Vattenbehandling...

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vattenbehandling...

Inläggav ramsus » lördag 2017-11-25 01:31

Hej, jag har haft lite problem med min bryggning (ett par IPA och resulterar i ganska "tunn" öl, ingen kropp eller munkänsla) och håller på att förkovra mig i vattenbehandlingens underbara värld.
Ska inte påstå att jag fattar detaljerna, men försöker så gott jag kan :roll: En sak som jag inte riktigt läst mig till någonstans är NÄR jag ska "justera" vattnet...att jag vill göra det för mäskningsvattnet tycker jag mig ha klurat ut. Anta att jag vill tillsätta kalciumsulfat, kalciumklorid och kalciumkarbonat, samt någon droppe mjölksyra, för att nå den vattenprofil jag önskar. När gör jag detta?

Jag kör BIAB btw, med lite lakningsvariant...är det maxi-BIAB?? hursomhelst, receptet jag tänker på nu har jag ca 4:1 på vatten/malt vid mäskning.

Häller jag det i mäskvattnet när jag fyller kastrullen?
När mäskvattnet är varmt och innan jag stoppar i påsen?
När påsen och malten är på plats?
Alla ingredienser(salt/syra) på en gång eller ska man portionera ut det?

Tacksam för en liten första input :)
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Vattenbehandling...

Inläggav Rotsac » lördag 2017-11-25 17:36

En sak som jag inte riktigt läst mig till någonstans är NÄR jag ska "justera" vattnet..
Häller jag det i mäskvattnet när jag fyller kastrullen?


Ja.

Notera att det kan behövas MYCKET omrörande, för att blanda ut dessa tillsatser.
Jag blandar kvällen inann bryggning, och kör dagen efter gärna runt vattnet med pumpen under 15-30 minuter för att blanda ordentligt.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Vattenbehandling...

Inläggav Alex_08 » söndag 2017-11-26 00:47

Jag är relativt ny på vattenbehandling, men... Är det för att få till en viss vattenprofil kan du lika gärna pytsa i allt vid kok. Är det med lite pH i åtanke så är väl mäskningen att föredra, då kanske man inte behöver använda lika mycket mjölksyra beroende på vatten man brygger med. Personligen kör jag batch sparge, och försöker på en höft dela upp salterna i relation till vattenmängderna, mest för att det känns bra.

När det gäller pH så använder jag EZ water calculator för att få en fingervisning, mäter pH och justerar med mjölksyra därefter.

Denna metod funkar bra för mig iallafall.
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Vattenbehandling...

Inläggav Drake » söndag 2017-11-26 02:27

Well, här är mina 5 cents.

Glöm det här med vattenbehandling, det är inte det som är ditt problem.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Vattenbehandling...

Inläggav Bee » söndag 2017-11-26 10:12

Drake skrev:Well, här är mina 5 cents.

Glöm det här med vattenbehandling, det är inte det som är ditt problem.
Jag håller med. Man kan se vattenbehandling som kryddningen på en gryta. Det påverkar, men det är inte det som ger grunden för smaken och konsistensen (munkänsla).
Tunn kropp kan bero på flera saker,.
Överkolsyrat öl, infektion, för låg mäsktemperatur, låg alkoholhalt, m fl.

Börja med att tänka över kolsyrenivån och höja mäsktemperaturen.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Vattenbehandling...

Inläggav ramsus » söndag 2017-11-26 11:10

Tackar för svaren! Jag är nybörjare och gör säkert nybörjarmisstag, speciellt på min andra bryggning kände jag att jag missade en del (det var ingen IPA btw). Men jag har ingen känsla av att gjort något större misstag. Mäsktemperaturen höll sig på 67 grader i princip under hela tiden, abv blev drygt 6%, det blev inte överkolsyrat... snarare tvärtom, där känns det som jag missade lite. Infekterat, ja kanske. Jag känner inte några konstiga smaker fast det kanske man inte nödvändigtvis alltid gör? Det är inget fel på doften, tydlig av humle, fast inte mycket mer.

Jag har haft ganska dålig mäskningseffektivitet, 60-65%, trots att jag ansträngt mig en hel del.
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Vattenbehandling...

Inläggav MCMLXXXII » söndag 2017-11-26 11:44

Vilket recept är det? Det känns väl som den enklaste änden att börja i.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Vattenbehandling...

Inläggav ramsus » söndag 2017-11-26 12:20

Det första receptet var på en god IPA från en bekant, gillade smaken och eftersom det var hans första bryggning också så kändes det som ett bra första val. Den andra tog jag från http://www.lindhcraftbeer.com/2014/04/husjastdel1/ fast skalade ner till min volym.
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Vattenbehandling...

