Övertrycksjäsning av Brettanomyces i partyfat?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Övertrycksjäsning av Brettanomyces i partyfat?

Inläggav Angolfil » måndag 2018-01-22 18:26

Hej,

Går det att sekundärjäsa brettanomyces i partyfat med säkerhetsventil (som på bilden)? Den ska ju släppa ut gas när det blir mer än 2,5 bar. Jäser bretten i det trycket?

Kör BIAB c:a 10-L-batcher, och tycker det känns lite tråkigt att ha en hel jäshink ståendes 6 mån innan bretten har jobbat klart. Tänker mig t ex en IPA: primärjäsning m Saccromyces och när jag kommit ner mot tänkt FG för jag över till partyfat, tillsätter Brettanomyces och låter stå några månader med säkerhetsventil. Tänker att den kommer käka upp kvarvarande socker ner mot 1.000 G och att jag då inte behöver prima.

Delar gärna med mig av resultatet i denna tråd framåt sommaren, ser inte varför det skulle vara uppenbart stôlleprov! Skriv gärna om du har några tankar eller tips...

//FilipBild

Skickat från min F5321 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Angolfil
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2018-01-22 17:34

Re: Övertrycksjäsning av Brettanomyces i partyfat?

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-01-23 15:59

Eftersom brett kan orsaka flasksprängning lär inte 2,5 Bar vara något problem...

Du behöver förmodligen inte vänta så länge som 6 månader för att få brett-karaktär heller, det brukar räcka med ett par veckor. Om man ska flaska kanske man vill vänta lite längre för att ha lite säkerhetsmarginal möjligen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Övertrycksjäsning av Brettanomyces i partyfat?

Inläggav Karl R » onsdag 2018-01-24 14:16

jag har sprängt ett sånt där fat pga infektion. Ett tag sen nu men jag har för mig att jag hade en sån där lyxknapp isatt i korken på det fatet. De har en tendens att klogga igen den där ventilerna är min erfarenhet.
Sen är jag inte säker på att det var brett jag fått ner i tunnan men något var det. Såg rätt märkligt ut och var rätt mycket avtorkande sen i källaren. Bara en liter var kvar i fatet. =(

Se till att du jäst ner långt nog innan du korkar igen!
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Övertrycksjäsning av Brettanomyces i partyfat?

Inläggav st1 » onsdag 2018-01-24 15:34

ekstedt skrev:Eftersom brett kan orsaka flasksprängning lär inte 2,5 Bar vara något problem...

Du behöver förmodligen inte vänta så länge som 6 månader för att få brett-karaktär heller, det brukar räcka med ett par veckor. Om man ska flaska kanske man vill vänta lite längre för att ha lite säkerhetsmarginal möjligen.


Jag har aldrig lyckats få nån brettkaraktär att tala om på så kort tid. Är det bäst att pitcha brett och sacch tillsammans, eller jäsa ut med sacch och sen pitcha brett, om man vill utveckla funk snabbt?
Senast redigerad av st1 onsdag 2018-01-24 16:13, redigerad totalt 1 gång.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Övertrycksjäsning av Brettanomyces i partyfat?

Inläggav SnALE » onsdag 2018-01-24 16:12

Är det sekundärjäsning med Brett på partfat som du vill komma åt, jäsning under tryck eller att slippa prima?

Är det det förstnämnda kan du ju använda partfat med vanlig gummipropp och jäsrör. Några varv gängtejp runt jäsröret så sitter det som en smäck. Funkar även om man ska primärjäsa kallt och inte har plats med en stor hink i kylen.

Är det det sistnämnda så kommer väl 2,5 bar att ge en jäkla massa kolsyra om du inte jäser i över 25 grader

Är det jäsning under tryck så har jag ingen aning :)

Följer testet med spänning :)
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: Övertrycksjäsning av Brettanomyces i partyfat?

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-01-24 16:37

st1 skrev:
Jag har aldrig lyckats få nån brettkaraktär att tala om på så kort tid. Är det bäst att pitcha brett och sacch tillsammans, eller jäsa ut med sacch och sen pitcha brett, om man vill utveckla funk snabbt?


Bottensatser från Orval har gått så snabbt. Ett par gånger har jag fått brett-infektioner och då har det tagit 1-4 månader, men då börjar man ju med väldigt få celler.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Övertrycksjäsning av Brettanomyces i partyfat?

Inläggav Angolfil » onsdag 2018-01-24 17:34

SnALE skrev:Är det sekundärjäsning med Brett på partfat som du vill komma åt, jäsning under tryck eller att slippa prima?

Är det det förstnämnda kan du ju använda partfat med vanlig gummipropp och jäsrör. Några varv gängtejp runt jäsröret så sitter det som en smäck. Funkar även om man ska primärjäsa kallt och inte har plats med en stor hink i kylen.

Är det det sistnämnda så kommer väl 2,5 bar att ge en jäkla massa kolsyra om du inte jäser i över 25 grader

Är det jäsning under tryck så har jag ingen aning :)

Följer testet med spänning :)
Att ha pysventil vid 2,5 bar innebär väl att det bildas max 2,5 vol CO2, dvs inga jättetryck? :) Jäsrör är ju också en variant, men tror inte det kommer behövas!

Tänker som sagt också att jag kommer slippa prima, läst någonstans att det bara behövs några enstaka gravity points för att komma upp i bra volym CO2.

Och frågan om övertrycksjäsning får väl också anses besvarad, enl tid kommentar! Får se helt enkelt hur detta går. Ang tid för brettkaraktär att utvecklas har jag läst att det bara blir bättre med tiden, så jag lär nog ha den ståendes till sommaren! :)

Skickat från min F5321 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Angolfil
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2018-01-22 17:34

Re: Övertrycksjäsning av Brettanomyces i partyfat?

Inläggav SnALE » onsdag 2018-01-24 18:10

Angolfil skrev:Att ha pysventil vid 2,5 bar innebär väl att det bildas max 2,5 vol CO2, dvs inga jättetryck? :) Jäsrör är ju också en variant, men tror inte det kommer behövas!


Temperaturen styr hur mycket kolssyra som löses i ölen under ett visst tryck. Om drycken håller 7 grader har man 2,5 volymer vid ca 1bar.

Kolla en kolsyresättningstabell på exempelvis Maltmagnus
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: Övertrycksjäsning av Brettanomyces i partyfat?

Inläggav nebmo » onsdag 2018-01-24 18:17

Detta måste jag också testa! Har tre partyfat som bara ligger och skräpar :)
nebmo
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: söndag 2016-10-02 22:10


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster

cron