Funderingar kring utbyte vid bryggning av stout

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Funderingar kring utbyte vid bryggning av stout

Inläggav HaXXXeroviche » lördag 2017-12-09 12:05

Jag har en förkärlek till stout och särskilt starka sådana. Dock har jag problemet med dåligt utbyte vid mäskning som jag tror har att göra med knepigt ph värde då jag inte har kommit igång med vattenbehandlingen än. En tanke som slog mig var att mäska med basmalten någon timma vid 67 grader för att sedan hälla i den rostade malten och sedan köra ytterligare en timma? Tankar och fundreingar kring detta?
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 120
Blev medlem: torsdag 2015-06-25 19:27


Re: Funderingar kring utbyte vid bryggning av stout

Inläggav Bee » lördag 2017-12-09 16:08

Om du brygger starkare än normal starköl får du lägre effektivitet, det beror på mängden vatten kontra malt. Lösligheten blir sämre med högre SG och då behöver man laka mer för att få ut mer extrakt. Mäska längre hjälper, men det kommer ändå aldrig att nå samma effektivitet som med lägre OG.
Ett vanligt sätt är att brygga parti-gyle och få ett mellanöl som biprodukt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Funderingar kring utbyte vid bryggning av stout

Inläggav Rotsac » lördag 2017-12-09 18:56

HaXXXeroviche skrev:Jag har en förkärlek till stout och särskilt starka sådana. Dock har jag problemet med dåligt utbyte vid mäskning som jag tror har att göra med knepigt ph värde då jag inte har kommit igång med vattenbehandlingen än. En tanke som slog mig var att mäska med basmalten någon timma vid 67 grader för att sedan hälla i den rostade malten och sedan köra ytterligare en timma? Tankar och fundreingar kring detta?


Ph-värdet tror jag inte på som en "bov" i sammanhanget.

Du kanske vill kika på "Reiterated Mashing"?

Se: http://grainfatherweeklymash.blogspot.s ... shing.html
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Funderingar kring utbyte vid bryggning av stout

Inläggav HaXXXeroviche » söndag 2017-12-10 06:57

Jag lakar och gör det mycket långsamt ca 1 liter/min men jag får mycket bättre effektivitet när jag brygger stark DIPA exempelvis
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 120
Blev medlem: torsdag 2015-06-25 19:27

Re: Funderingar kring utbyte vid bryggning av stout

Inläggav Bee » söndag 2017-12-10 10:04

HaXXXeroviche skrev:Jag lakar och gör det mycket långsamt ca 1 liter/min men jag får mycket bättre effektivitet när jag brygger stark DIPA exempelvis
Vet inte om det är så långsamt faktiskt, det finns formler för optimal lakningshastighet. Gjorde beräkningen för min gamla utrustning, (patina 36l med falskbotten), den hade beräknat optimal hastighet på 0.7l/minut. Det är beroende på diameter av kärlet enkelt uttryckt.

Det finns säkert någon gammal bryggräv med betydligt mer erfarenhet av flödeslakning som kan uttala sig. @assistredo du har väl lång erfarenhet av flödeslakning?
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Funderingar kring utbyte vid bryggning av stout

Inläggav fredrik.stahl » söndag 2017-12-10 12:13

Antal liter per minut säger ju ingenting eftersom det beror på bryggverkets storlek. En enkel tumregel är att lakningen ska ta ca en timme vid flödeslakning.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Funderingar kring utbyte vid bryggning av stout

Inläggav skyking » söndag 2017-12-10 12:32

När du säger starka vad talar vi då om för OG? Vissa tycker 60Ö är starkt andra tycker kanske till och med det är svagt. Det har betydelse för att det att man får sämmre utbyte vid högre vörtstyrka är inte så värst påtagligt vid 60Ö, men talar man 160Ö så blir det tämligen besvärande.

Vid högre OG så tror jag inte det är lösligheten som är den stora boven. Jag skulle snarare säga att problemet är att när SG faller under lakningen så måste man avbryta tidigare och det är det som utgör förlusten. Man löser inte det genom att laka långsammare, den enda trovärdiga lösningarna jag sett är att använda dubbelmäskning (eller multipel mäskning) eller att använda maltextrakt.

Frågan är om det är detta som är ditt problem och det kan ju besvaras om du har helt annat utbyte när du gör ljus öl med samma vörtstyrka.

Annars om det är den mörka malten som ställer till det så är pHt en möjlig bov. Har du testat att mäta pH under mäskningen? Du skall vänta ett tag innan du mäter, kanske efter halva tiden. Är det för lågt pH så kan du korrigera för det med bikarbonat. Eventuellt om det inte är helt galet skulle man kanske kunna göra som du föreslår eller extrahera ur svart-skrotet separat, eventuellt till och med kallextrahera - det kan ha inverkan på smaken, om det är till det bättre eller sämre är kanske en smaksak?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Funderingar kring utbyte vid bryggning av stout

Inläggav HaXXXeroviche » söndag 2017-12-10 13:36

Mycket fin input. Jag definerar "starkt" över 1.075. Jag ska prova med långsammare lakning och att ha i den mörka malten senare för att se om det gör skillnad men jag kanske helt enkelt får räkna med sämre utbyte. Så dyrt är det ju trots allt inte med malt. Jag mäskar i en 40L thermogryta med cirkulation och värmepatron i externt RIMS rör.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 120
Blev medlem: torsdag 2015-06-25 19:27


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster

cron