Inläggav MCMLXXXII » söndag 2017-11-26 12:32

Okej. Men då vet du att receptet kan bli annorlunda än ditt resultat. Då kan vi utesluta det i alla fall. :)
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Vattenbehandling...

Inläggav ramsus » söndag 2017-11-26 14:30

:lol: Precis
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Vattenbehandling...

Inläggav skyking » måndag 2017-11-27 15:28

Vad har du för OG och FG? Vad har du för recept?

Det har föreslagits infektion. Du bör se till att du har koll på att du sköter hygienen och desinficerar när det börs. Vattenbehandling har till och med mindre betydelse än kryddningen på grytan (för att ta den liknelsen).

Även mäskeffektivitet är inget man normalt behöver oroa sig för. Har man bara konsekvent effektivitet så är det bara att korrigera det genom att använda mer malt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vattenbehandling...

Inläggav ramsus » måndag 2017-11-27 15:48

skyking skrev:Vad har du för OG och FG? Vad har du för recept?

Det har föreslagits infektion. Du bör se till att du har koll på att du sköter hygienen och desinficerar när det börs. Vattenbehandling har till och med mindre betydelse än kryddningen på grytan (för att ta den liknelsen).

Även mäskeffektivitet är inget man normalt behöver oroa sig för. Har man bara konsekvent effektivitet så är det bara att korrigera det genom att använda mer malt.

Tack för svaret.
Den senaste IPA:n tog jag från http://www.lindhcraftbeer.com/2014/04/husjastdel1/ , modifierade aningens för att jag inte hade allt beställt. Mitt OG skulle ha blivit 1.060 men det blev 1.050. FG landade på 1.006.

Jag hade räknat på en effektivitet på 70% har jag för mig. På alla mina bryggningar har jag landat på låg FG, 1.004 till 1.006.

Infektion kan det självklart vara, även om jag försöker vara ordentlig med rengöring och desinfektion så är det förstås en möjlighet, att jag missar nån detalj där. Borde man inte känna något på lukt/smak om det är infekterat? Dvs. en bismak eller konstig doft åtminstone?

Nej jag har förstått att effektiviteten inte spelar så jättestor roll, så länge man är klar på vilken effektivitet man brukar ha. Men, om man försöker få bra effektivitet men inte får det så borde det väl bero på något? Antingen att jag försöker fel eller någon orsak som jag inte har kontroll över.
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Vattenbehandling...

Inläggav skyking » måndag 2017-11-27 16:44

Jag skulle vilja säga att du har abnormt hög utjäsning. Frågan om du inte har fått en infektion verkar relevant. Notera att även Lindhs utgäsning redan den är hög. Det kan alltså bli tunnt av att du dels har lågt OG, men att utjäsningen dessutom lämnar mindre kvar av den.

Med tanke på att du inte känner någon lukt/smak (annat än att det känns tunnt) som indikerar att det är infekterat så tänker jag att du kanske har råkat ut för någon vildjäst. Förvisso bör man kanske kunna känna det på smak/lukt, men kanske finns det någon högutjäsande stam som inte ger så mycket karaktäristisk lukt/smak? Vad har du för rutiner när det gäller desinficering?

Att försöka förbättra effektiviteten är inte något fel i sig, men jag skulle nog lägga det lägre ner på prioritetslistan.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vattenbehandling...

Inläggav ramsus » måndag 2017-11-27 19:06

Ja hellre har jag god öl än bra effektivitet :lol:
Rutiner, har bara gjort 3 bryggningar så skall inte påstå att jag har inarbetade rutiner, men ordentligt rengöring efter användande (vwp) samt ordentlig ursköljning och starsan innan användandet.

Kanske borde köra med vwp även direkt före användandet? Utrustningen står i stängt utrymme så jag har tänkt att det inte landar så mycket skräp där i.

Det låga fg har jag också reagerat på och funderat på att det går ut över smaken? Dvs upplevs blaskigt. Jag hade inbillat mig att med det låga fg/tunna smaken så skulle det upplevas spritigt, men det gör det inte alls, ingen stark spritsmak alls.
ramsus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: lördag 2017-11-25 01:13

Re: Vattenbehandling...

Inläggav Joakim44 » måndag 2017-11-27 23:31

Har du kollat att hydrometern stämmer? Alltså att den visar 0 i 20 grader. Min billiga hydrometer visade runt 0.005 fel.
Joakim44
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 103
Blev medlem: torsdag 2013-05-23 11:14

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster

cron