Bryggprogram? vilka eller vilket gäller?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Bryggprogram? vilka eller vilket gäller?

Inläggav LTW » torsdag 2017-11-16 19:12

Antar att man får olika "utbyte" av dessa bryggprogram precis som vid mäskning och lakning...:)
Men vilket eller vilka av alla dessa program anses vara det som merparten använder?

Fördelar och eventuella nackdelar?

1 BeerAlchemy
2 Beer Engine
3 BeerSmith
4 BeerTools Pro
5 Openbrew kalkylblad
6 ProMash
7 QBrew
8 Brewtarget
9 Brewers Friend
10 iBrewMaster
11 Brewtoad
12 BrewMate
13 Brewgr

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Bryggprogram? vilka eller vilket gäller?

Inläggav Lindh » torsdag 2017-11-16 20:31

Jag påbörjade ett test av alla program till en utvärdering till bloggen men tröttnade snabbt när jag i såg att inget passar mig riktigt ändå och det tar ganska lång tid att lära sig ett program tillräckligt bra för en rättvis bedömning.
Jag skulle säga att de flesta, inklusive större mikrobryggerier, använder Beersmith. De stora drakarna kör excel men de gör inte nya recept så ofta.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Bryggprogram? vilka eller vilket gäller?

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-11-16 22:59

För en 5-10 år sedan var nog ProMash vanligast bland kommersiella bryggerier som jag har förstått det. Jag vet ett svenskt bryggeri som använder det i alla fall.

Det är möjligt att BeerSmith har tagit över ledartröjan även här, bland hembryggare är det onekligen störst.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bryggprogram? vilka eller vilket gäller?

Inläggav Falkens » fredag 2017-11-17 10:28

Det är mer eller mindre Beersmith som gäller
viewforum.php?f=52
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Bryggprogram? vilka eller vilket gäller?

Inläggav ecmik » lördag 2017-11-18 07:26

En grej som är synd med BeerSmith är att dom så otroligt sällan uppdaterar programmet (buggar/funktioner som behöver bättras mm). Detta trots att jag mejlat och berättat, och fått svar. Kommer typ en stor uppdatering vartannat år, och då är det bara att hoppas på att buggen är löst. Annars får man vänta två år till.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Bryggprogram? vilka eller vilket gäller?

Inläggav Lindh » lördag 2017-11-18 09:06

Beersmith är rätt kasst på många sätt. Layout, mäskprofil, vattenbehandling, ibu-beräkning, fg-beräkning beroende på mäskschema med mera är alla punkter som är dåliga. Marknaden är vidöppen för någon annan att göra ett program som skulle få med sig alla över en natt. Beersmith är mätta och nöjda så att säga.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Bryggprogram? vilka eller vilket gäller?

Inläggav skyking » lördag 2017-11-18 12:19

Lindh skrev:Beersmith är rätt kasst på många sätt. Layout, mäskprofil, vattenbehandling, ibu-beräkning, fg-beräkning beroende på mäskschema med mera är alla punkter som är dåliga. Marknaden är vidöppen för någon annan att göra ett program som skulle få med sig alla över en natt. Beersmith är mätta och nöjda så att säga.


Man skall nog inte underskatta folks ovilja till förändring dock. Historien är full av exempel där folk håller fast vid en undermålig lösning av olika skäl...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Bryggprogram? vilka eller vilket gäller?

Inläggav jenhen67 » lördag 2017-11-18 14:36

Hittade ett annat bryggprogram i Excel-format som jag upplever något bättre än beersmith. Med lite justeringar för Braumeister 20 l i programmet får man lite mer exakta värde än beersmith. Men tyvärr stöder programmet inte stegmäskning. Programmet är anpassade för de som använder biab eller med kylväska. Kan vara värt att kika på programmet.

https://www.homebrewhedonist.com/software/
jenhen67
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2012-05-12 17:12

Re: Bryggprogram? vilka eller vilket gäller?

