Cornelius fat

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Cornelius fat

Inläggav Nicken » måndag 2017-11-27 10:29

Hallå

Jag har nyligen införskaffat ett Corneliusfat, jag har kollat på Youtube och Kolsyresätter genom att rulla fatet fram å till baks medan jag trycker in kolsyra.
Det funkar men jag tycker att jag får för mycket kolsyra.

Är det någon som har tipps på hur jag annars kan göra, jag har inte testat att låta fatet stå med kolsyra i ca 1 vecka, men ska testa det nästa vecka.

Som sagt jag är tacksam för tipps gällande detta.
Nicken
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2008-11-07 10:54
Ort: Stockholm

Re: Cornelius fat

Inläggav STMF » måndag 2017-11-27 10:48

Välj ett lägre tryck på regulatorn.
Du kan också köra en kombination. Tryck in lite kolsyra genom att rulla och sedan ställ det med korrekt tryck ett tag. Då går det lite snabbare.

Ett annat alternativ som är vanligt idag är att sätta ett relativ högt tryck, typ 40 psi, under en kortare period (18-48h) för att sedan minska regulatortrycket till önskat värde. Tryck och tid beror på temperaturen.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Cornelius fat

Inläggav skyking » måndag 2017-11-27 11:56

Har du tid så torde det mest repeterbara sättet vara att sätta det på jämviktstryck och vänta (eller liknande). En variant är att trycka på övertryck, men inte ha CO2n påkopplad hela tiden - man håller då koll på hur lågt trycket faller medan CO2n löser sig (och upprepar proceduren om trycket faller under jämviktstrycket).

Metoden som bygger på att man lägger på högre tryck och rullar bygger på att man har koll på hur snabbt kolsyran löser sig under de omständigheterna och anpassa tiden därefter. Då kan det lätt hända att det blir för mycket kolsyra.

En hybridmetod är att sätta det på jämviktstryck och skaka ner kolsyra och sedan låta det stå med jämviktstryck på. Det bör gå snabbare utan att för den skull riskera att bli överkolsyrat.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Cornelius fat

Inläggav Nicken » måndag 2017-11-27 19:24

Perfekt, tack för svaren.
Jag ska testa båda!
Nicken
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2008-11-07 10:54
Ort: Stockholm

Re: Cornelius fat

Inläggav fredrik.stahl » tisdag 2017-11-28 11:10

Ta det också försiktigt om du har gaskopplingen på när du rullar fatet. Inte kul att få fullt med öl i regulatorn. En backventil är en bra försäkring om man inte vill koppla loss kolsyran.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Cornelius fat

Inläggav Nicken » tisdag 2017-11-28 14:17

Hejsan

Jag är orolig att just detta har hänt.
Hur märker jag att jag fått öl i regulatorn?
Bortsätt från att det blivet blött.

// Nicken
Nicken
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2008-11-07 10:54
Ort: Stockholm

Re: Cornelius fat

Inläggav Saint » torsdag 2017-11-30 09:26

Gör det inte! Vad har du bråttom till? Jag har ganska nyligen fyllt mitt första fat (med hjälp av detta forum)
Har inga vetenskapliga bevis men vad jag har hört/läst på forum så kan rullning skakning orsaka felsmaker och platt munkänsla. Tycker själv att det låter lite logiskt att inte stressa in kolsyran.
Jag följde Maltmagnus tabell http://maltmagnus.se/kolsyretabell för IPA och skruvade på 12psi (strax under 1Bar) Efter en vecka i 5 grader var det svagt kolsyrat. Började läsa runt igen och upptäckte att de flesta trycksätter med 15-20psi. Drog upp till 16Psi och efter två dagar var det perfekt.
Stressa inte. Dra på 12-15psi vänta en vecka och provsmaka. Vill du ha mer så höjer du. Låt kolsyran vara påkopplad hela tiden
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Cornelius fat

Inläggav Nicken » torsdag 2017-11-30 10:37

Hej

Jag ska göra detta med min nästa batch, kolsyresätter den på lördag.

tack för svaret :)
Nicken
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2008-11-07 10:54
Ort: Stockholm

Re: Cornelius fat

Inläggav Drake » torsdag 2017-11-30 11:01

Saint skrev:Gör det inte! Vad har du bråttom till? Jag har ganska nyligen fyllt mitt första fat (med hjälp av detta forum)
Har inga vetenskapliga bevis men vad jag har hört/läst på forum så kan rullning skakning orsaka felsmaker och platt munkänsla.


Haha, jag har också hört att bubblorna blir stora som M-kulor och lite fyrkantiga! :lol:

Jag har provat de olika metoderna ett otal gånger och kan lova att det inte uppstått någon felsmak eller att bubblorna blivit extra stora. Det går precis lika bra att rulla fatet som att låta det stå enligt min erfarenhet. Det enda som kan vara ett problem är att ölen skummar lite väl mycket de första dagarna, men det lugnar fort ner sig och smaken är det ingen skillnad på.
Senast redigerad av Drake torsdag 2017-11-30 11:01, redigerad totalt 1 gång.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Cornelius fat

Inläggav fredrik.stahl » torsdag 2017-11-30 11:01

Nicken skrev:Hejsan

Jag är orolig att just detta har hänt.
Hur märker jag att jag fått öl i regulatorn?
Bortsätt från att det blivet blött.

// Nicken


I värsta fall att den börjar strula eller att det växer mikrober där som infekterar ölet. Skruva bort kopplingarna och kolla att det är rent. Om inte, rengör och låt torka ordentligt. Innanmätet har jag aldrig behövt rengöra som tur är så det vet jag inte hur man gör.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster