Maltos (Mjölksocker) och SG/FG

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Maltos (Mjölksocker) och SG/FG

Inläggav Rotsac » söndag 2018-01-28 17:58

Jag testar att brygga en "Christmas Stout":

Batch Size: 19 L
OG: 1063
FG: 1017
IBU: 23.9
Colour: 72.2 EBC
Apparent Attenuation: 72%
ABV 6,04% - 6,3%

Jag bytte ut den angivna jästen Mangrove Jacks Liberty Bell Ale M36 till Fermentis Safale US-05, som har en beräknad maximal förjäsbarhet om 81%.

Jag tillsatte 378 gram Maltos (Mjölksocker) till 23 Liter "svullen, het vört" (motsvarande cirka 21,5 Liter kyld vört).
Detta ökade SG från 1066 till 1072.

Jag har ej använt sådant socker tidigare.

Receptet föreskriver alltså att FG ska vara 1017.
Är Maltos (Mjölksocker) till 100% omöjligt för öljäst att förjäsa?

I så fall borde jag alltså ha uppnått målet, när FG visar 1023?
Eller finns det något annat man behöver ta hänsyn till?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Maltos (Mjölksocker) och SG/FG

Inläggav ekstedt » söndag 2018-01-28 20:09

Jag antar att du menar laktos, inte maltos? I så fall, om laktosen bidrog med 6 OG-pinnar så kommer den bidra med lika många FG-pinnar eftersom den inte kan jäsas öht av öljäst. Däremot kan du inte räkna med att få just FG 0123 eller något annat, FG blir vad det blir beroende på jästval, maltnota, mäsktemperatur och annat. Och US-05 har inte 81 % som maxvärde, utan det är ett typiskt värde för "standardvört". Man kan få såväl högre som lägre (skenbar) utjäsning.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Maltos (Mjölksocker) och SG/FG

Inläggav Rotsac » söndag 2018-01-28 21:17

ekstedt skrev:Jag antar att du menar laktos, inte maltos? I så fall, om laktosen bidrog med 6 OG-pinnar så kommer den bidra med lika många FG-pinnar eftersom den inte kan jäsas öht av öljäst. Däremot kan du inte räkna med att få just FG 0123 eller något annat, FG blir vad det blir beroende på jästval, maltnota, mäsktemperatur och annat. Och US-05 har inte 81 % som maxvärde, utan det är ett typiskt värde för "standardvört". Man kan få såväl högre som lägre (skenbar) utjäsning.


Javisst, Laktos skulle det ha stått.
Vidare så bör "när" såklart bytas ut mot "om", när det gäller att nå önskad FG.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Maltos (Mjölksocker) och SG/FG

Inläggav ekstedt » söndag 2018-01-28 23:25

Rotsac skrev:
Vidare så bör "när" såklart bytas ut mot "om", när det gäller att nå önskad FG.


Bättre att sluta tänka i termer av "önskad FG".
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Maltos (Mjölksocker) och SG/FG

Inläggav skyking » måndag 2018-01-29 09:11

Du kan kanske lägga på 6 pinnar, men den viktiga frågan du måste ha svar på först är vad du skall använda värdet till. Har du inget svar på detta kan vi lika gärna sätta det till 42 eller annat godtyckligt värde.

Normalt skall du inte basera beslutet att tappa upp ölet på SG. Man tappar inte upp ölet innan aktiviteten avtagit tillräckligt helt enkelt, om det sker när SG nått förväntat FG eller inte så är det ändå det som utgör kriteriet.

Enda tänkbara användningen av förväntat FG är att utgöra någon slags rimlighetskontroll för att undvika att buteljerad prematurt avslutad jäsning. Det innebör att man sätter en övre gräns på SG som där man vidtar annan åtgärd ifall aktiviteten upphör, denna bör alltså ligga en bit över förväntat FG. T.ex. skulle i ditt fall en sådan gräns kunna vara runt 25-30Ö.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Maltos (Mjölksocker) och SG/FG

Inläggav Rotsac » måndag 2018-01-29 23:40

skyking skrev:Du kan kanske lägga på 6 pinnar, men den viktiga frågan du måste ha svar på först är vad du skall använda värdet till. Har du inget svar på detta kan vi lika gärna sätta det till 42 eller annat godtyckligt värde.

Normalt skall du inte basera beslutet att tappa upp ölet på SG. Man tappar inte upp ölet innan aktiviteten avtagit tillräckligt helt enkelt, om det sker när SG nått förväntat FG eller inte så är det ändå det som utgör kriteriet.


Jag vet det... och har både BeerBug, iSpindel, Hydrometer, sam Refraktometer (med hitintills fungerande korrigeringstabell för mätning av FG).
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 60 gäster

cron