Vattenbehandling...

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Vattenbehandling...

Inläggav Drake » tisdag 2017-11-28 00:09

+1 på den! Verkar märkligt att alla batcher skulle jäsa ut så mycket. Eller att alla skulle vara infekterade utan att du märker det på annat sätt än att ölen är "tunn".
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Vattenbehandling...

Inläggav TobiasW » tisdag 2017-11-28 00:16

Termometern kan visa för hög temperatur också, vilket gör att du mäskar i lägre temperatur än du tror också. Det ger mer jäsbart socker och högre utjäsning.

Om du har lite otur och allt har slagit in så kan varje komponent förstärka den andre och det blir så pass stor skillnad som du märker nu.
TobiasW
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2017-04-03 10:07

Re: Vattenbehandling...

Inläggav ramsus » tisdag 2017-11-28 08:48

Jag kollade upp det innan min första bryggning , den visade fel med några enheter, kommer inte ihåg exakt hur mycket. Jag fixade till det enligt någon instruktion på nätet, så att den visar 1.000 vid rumstemperatur nu.
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Vattenbehandling...

Inläggav ramsus » tisdag 2017-11-28 09:08

Jag är tacksam för all input! Helt klart så kan det vara lämpligt att prova med både ny/annan termometer och hydrometer, det är inga större investeringar.
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Vattenbehandling...

Inläggav skyking » tisdag 2017-11-28 13:06

ramsus skrev:Jag är tacksam för all input! Helt klart så kan det vara lämpligt att prova med både ny/annan termometer och hydrometer, det är inga större investeringar.


Vad har du för termometer? Om du kör sprit så kan det finnas bubblor i spriten vilket gör att den kommer visa för hög temperatur. Om bubblan är riktigt stor eller ifall det finns någon "ö" med sprit längre upp så läser du för låg temperatur.

Jag kör för närvarande med stektermometer (jag hade en som visade tiondels grader, men den var tydligen inte min). Att ha en extra termometer i reserv är för övrigt en bra ide (det är nog den mest relevanta utrustningsdetaljen att ha dubblett på). Då skall man åt minstone kontrollera dem mot varandra så man är konsekvent i sina mätfel. Sålänge man är konsekvent i sina mätfel så kan man korrigera för dessa.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vattenbehandling...

Inläggav ramsus » tisdag 2017-11-28 13:20

skyking skrev:
Vad har du för termometer? Om du kör sprit så kan det finnas bubblor i spriten vilket gör att den kommer visa för hög temperatur. Om bubblan är riktigt stor eller ifall det finns någon "ö" med sprit längre upp så läser du för låg temperatur.

Jag kör för närvarande med stektermometer (jag hade en som visade tiondels grader, men den var tydligen inte min). Att ha en extra termometer i reserv är för övrigt en bra ide (det är nog den mest relevanta utrustningsdetaljen att ha dubblett på). Då skall man åt minstone kontrollera dem mot varandra så man är konsekvent i sina mätfel. Sålänge man är konsekvent i sina mätfel så kan man korrigera för dessa.

Ja det är en sprit-termometer, samt en enkel modell av hydrometer. Jag ska köpa dubbel uppsättning av dem för att åtminstone få något sådant uteslutet (eller sannolikheten ökar i alla fall).
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Vattenbehandling...

Inläggav ramsus » fredag 2017-12-01 11:51

OM mitt låga OG beror på att jag missar mina preboil OG pga. sämre effektivitet än beräknat... vad är den bästa räddningen för detta då? Vad är "standard lösningen"?

Tillsätta socker, eller motsvarande, till koket (när man vet att preboil OG är för lågt -> OG blir för lågt)?

Eller till jästunnan efter koket?

Eller byter man jäst till en som jäser ut mindre?

Annat?
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Vattenbehandling...

Inläggav skyking » fredag 2017-12-01 12:26

Standardlösningen är nog att tillsätta maltextrakt för att öka OG och vatten för att sänka.

