Plask plask

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Plask plask

Inläggav Cobrac » tisdag 2018-01-23 22:29

Nu är jag klar med en öl som har varit torrhumlad i ett par omgångar. Smakar trevligt, är dock ett par veckor till innan den har klarnat. Så till saken: Jag har torrhumlat i en 6gal damejeanne och har haft humlekottarna i en påse. Problemet är att jag packade påsen lite för mycket och när jag skulle ta ur påsen ur damejeannen så klämde jag ut mycket vätska tillbaka till ölet då öppningen på kärlet är såpass litet. Vilket var positivt på ett sätt, men risken för oxidering borde väl bli påtaglig om det har runnit en stråle tillbaka och skummat upp ölet med luft? Är det möjligt att lägga i lite campden-pulver för att stoppa en eventuell oxideringsprocess i öl? Jag använder campden i mjöd för stabilisering så det inte börjar att jäsa på flaska samt att möjliggöra en lång lagring.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Plask plask

Inläggav Drake » tisdag 2018-01-23 22:55

Ska du flaskjäsa ölen så är det nog ingen bra ide med natriumbisulfit. Använder det själv i vin av samma anledning som du, men vet inte hur det beter sig i öl? Dessutom lär det väl mest ha varit koldioxid i damejeannen?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Plask plask

Inläggav Cobrac » tisdag 2018-01-23 23:10

Kaliumdisulfit (om jag nu får vara en jobbig typ?) är ingen bra idé om man ska flaskjäsa. Fast jag har keg och tänkte göra en forcerad kolsyrning. Jag vet inte hur mycket koldioxid jag har i damejeannen eftersom ölet har varit färdigjäst i nästan en vecka nu. I ölsammanhang verkar det nästan som att måla fan på väggen att tillsätta något efteråt, fast å andra sidan bildas det lite sulfiter under tillverkning av öl, det kanske räcker för detta. Det var inte precis så att strålen träffade ytan från 2 m utan snarare kanske 10-15 cm.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Plask plask

Inläggav Cobrac » tisdag 2018-01-23 23:13

Jag är jäkligt nyfiken på att göra vin i alla former. Finns du på något mer forum, eller kan jag skicka frågor till din inbox här?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Plask plask

Inläggav Drake » tisdag 2018-01-23 23:27

Vist kan du inboxa om du vill, men jag är rätt mycket nybörjare på detta med vin. Gör mest vinsatser av bättre kvalitet och är sjukt nöjd med resultatet trots att dom inte är färdiglagrade.
Och om jag ska vara ännu jobbigare så kan tydligen Campden-tabletter vara antingen kalium eller natriumdisulfit. Lätt att blanda ihop det där med bi och di när man översätter direkt. Anyway så är det kaliummetabisulfit jag använder enligt innehållsförteckningen. Visserligen på tyska, men fan vet vad det blir på ren svenska. :lol:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Plask plask

Inläggav Drake » onsdag 2018-01-24 00:04

Startade förresten en ny grupp på fejan för de som är intresserade av att snacka vintillverkning av lite bättre kvalisort. Vinmakare heter gruppen och länk kommer här: https://www.facebook.com/groups/2582931 ... VGh7QX7Sic
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster