Mögel pseudolambik

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Mögel pseudolambik

Inläggav MartinW » onsdag 2017-11-22 16:06

Gjorde en pseudolambik förra hösten som nu har stått i strax över ett år. Vi provsmakade den för ungefär en månad sedan och tyckte den smakade bra och tänkte att vi skulle flaska inom relativt kort tid.

Nu till problemet.
Jäskärlet har stått i ett förråd som ej är isolerat, eftersom det kröp ner till 0° inne i förrådet igår tänkte jag att jag skulle ställa in det, då vi ändå tänkte flaska någon gång nästa vecka.
När jag bar ner jäskärlet från hyllan såg jag en vit ansamling som på ytan i mitten av behållaren, vilket jag misstänker är mögel. Tyvärr gled detta lager in i en kant och löstes upp direkt när jag ställde ner den, så jag kan inte ta en bild på det.

Är det någon som har koll på om det kan börja jäsa någon mikroorganism som kanske inte skadar ölet efter så lång tid, eller om det kanske är något oönskat. Och om det nu skulle vara mögel, kan det gå att flaska en del från jäskärlet, eller är det bara tömma allt?
MartinW
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2016-02-18 00:13

Re: Mögel pseudolambik

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-11-22 16:10

MartinW skrev:Gjorde en pseudolambik förra hösten som nu har stått i strax över ett år. Vi provsmakade den för ungefär en månad sedan och tyckte den smakade bra och tänkte att vi skulle flaska inom relativt kort tid.

Nu till problemet.
Jäskärlet har stått i ett förråd som ej är isolerat, eftersom det kröp ner till 0° inne i förrådet igår tänkte jag att jag skulle ställa in det, då vi ändå tänkte flaska någon gång nästa vecka.
När jag bar ner jäskärlet från hyllan såg jag en vit ansamling som på ytan i mitten av behållaren, vilket jag misstänker är mögel. Tyvärr gled detta lager in i en kant och löstes upp direkt när jag ställde ner den, så jag kan inte ta en bild på det.

Är det någon som har koll på om det kan börja jäsa någon mikroorganism som kanske inte skadar ölet efter så lång tid, eller om det kanske är något oönskat. Och om det nu skulle vara mögel, kan det gå att flaska en del från jäskärlet, eller är det bara tömma allt?


Pics or it didn't happen!

Mer seriöst, det är troligen en hinna från mikroorganismerna vilket är helt ofarligt. Googla pellicle.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Mögel pseudolambik

Inläggav MartinW » onsdag 2017-11-22 16:14

Så bra! Då blir det att flaska nästa vecka och se om vi överlever!
Kan skicka upp en bild om det kommer tillbaka!
MartinW
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2016-02-18 00:13


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 80 gäster