laktos vid bryggning av milk stout

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

laktos vid bryggning av milk stout

Inläggav Genlogue » torsdag 2017-12-28 21:21

Ska brygga en milk stout med laktos nästa vecka.

Var i processen är det bäst att ha i det?
De flesta verkar mena att det är bäst att ha i det i samband med priman.

Vad anser ni?
Genlogue
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 2017-10-17 21:34

Re: laktos vid bryggning av milk stout

Inläggav Drake » fredag 2017-12-29 01:24

Jag har alltid haft i det i slutet av koket. Att ha i det i samband med priman borde väl ge en större risk för oxidation. Ställer mig tveksam till att de flesta anser att den ska i i samband med priman. Var har du fått de uppgifterna ifrån?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: laktos vid bryggning av milk stout

Inläggav skyking » tisdag 2018-01-02 13:38

Det låter som någon har spekulerat lite vid köksbordet där.

Laktos har den egenskapen att vanlig jäst inte kan konsumera det, men andra mikroorganismer kan det. Det är också så att efter jäsningen så är miljön för mikroorganismer mer ogästvänlig. Tanken är väl att man genom att tillsätta den efter jäsningen skapat en miljö där organismer som kan konsumera laktos inte trivs. Sen har man dragit slutsatsen att det skulle vara bäst att tillsätta det efter jäsningen.

Säkerligen finns det en fördel med det, men jag tvivlar på att man har vägt det gentemot de nackdelar som finns eller ens gjort en korrekt bedömning om hur stor fördelen är. Har man problem med andra mikroorganismer som kan livnära sig på laktosen så har man ju ett problem som man bör komma tillrätta med ändå (utan laktos).

Jag skulle iafs som Drake tillsätta det under koket. Före eller efter eller någonstans däremellan. Det låter enklast så. Det är ju bara "vanligt" fulsocker och inget som det händer så mycket med för att det är lite småvarmt...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: laktos vid bryggning av milk stout

Inläggav Janne gnoff Berglund » tisdag 2018-01-02 16:47

Tar lite ur luften i skallen nu, men får för mig att laktos kan vara lite svårt att lösa om den inte hettas upp tillsammans med vätskan.
Detta kan ju naturligtvis göras samtidigt som man kokar sitt priminsocker.


Jag har alltid tillsatt laktosen mot slutet av koket, känns väl enklast att göra så.

Inget glasklart svar kanske, men i det här fallet kan jag väl säga:
För mig har det alltid fungerat bra att tillsätta laktosen mot slutet av koket, men har inte testat att göra det på något annat sätt.


Jag har dock inte hört "de flesta" säga att det är bäst att göra det i samband med priming.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: laktos vid bryggning av milk stout

Inläggav Drake » tisdag 2018-01-02 18:12

Det stämmer att det kan vara lite svårt att lösa upp det i kall vätska så det är absolut en av anledningarna till att jag tillsätter laktosen i koket. Sedan kan det bli något knepigare att räkna ut exakt alkoholstyrka men det är väl den enda nackdelen som jag ser det. Humleutbytet sägs kunna diffa lite pga högre og men jag tror det är marginellt så det har jag aldrig tagit hänsyn till. Microorganism-teorin vet jag inte vad jag ska tro om, den låter också lite som en spekulation vid ett köksbord. :wink:
I så fall borde det väl vara ännu bättre att koka allting en stund?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 65 gäster

cron