Kandisocker eller Candi syrup?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kandisocker eller Candi syrup?

Inläggav pettersson80 » måndag 2018-01-29 09:19

Jag har hittat ett recept som jag skulle vilja prova. Det är en Porter som finns på Ballastpoint.com I receptet står det att det ska vara "Candi sugar, Dark (180 RSM)"

Jag har hittat både sirap och socker. Det är bara sirapen som är märkt med RSM.

Så till frågan/frågorna:
Vad är det för skillnad mellan de båda (förutom det uppenbara att sirap är flytande och socker är i kristallform)?
Är det något speciellt att tänka på vid användning av dessa?

Mvh

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Kandisocker eller Candi syrup?

Inläggav ekstedt » måndag 2018-01-29 09:35

pettersson80 skrev:Jag har hittat ett recept som jag skulle vilja prova. Det är en Porter som finns på Ballastpoint.com I receptet står det att det ska vara "Candi sugar, Dark (180 RSM)"

Jag har hittat både sirap och socker. Det är bara sirapen som är märkt med RSM.

Så till frågan/frågorna:
Vad är det för skillnad mellan de båda (förutom det uppenbara att sirap är flytande och socker är i kristallform)?
Är det något speciellt att tänka på vid användning av dessa?

Mvh


Mig veterligen finns det ingen tillräckligt mörk variant i kubform för att vara intressant att använda, i synnerhet i en porter/stout.

Hanteras som socker i allmänhet.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kandisocker eller Candi syrup?

Inläggav ThePier » måndag 2018-01-29 11:27

Förutom skillnaden fast/flytande lär det ju vara helt olika tillverkningsprocesser där kandisirapen ger ett helt annat smakresultat än socker som är more or less smält karamelliserat sådant. Sirapen kommer ge ett bättre smakbidrag troligen om man nu vill det. Är du bara ute efter att höja ABV el jäsa ut torrare så kör på socker.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 13:50
Ort: Alingsås

Re: Kandisocker eller Candi syrup?

Inläggav pettersson80 » måndag 2018-01-29 11:55

Nja någon tanke på ökad ABV eller utjäsning finns inte. Det är så det står i orginal receptet.
Har beställt sirapen så får vi se hur det blir.

Mvh Håkan

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Kandisocker eller Candi syrup?

Inläggav skyking » måndag 2018-01-29 12:10

ThePier skrev:Förutom skillnaden fast/flytande lär det ju vara helt olika tillverkningsprocesser där kandisirapen ger ett helt annat smakresultat än socker som är more or less smält karamelliserat sådant. Sirapen kommer ge ett bättre smakbidrag troligen om man nu vill det. Är du bara ute efter att höja ABV el jäsa ut torrare så kör på socker.


Hur skiljer sig tillverkningsprocessen åt egentligen? Jag tänker mig att man gör fast socker genom att man låter vattnet från en sockerlösning dunsta vilket innebär att man har ett produktionssteg som sirapproduktion inte har och jag har svårt att se att detta steg ger någon smakpåverkan (i slutändan).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kandisocker eller Candi syrup?

Inläggav ThePier » måndag 2018-01-29 13:02

Har inte hundra koll själv på tillverkningen, men du kan läsa i en annan tråd som jag startade (som egentligen handlade om en belgisk blonde) där Drake tipsade lite om socker vs. sirap.

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=50&t=14651
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 13:50
Ort: Alingsås

Re: Kandisocker eller Candi syrup?

Inläggav skyking » måndag 2018-01-29 14:58

ThePier skrev:Har inte hundra koll själv på tillverkningen, men du kan läsa i en annan tråd som jag startade (som egentligen handlade om en belgisk blonde) där Drake tipsade lite om socker vs. sirap.

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=50&t=14651


Jag tror du missuppfattade vad det är skillnad på. Jag tycker det är att han påpekar att det är skillnad mellan kandi och socker, inte att sirap nödvändigtvis måste vara kandi eller att fast form måste vara socker. Det är alltså egentligen inte att det är sirap man skall gå efter utan att det är äkta vara (sen kanske det möjligen är vanligare med fejkkandi i fast from än sirap).

Sen när det gäller ljus kandi så är det väl så att man lättare kommer undan med att köra med vanligt socker. Man skall ju inte utsätta sånt för maillard och karamellisering i någon större utsträckning (för att sockret inte skall ta färg) ju mindre av det man gör desto mindre skillnad blir det mellan kandi och vanligt socker. Vid något läge blir det därmed helt försvarbart att köra med vanligt socker.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kandisocker eller Candi syrup?

Inläggav Judgecc » tisdag 2018-01-30 20:21

Du kommer inte i närheten av candisyrup.com siraps smak med vanligt socker. Hur mycket du än vill.
Att koka egen sirap på rätt sätt (som belgare) är såklart en variant.
Annars har maltmagnus de flesta ifrån candisyrup.com, absolut din d-180 som jag är rätt säker på att receptet menar..
Kanske skulle läst alla inlägg, face pawn

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Kandisocker eller Candi syrup?

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-01-30 21:01

Kan också slå ett slag för CandiSyrup D180. Ett paket till 20 l är perfekt för en mörk belgare typ Westmalle Dubbel, Chimay Röd/Blå eller Rochefort.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kandisocker eller Candi syrup?

Inläggav Kenneth » onsdag 2018-01-31 13:20

ekstedt skrev:
Mig veterligen finns det ingen tillräckligt mörk variant i kubform för att vara intressant att använda, i synnerhet i en porter/stout.

Hanteras som socker i allmänhet.


Förstår inte riktigt att mörkt kandisocker inte är tillräckligt mörkt.

https://shop.humle.se/malt/socker/morkt ... ocker-1-kg
Mörkt kandisocker
Färg 600-700 EBC

http://maltmagnus.se/d180
Candi Syrup D-180
Färgvärde: 354 EBC
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Kandisocker eller Candi syrup?

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-01-31 14:32

Kenneth skrev:Förstår inte riktigt att mörkt kandisocker inte är tillräckligt mörkt.

https://shop.humle.se/malt/socker/morkt ... ocker-1-kg
Mörkt kandisocker
Färg 600-700 EBC

http://maltmagnus.se/d180
Candi Syrup D-180
Färgvärde: 354 EBC


Notera de två orden "mig veterligen", de där mörka kuberna har jag inte sett förut. Den mörka sirapen hyllade jag ju i inlägget precis ovanför.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 71 gäster

cron