Lakning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lakning

Inläggav Cobrac » tisdag 2017-11-28 16:01

Jag har inte riktigt fått kläm på hur jag ska göra, fast nu har jag modifierat och byggt lite. Jag har satt min cirkulationspump på ett T-kors och använt två kulventiler på den. Så nu har jag pump och slangnippel längst ner på grytan. Idén är att återcirkulera vörten samtidigt som jag tappar av sakta till en jästunna och fyller på med lakvatten (i mäskgrytan) tills utkommande vört är runt 1.015. Pumpar sedan tillbaka vörten grytan och kör koket.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Lakning

Inläggav Cobrac » tisdag 2017-11-28 22:21

Frågan är således, är det lämpligt att recirkulera under lakning?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Lakning

Inläggav Rotsac » tisdag 2017-11-28 23:16

Cobrac skrev:Frågan är således, är det lämpligt att recirkulera under lakning?


Knappast.

Då är det inte lakning, utan mäskning...
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Lakning

Inläggav Cobrac » tisdag 2017-11-28 23:20

Ok, bortsett från terminologin. Kommer jag att få äckligt öl om jag späder samtidigt som jag återcirkulerar? Jag tar ändock bort vört successivt tills den når 1.020 eller rätt volym.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Lakning

Inläggav Cobrac » tisdag 2017-11-28 23:21

1.020 i grytan alltså. Inte totalt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Lakning

Inläggav skyking » onsdag 2017-11-29 08:38

Jag ser inte varför du skulle få sämre kvalisort på din vört genom att göra så. Metoden skulle kanske eventuellt vara mer känslig ifall du lakar för länge.

Finns det inte RIMS-konstruktioner där man gör just detta? Jag menar nån måste ju ha testat redan...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lakning

Inläggav Cobrac » onsdag 2017-11-29 10:18

skyking skrev:Jag ser inte varför du skulle få sämre kvalisort på din vört genom att göra så. Metoden skulle kanske eventuellt vara mer känslig ifall du lakar för länge.

Finns det inte RIMS-konstruktioner där man gör just detta? Jag menar nån måste ju ha testat redan...


Haft kontakt med Gustav Lindh och metoden kallas för flödeslakning och fungerar utmärkt.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Lakning

Inläggav skyking » onsdag 2017-11-29 10:37

Cobrac skrev:Haft kontakt med Gustav Lindh och metoden kallas för flödeslakning och fungerar utmärkt.


Kanske, men din metod är ju att endel av vörten som kommer ur recirkuleras samtidigt.

Det normala med flödeslakning är väl att man först recirkulerar all vört som kommer ur mäsken för att sen låta all vört som kommer ut gå till kokkärlet (och tillsätter varmvatten till mäsken samtidigt). På Lindh's beskrivning av flödeslakning verkar det som det är denna teknik han använder.

Din frågeställning vore lite märklig ifall du menar att Lindh hävdar att metoden funkar utmärkt. Dock är den inte märklig ifall man ser att det faktiskt är skillnad i den metod du föreslår och den Lindh beskriver.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lakning

Inläggav Cobrac » onsdag 2017-11-29 14:08

Jag beskrev hur jag hade tänkt och han såg inga problem med metoden. Jag går med på att kalla den mäskning, men faktum är att oavsett om jag späder ut mäskningen och återcirkulerar sötvört eller endast tillsätter nytt vatten kommer jag fortfarande kunna få mer volym ur min mäskning är inte det poängen med lakning att utvinna smak och förjäsningsbart socker? Tänkte att jag minskar risken för malt-tunnlar och får en jämnare utmäskningstemp då jag hela tiden håller maltbädden jämnvarm.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Lakning

Inläggav skyking » onsdag 2017-11-29 15:19

Cobrac skrev:Jag beskrev hur jag hade tänkt och han såg inga problem med metoden. Jag går med på att kalla den mäskning, men faktum är att oavsett om jag späder ut mäskningen och återcirkulerar sötvört eller endast tillsätter nytt vatten kommer jag fortfarande kunna få mer volym ur min mäskning är inte det poängen med lakning att utvinna smak och förjäsningsbart socker? Tänkte att jag minskar risken för malt-tunnlar och får en jämnare utmäskningstemp då jag hela tiden håller maltbädden jämnvarm.


Jag ser heller inga problem med metoden, men den ståndpunkten baserar jag mig inte på att jag har någon erfarenhet av den (jag kör flödeslakning som Lindh beskriver den). Det är helt enkelt bara det att jag inte ser någon större risk för att något går fel, jag ser heller ingen större chans med att det blir så mycket bättre heller.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lakning

Inläggav Cobrac » onsdag 2017-11-29 16:21

Nä, förmodligen inte. Tyckte bara att den kändes praktisk för min utrustning. Jag var (är) mest oroad för att jag garvar ur min malt. Den som lever får se!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Lakning

Inläggav skyking » onsdag 2017-11-29 17:25

Cobrac skrev:Nä, förmodligen inte. Tyckte bara att den kändes praktisk för min utrustning. Jag var (är) mest oroad för att jag garvar ur min malt. Den som lever får se!


Jag kan nog förstå din oro. Med lite eftertanke så tycker jag inte risken bör vara sådär jättedrastisk, men med tanke på farhågorna så kan man kanske möta det genom att vara lite extra observant på det.

När jag tänker så tycker jag att mäskens sammansättning kommer vara likartad en traditionell flödeslakning, men du kommer ha högre flöde än lakningshastighet, men jag tänker att det mest kommer resultera i en mer homogen sammansättning i mäsken. Jag tycker nog man kan lika gärna teoretisera åt motsatta hållet och gissa att risken för att garva ur malten minskar (just pga homogeniteten).

Jag skall erkänna att jag själv tänkt i de här tankarna när jag skall uppgradera min uppsättning, så jag är naturligtvis intresserad av hur din approach faller ut...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lakning

Inläggav Cobrac » onsdag 2017-11-29 18:33

Hoppas på bryggdag nu på lördag. Så om tre veckor borde nog ölet vara redo för en första bedömning. Om tungan krullar sig och lägger sig i gommen kanske jag inte kommer att rekommendera denna metod...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Lakning

Inläggav Bee » lördag 2017-12-02 10:27

Jag tycker det är lite konstigt att återföra utvunnen vört samtidigt som man tillför mer lakvatten. Känns kontraproduktivt.

Att hålla maltbädden varm räcker att laka med varmvatten, även om nya rön visar att det går lika bra med kallvatten. Det finns därför inte någon anledning att återföra vört av den anledningen.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Lakning

Inläggav Rotsac » lördag 2017-12-02 15:37

Bee skrev:Jag tycker det är lite konstigt att återföra utvunnen vört samtidigt som man tillför mer lakvatten. Känns kontraproduktivt.


Äntligen en kommentar enligt mina tankegångar:-)

Att hälla sockerhaltig vört och varmt vatten över en maltbädd som man vill laka ur det sista sockret ur förefaller mig som en dålig ide.
(Nej, jag har ej provat detta, och kommer ej att göra det...).
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster