Torrhumling

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Torrhumling

Inläggav Cobrac » tisdag 2018-01-16 23:01

Jag tänkte torrhumla för första gången, verkar finnas en hel del att tänka på. Om jag förstått det hela rätt så ska jästen bort innan torrhumling ska utföras? Detta pga av att vissa aromämnen från humlen binds upp med jästen, och därmed går förlorad när klarningen är färdig. Jag har en flaska 96% teknisk sprit (odenaturerad), kan jag inte göra en tinktur av humlen och tillsätta den när jag lägger på fat, alternativt att jag tillsätter tinkturen direkt i jäskärl och klarnar alltihop? Är helt ren sprit att föredra eller är vissa aromer endast vattenlösliga och att jag då bör späda spriten? I så fall hur mycket ska jag späda? Hur många dagar ska humlen ligga i lösningen?

Jag har sökt på forumet om detta, men hittar mest tinkturer på kryddor och inte humle.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Torrhumling

Inläggav Saint » onsdag 2018-01-17 09:05

Hur menar du med att jästen ska bort? Du behöver inte tappa om till sekundär innan torrhumling. Låt det jäsa en en vecka och sedan kastar du ner humlen. Fem dagar brukar vara ganska normalt men låt det inte stoppa dig från att testa olika metoder. Har sett bryggare som slängt i direkt tillsammans med jästen. Drack i helgen en fantastisk IPA från en kompis som hade gjort humle-te på sockerlagen som han använde till flaskpriming.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Torrhumling

Inläggav Alex_08 » onsdag 2018-01-17 18:14

Öppna jäskärl, kasta i humle. (Smidigt om den ligger i en påse). Förut brukade jag alltid torrhumla så att den hade legat lagom länge till flaskning. Nu kör jag lite olika, men oftast lite tidigare. Och är det NEIPA så slänger jag i första av två torrhumlingar efter bara någon dag.

Tinkturer och sådant funkar säkert bra om man hittar en metod, men det känns litegrann som att man gör det mera komplicerat än vad som behövs. Speciellt om du ska testa det första gången, kör enklast möjliga först, och ta det därifrån!

Happy hopping! =)
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Torrhumling

Inläggav Cobrac » onsdag 2018-01-17 19:18

Jag gör nog som ni säger, öppna jäskärlet och kasta i. Om kottarna ligger och flyter på ytan kan de mögla och paja bärsen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Torrhumling

Inläggav Cobrac » onsdag 2018-01-17 23:39

Alex_08 skrev:Öppna jäskärl, kasta i humle. (Smidigt om den ligger i en påse). Förut brukade jag alltid torrhumla så att den hade legat lagom länge till flaskning. Nu kör jag lite olika, men oftast lite tidigare. Och är det NEIPA så slänger jag i första av två torrhumlingar efter bara någon dag.

Tinkturer och sådant funkar säkert bra om man hittar en metod, men det känns litegrann som att man gör det mera komplicerat än vad som behövs. Speciellt om du ska testa det första gången, kör enklast möjliga först, och ta det därifrån!

Happy hopping! =)


Gjort en tinktur av humle, jag använde pellets. 30gr Saaz (var det jag hade hemma förtillfället). 1,5dl finsprit 96% blandades med humlen. Efter ett par timmar var pelletsen nedbruten till stoft och jag kunde inte motstå frestelsen att doppa fingerspetsen i och smaka. Herre....ar, vilken kalldusch. Aldrig i mitt hela liv känt en sådan kraftig humlesmak. Delvis för att spriten såklart är allt annat än svag i den koncentrationen. Fast jag tror att avsilning efter 24h är bra. Annars börjar det nog bli mycket grässmak. Ska prova ett par droppar av detta i en färdig öl när jag serverar för att se vad smaken blir. Blir det gott kan jag mycket väl tänka mig att använda detta i öljäsningen. Dock som ”torrhumlingsmetod” inte under själva jäsningen.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Torrhumling

Inläggav Alex_08 » onsdag 2018-01-17 23:56

Alla sätt är bra utom dom dåliga som farsan brukar säga. Och nä, det är nog ingen risk att humlen möglar på ytan, Finns det något i hinken som kan orsaka mögel hade du haft andra saker att oroa dig för =)

Jag skicka i en näve rätt ner första gången, andra gången använde jag påse, efter att ha bråkat med humlerester i öl och hävert (inga möjligheter till kallkrasch).

Det är ju alltid kul att mixtra med tinkturer och sådant, och inte för att vara tråkig och sådär, men samma smak från humlen hamnar ju i ditt öl om du bara kör humle ner i hinken. Jag har svårt att tänka mig att det blir en
bättre humlesmak om du får ut den smaken i sprit eller i ölen. Bortsett från att du kanske kan få ut mera smak per vikt humle eftersom du kan blanda runt i spriten lite mer än vad du skulle göra med ölet. Men om du ska torrhumla med 60 gram, så behöver du 2-3(?) dl 96% sprit. Tveksam om det smakbidraget gynnar ditt öl. =>
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Torrhumling

Inläggav Cobrac » torsdag 2018-01-18 00:16

Nä, så är det såklart. Fast det hade varit jäkligt trevligt att kunna extrahera smaken och aromen från humlen med stark sprit och sedan hälla över det i ölet och få en fin smak. Samt att slippa alla förluster och kladd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Torrhumling

Inläggav Drake » torsdag 2018-01-18 01:22

Det du försöker med finns redan! Problemet är bara att det smakar avskyvärt! :lol: https://maltmagnus.se/tillsatser/hopshot
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Torrhumling

Inläggav Karl R » torsdag 2018-01-18 08:05

Asså det här med tinkturer

Alkohol i höga koncentrationer drar ut smakämnen ur saker på ett helt annat sätt än genom att tillägga det i kok/jäsfas bara rätt ner.

Visst kan det med vissa kryddor finnas en poäng, om man vill åt just det specifika smakbidraget, men om man tror att det är same/same så är det till att göra det för lätt för sig.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Torrhumling

Inläggav Cobrac » torsdag 2018-01-18 09:13

Nä, det är inte samma sak. Därför vill jag prova. Kan finnas smaker som inte kan uppnås med blötläggning/jäsning. Inget är givet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 75 gäster