Flytta fat innan flaskning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Flytta fat innan flaskning

Inläggav Danne-man » söndag 2017-12-24 23:05

Kort: Måste flytta kolsyresatt fat från källaren innan flaskning. Bästa sätt att undvika att få med jäst?

Lång: Har jäskylen i bostadsrättens källare då den inte får plats i köket. Källaren är från 1700-talet och har fuktiga kalkstensväggar med 300 års skit(och jättespindlar) så jag vill inte flaska där. Har mottrycksfyllt tre gånger nu och fått med ganska mycket jäst. Lät väl fatet stå i köket en timme innan, men det var tydligen inte tillräckligt.

Vad tror ni är bästa lösningen?
-Låta stå längre, typ 12 eller 24 timmar i köket innan flaskning. Då blir det ju inte så kallt, men kanske inget problem om man skaffar Pilsnerkokarens cpf? (Kör en hemgjord slang-propp lösning nu)

-Filter?

-Annan lösning?

Känner att jag inte kommer längre genom Google och resonemang med mig själv. Gillar verkligen inte massa jäst i flaskan då jag ger bort mycket till bekanta och ständigt måste dra ramsan om att hälla försiktigt osv.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Edit: Och god jul förstås!!!
Användarvisningsbild
Danne-man
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 21:17

Re: Flytta fat innan flaskning

Inläggav Snow » söndag 2017-12-24 23:34

Flytta den en vecka innan du tänker fylla,

sen tror jag att det är de första flaskorna som är värst efter flytt, såvida du inte
drullar för mycket med dem under flytt....

Mmen som sagt tålamod, flytta i god tid, men de första flarrona blir lite grumliga oavsett.

Det viktigaste av allt! Se till att ha övertryck i fatet vid flaskning, om du sänker trycket i fatet så kommer co att lösa sig ur ölet i fatet och dra med sig bottenslam, det är min erfarenhet iallfall

Go jul fan !
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Flytta fat innan flaskning

Inläggav pjocke » måndag 2017-12-25 15:44

Mitt bästa trick för att slippa röra upp bottensatsen när jag behöver flytta ett fat är att helt enkelt föra över ölet till ett annat fat. Då stannar större delen av grumset för det mesta på botten i det första fatet och man kan servera eller flaska utan problem. Annars brukar det lägga sig på ett par timmar tycker jag.
pjocke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: fredag 2012-04-27 11:20

Re: Flytta fat innan flaskning

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2017-12-25 16:53

+1 pjocke, sluten överföring till nytt fat borde vara idiotsäkert.
Alt 2: bind bottensatsen bättre med klarmedel t.ex. gelatin.
Alt 3: Tappa av den värsta bottensatsen innan flytt, ev även att ha rört fatet lite då mer fällning rörts upp.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Flytta fat innan flaskning

Inläggav Danne-man » måndag 2017-12-25 18:23

Grymt! Nu har jag lite att utgå ifrån. Blir till att gelatina och vänta lite längre denna gång då fat 2 lagrar en RIS. Får testa överföring gången efter det. Tack!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne-man
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 21:17


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster

cron