Det är nog att föredra att göra detta i samband med vörtkoket, men det förutsätter att du redan innan vörtkoket vet att du kommer missa OG och hur mycket du kommer missa.

Behöver man korrigera efter så blir det nog lite knepigt. Man måste ju försäkra sig då på att tillsatserna är desinficerade. Kanske kan fixa fram lite vört mha en kastrull vatten och maltextrakt och tillsätta. Det man bör tänka på är att den vörten bör vara rejält tung för att kunna höja OG maximalt - vattnet här kommer ju att verka åt motsatta hållet.

En annan möjlighet är att låta vörten koka extra länge så att den kokar ihop lite. För denna lösning bör man ha bestämt sig innan man slänger i smakhumlen iaf.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vattenbehandling...

Inläggav ramsus » fredag 2017-12-01 12:48

Tack! Om man tillsätter maltextrakt (torr?) till koket, då häller man direkt i och rör om?

Om man låter koket hålla på längre, finns några negativa konsekvenser? Mörkare öl kommer jag ihåg att jag läst någonstans, men det är förstås inte nödvändigtvis negativt.
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Vattenbehandling...

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2017-12-01 13:59

Vet du bara SG innan kok samt volym innan och efter är det inte svårt att höja eller sänka till önskat OG.

Har du SG 1.050 på säg 10liter vört har du totalt 50x10=500 Ö°
De 500 Ö° finns kvar efter koket även om du kokat bort 1 liter vätska, men nu har du 500/9= 1.056 SG
(Skulle du koka ner vörten till 1 liter blir det tjockare än sirap som ger 360 Ö°/kg)

Eftersom maltextrakt i pulverform ger 375 Ö°/kg kan man antingen tillsätta 40 Ö°i form av 375/40= 105gr maltextrakt och få 1.060 SG på 9liter grönöl, eller spä upp vörten med 1 liter och 100 Ö° dvs 375/100= 375gr och då få 10L med 1.060 SG istället.

Beersmiths har den underliga egenheten att den lägger till Ö° efter koket, vet inte om det har löst sig men det var en diskussion kring detta här på forat för ett tag sedan.

Jag tar inte hänsyn till utvidgningskoefficienten på vätskan, 10 liter kokande vatten minskar förvisso ca 4-5% i volym när det kyls ner till 20°, men grytan sväller också av värmen så mäter man volymen med ett stickmått/linjal blir det ändå inte rätt.
Vill man sen vara pillig och gå in på detaljer finns det stora förutsättningar för det, men denna lösningen funkar bra för mig.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Vattenbehandling...

Inläggav ramsus » måndag 2018-01-08 22:41

Nu har jag gjort en ny bryggning och även här fick jag lägre FG än beräknat. Jag gjorde en liten specialare med en mäskning som jag sedan fördelade på två kok, en ska bli ESB och den andra en IPA (om det blir bra vet jag inte ännu...). Men, båda koken slutade nästan på det förväntade OG 1.060. Förväntat FG för ESB var 1.015 (med safale S-04) och för IPA:n 1.012 (med safale US-05). Verkligt FG verkar dock bli 1.008 för båda (har inte förändrats på 2 dagar), vilket innebär en attenuation ca 86%. Är detta rimligt värden för dessa två jäster?

Sedan sist så har jag införskaffat på backup-termometer och -hydrometer.
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Vattenbehandling...

Inläggav STMF » tisdag 2018-01-09 09:09

Beroende på recept, mäsktemperatur, mäsklängd etc är det inte orimligt.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Vattenbehandling...

Inläggav ramsus » tisdag 2018-01-09 21:15

Receptet sade att t.ex ESB:n skulle hamna på 1.015. Mäsktid ca 1 timme och mäsktemp. var lite drygt 67 grader, kanske uppemot 68+.
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 83 gäster

cron