Decoction mash?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Decoction mash?

Inläggav alegi » söndag 2017-12-10 21:13

Hej, ska göra en 10 liters hefeweizen via min Grainfather. Och jag skall testa mig på att göra en sån där decoction mash.

Men jag har några problem och det är följande:

1. Enligt beräkningar så ska jag ta ca 3,9L till deco. Men 3,9 liter vadå? Vörtvatten + malt? Har enbart 2,4 kg malt.
2. Om nu 3,9 liter vört skall täckas av mesta delen malt, då kommer det inte finnas speciellt mycket malt kvar i grainfathern? Förstår inte riktigt detta.
3. När skall jag dra en deco? Mitt schema ser ut såhär:

20 min 45c
45 min 67c
5 min 72c
10 min 76c mash out

Så var skall jag placera mig med min deco? före 45c eller efter 45c/samtidigt som 67c? Och hur hur mycket av malten + vörten skall jag ta till min deco? 3,9 liter vätska + malt som sagt låter lite mkt tycker jag men det är vad jag fått uträknat.

Tacksam för svar!
alegi
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 75
Blev medlem: tisdag 2013-07-09 23:36

Re: Decoction mash?

Inläggav skyking » måndag 2017-12-11 09:46

Hur har du gjort beräkningarna? Har du förstått dessa? Det man anger är volymen på HELA dekoktionen dvs inklusive malt (och det skall alltså vara tjocka delen av mäsken som dras som dekoktion).

Tänk på att dekoktionsmäskning kräver att man har en plan. Och för det måste man förstå processen (eller åtminstonde ha klart för sig hur man skall göra). Du måste ta höjd för att du skall bringa dekoktionen till kokning mellan varje steg, vid dekoktioner innan försockringsrasten bör dekoktionen dessutom genomgå en försockringsrast. Det blir med andra ord svårt att gå från 45C till 67C redan efter 20min.

Jag skulle föreslå att du börjar med en enkeldekoktion ifall du är ny på det här med dekoktionsmäskning. Jag tycker det blir mycket nog att göra en enkel, iaf ifall man inte har erfarenhet av det...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Decoction mash?

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2017-12-11 10:25

3,9liter av mäsken som rimligtvis bör vara på 10-12 liter låter som en stor del.

Har bryggt med dekoktion några gånger och som jag fattat det är finessen att man slipper värma hela mäsken med dekoktion. Du tar ut en del av mäsken, kokar den och återför den till och höjer tempen på det sättet. Men det vet du kanske redan.

Svårigheten är att ta lagom stor mängd vört med malt, så att tempstegringen blir den önskade när man återför dekoktionen till mäsken. (Det är lite olika läror om man ska koka maltgröt eller tunnare mäsk, jag har kokt den tunnare varianten med lyckat resultat)
Dekoktionen ska också koka i en stund (10 minuter) så mäskschemat kommer att bli längre än vad du skriver.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Decoction mash?

Inläggav martinb » måndag 2017-12-11 11:18

Ännu mer om dekoktionsmäskning kan du läsa här: http://www.braukaiser.com/wiki/index.ph ... on_Mashing
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Decoction mash?

Inläggav assistredo » tisdag 2017-12-12 15:38

Eftersom du har en Grainfather gissar jag att du vill göra en dekoktionsmäskning för att eventuellt kunna uppleva den "rätta" karaktären på brygden som detta anses kunna ge (om detta stämmer är ett gammalt trätoämne som vi hoppar över här). Då bortfaller nog den ursprungliga anledningen till att dekoktionsmäska. Man gjorde detta för att kunna hålla/stega upp temperaturer med den teknik man hade tillgång till.

Jag föreslår helt enkelt att du kör i Grainfathern som vanligt t.o.m. sista steget vid 72 C. Därefter tar du ut c:a 1/3 av mäsken (en relativt tjock del) och kokar den en halvtimme under noggrann omrörning (så det inte bränns vid) i ett separat kärl. Under tiden kan Grainfathern hålla tempen i det som är kvar där. Sedan häller du tillbaka dekoktionen och rör om. Recirkulera sedan en stund så det blir klart. Ifall du inte tänker laka ur med mer vatten när du lyft maltpipan är det inte så noga med temperaturerna nu. Om du ändå tänker göra det så får du på något sätt se till att tempen på mäsk tillsammans med lakvatten i maltpipan inte överstiger 78 C.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster

cron