta hänsyn till inverkan alkohol har på kroppen. Den spelar bland annat spratt med ämnesomsättningen, iaf under tiden man har alkohol i kroppen.

Man bör också ta hänsyn till kvantiteterna av ett livsmedel som man intar. Som bekant förekommer ordet "öl" inte semantiskt i singular - även om man talar om en öl är det alltid plural ändå. Ett intag av öl innebär alltså ofta att man kommer upp över halvlitern och det är inte många energibärande livsmedel som man intar i dessa mängder. Så även om öl är förhållandevis kalorifattigt så blir det lätt en anseenlig mängd kalorier under en session (lägger man därtill att man kanske tar lite snacks till så förbättrar inte det situationen).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Det här med sockermängd i öl... hur ligger det till ?

Inläggav LTW » måndag 2018-01-29 16:58

Men det är mer alkohol i vodka per cl och gram, så jag håller mig nog till öl och några gram mer socker istället :D

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 76 gäster