Endast koka en del av batchen

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Endast koka en del av batchen

Inläggav SnALE » fredag 2018-01-05 15:33

För att spara energi vid bryggningen, eller för att möjliggöra att brygga en större batch utan att behöva dra om elen i kåken, så har jag börjat leka lite med tanken att inte koka hela batchen. Dvs. att jag efter mäskningen endast kokar en del av mäsken för att få ut bitterhet ur humlen och därefter återför den bittra vörten till övrig okokt mäsk.

För att stegmäska tänkte jag på samma sätt höja temperaturen i en del av mäsken och därefter återföra den varmare mäsken till övrig mäsk för att uppnå temperaturen i nästa mäsksteg.

Är det något speciellt man måste tänka på eller är hela tanken i sig helknasig?

Det jag kan komma på är att:
-Man behöver göra en starkare mäsk för att få samma OG, eftersom man inte får samma bortkok (om man kokar i en mindre kastrull)

-Att vara extra noggrann med desinficeringen redan under mäskning eftersom man inte får en naturlig desinficering genom koket (De flesta bakterier dör ju dock vid temperaturer under utmäskningstemperaturen).

-Svårare att få en klar öl eftersom kokningen hjälper till att skilja ut proteiner från vörten.


Finns det några andra klara fördelar med att koka hela mäsken?
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: Endast koka en del av batchen

Inläggav skyking » fredag 2018-01-05 19:34

Jag tycker att iden är ganska tveksam. Skulle vilja påstå att du behöver koka hela vörten (inte mäsken).

Energin du sparar är ganska måttlig på normal nybörjarnivå. Vi snackar kanske 2-3kW och ett par timmar, dvs 5kWh. Betalar du 1kr/kWh så är det alltså 5kr du håller på och försöker spara in på.

Du sparar i praktiken heller ingen energi på att värma bara en del av mäsken när du stegar. Man kan förvisso göra så av andra anledningar, men som ett knep för att spara energi eller hålla nere på effekten tror jag inte på.

Har du förvissat dig om att du faktiskt måste dra om elen för att kunna brygga? Har du koll på hur mycket effekt du behöver? För normala nybörjarstorlekar så kan man klara sig med 2kW vilket innebär att du kan köra på ett vanligt 10A-uttag/säkring.

Behöver du högre effekt så kan en lösning vara att kolla om du har vägguttag till spis (eller tvättmaskin). Dessa brukar nämligen köra på 16A säkring (minst) och har du ett uttag så kan du koppla in din kokplatta där. Har du ett uttag så är det troligen inte ett vanligt (schulko) utan perilex-uttag, det kan man lösa genom att använda en förlängningsladd och vips så har du "vanliga" 16A-uttag.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Endast koka en del av batchen

Inläggav Gunnarsson » fredag 2018-01-05 19:47

Ett alternativ är ju att göra en starkare mäsk och sedan helt sonika späda den med vatten. Jag har själv frågat lite om det tidigare eftersom t.ex. Hembryggeriets kit funkar så, och då har någon nämnt termen ”high gravity brewing”. Kanske värt att googla på.
Gunnarsson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2016-11-21 09:44

Re: Endast koka en del av batchen

Inläggav Drake » lördag 2018-01-06 16:50

Skulle nog vilja svara ja på båda dina frågor. :wink:
Finns en hel del anledningar till att man bör koka hela batchen, DMS och bassilusker är bara ett par av dom. En okokt vört är förmodligen smäckfull med mjölksyrebakterier eftersom dom finns naturligt i malten. Det krävs minst 20 minuters kok för att sterilisera vörten enligt länk nedan, men inte ens då tror jag att man kan kalla det en riktig sterilisering, snarare en ordentlig decinficering. Anyway så brukar det ju räcka för våra behov.
Hellre då att göra som Gunnarsson tipsar om, kranvattnet i Sverige är så pass bra att det oftast går att späda direkt med det utan att koka upp det först.

https://byo.com/article/wort-boiling-homebrew-science/
http://blog.eckraus.com/boiling-a-wort
Senast redigerad av Drake lördag 2018-01-06 16:54, redigerad totalt 1 gång.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Endast koka en del av batchen

Inläggav Bee » lördag 2018-01-06 16:53

Gunnarsson skrev:Ett alternativ är ju att göra en starkare mäsk och sedan helt sonika späda den med vatten. Jag har själv frågat lite om det tidigare eftersom t.ex. Hembryggeriets kit funkar så, och då har någon nämnt termen ”high gravity brewing”. Kanske värt att googla på.
Funkar utmärkt.
Började min bana som hembryggare med den metoden, använder även den vid produktion av lättöl. Man behöver dock korrigera sina humlegivor för det. Isomeriseringen av alfasyror blir sämre vid högre SG.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Endast koka en del av batchen

Inläggav SnALE » måndag 2018-01-08 09:20

Tackar för bra svar. Då släpper vi den tanken :)

Idén kom då jag har tillgång till en större mäsktunna än vad jag har kokmöjlighet för. Efter mäskning och lakning får jag en volym som överstiger den som jag på ett rimligt sätt kan få till kok. Får fundera ifall det kan vara värt att investera i annan värmekälla, eller helt sonika skita i att göra större batcher.
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: Endast koka en del av batchen

Inläggav skyking » måndag 2018-01-08 09:45

Och för att spela djävulens advokat lite: man verkar inte behöva koka vörten alls. I ett bloginlägg beskrivs raw ale där man alltså inte kokar vörten alls och han bemöter de skäl till varför man sägs behöva koka vörten. Bland annat när det gäller desinficeringen av vörten så verkar det vara så att mäskningen i sig är tillräcklig för att ha ihjäl bakterierna, isht när man mäskar länge.

Dock tänker jag mig att raw ale är avsevärt annorlunda jämfört med boiled ale. I den meningen är inte kokningen ett steg som kan rationaliseras bort - det är ett steg som markant ändrar resultatet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Endast koka en del av batchen

Inläggav SnALE » måndag 2018-01-08 12:04

Spännande läsning (då kanske jag inte hade så otur när jag tänkte ändå :) )

Känns ju däremot inte som att man ska använda metoden för att göra en större batch med tanke på den sämre hållbarheten.

Nu kliar det i experimentfingrarna. Får nog bli ett test där jag vid nästa bryggning gör två batcher enligt samma recept och process förutom att den ena görs som en "Raw" medan den andra är en "Boiled".

Har dock lite svårt att få till bryggtillfällen just nu. Om någon hinner testa innan (eller redan har testat) så får ni gärna fylla på med erfarenheter i tråden.
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: Endast koka en del av batchen

Inläggav martinb » måndag 2018-01-08 12:36

Gällande raw ale, se då till att all malthantering och krossning sker på ordentligt avstånd från där det ska bryggas. Mjölksyrabakterier som nämnts ovan är inte helt att leka med.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Endast koka en del av batchen

Inläggav assistredo » måndag 2018-01-08 13:17

SnALE skrev:För att stegmäska tänkte jag på samma sätt höja temperaturen i en del av mäsken och därefter återföra den varmare mäsken till övrig mäsk för att uppnå temperaturen i nästa mäsksteg.

Om du inte visste det tidigare: Om den här delen av mäsken är c:a en tredjedel, om du höjer temperaturen först till temperaturen för nästa mäsksteg, håller den där c:a 10 minuter, höjer sedan till kokning och kokar den i c:a 10 minuter och sedan återför den så håller du på med dekoktionsmäskning, ett klassiskt sätt att mäska. :wink:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 110 gäster