Inläggav ecmik » lördag 2017-11-18 15:10

Lindh skrev:Beersmith är rätt kasst på många sätt. Layout, mäskprofil, vattenbehandling, ibu-beräkning, fg-beräkning beroende på mäskschema med mera är alla punkter som är dåliga. Marknaden är vidöppen för någon annan att göra ett program som skulle få med sig alla över en natt. Beersmith är mätta och nöjda så att säga.


Håller helt med, jag tror att Brad Smith har tappat entreprenörsandan lite. Kan liksom dig Lindh också nämna flera grejer som verkligen inte är användbart i BeerSmith som jag måste göra egna ”work-arounds” för att få att funka. Har varit i kontakt med honom 3-4 ggr de senaste tre åren i olika problem, och han kommer oftast med en simpel förklaring som inte löser så mycket. Sen hänvisar han till listan på uppdateringar som nån gång kommer..

Jag kör ett program för recept, ett för vattenbehandling och pH, ett annat för att räkna ut förkultur, ett eget excel-ark för att räkna ut pitching rates och vikt på jästpitchen och en egen kalkylatorapp för t.ex kolsyresocker och volymkonverteringar mm.

Nä, skulle det komma något mer heltäckande program så skulle jag byta imorrn utan att tveka. Men än så länge är det nog ändå det mest heltäckande så därför får det vara kvar.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Bryggprogram? vilka eller vilket gäller?

Inläggav martinb » lördag 2017-11-18 16:58

Lindh skrev:Jag skulle säga att de flesta, inklusive större mikrobryggerier, använder Beersmith. De stora drakarna kör excel men de gör inte nya recept så ofta.
Oh yeah! Äntligen har man blivit en stor drake :D
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Bryggprogram? vilka eller vilket gäller?

Inläggav Drake » lördag 2017-11-18 17:33

martinb skrev:]Oh yeah! Äntligen har man blivit en stor drake :D


Hmm, jag kör ju BS. Men så är jag ju inte så stor heller. ;)
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Bryggprogram? vilka eller vilket gäller?

Inläggav dryg » söndag 2017-11-19 18:36

Lindh skrev:Marknaden är vidöppen för någon annan att göra ett program som skulle få med sig alla över en natt. Beersmith är mätta och nöjda så att säga.


Ändå finns det ju ett 20-tal,
Jag är sugen på att göra ett online..
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Bryggprogram? vilka eller vilket gäller?

Inläggav LTW » söndag 2017-11-19 19:46

Skulle tro att många här på forumet sitter inne med många saker som saknas på en del bryggprogram.
Tänk att få ett bryggprogram helt på Svenska och som har dom rätta termerna.

Så att användaren enkelt kan anpassa sig i programmet utifrån den utrustning man använder.
Må vara bryggverk biab mm... och att programmet sedan stämmer utifrån ens egna inmatade värden och premisser.

Det räcker väl långt med dom grundläggande momenten i bryggprocessen till att börja med.
Sen kan man uppgradera sig vartefter.

Tror nog att jag kommer att bygga ett eget program i excel som passar till mitt Bulldog bryggverk
i väntan på nåt bättre på enbart svenska...

Förresten är det inte en på forumet som håller på med en typ av bryggprogram...

Vad tycker ni om det... so far?

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Bryggprogram? vilka eller vilket gäller?

Inläggav dryg » söndag 2017-11-19 19:53

LTW skrev:Skulle tro att många här på forumet sitter inne med många saker som saknas på en del bryggprogram.
Tänk att få ett bryggprogram helt på Svenska och som har dom rätta termerna.

Så att användaren enkelt kan anpassa sig i programmet utifrån den utrustning man använder.
Må vara bryggverk biab mm... och att programmet sedan stämmer utifrån ens egna inmatade värden och premisser.

Det räcker väl långt med dom grundläggande momenten i bryggprocessen till att börja med.
Sen kan man uppgradera sig vartefter.

Tror nog att jag kommer att bygga ett eget program i excel som passar till mitt Bulldog bryggverk
i väntan på nåt bättre på enbart svenska...

Förresten är det inte en på forumet som håller på med en typ av bryggprogram...

Vad tycker ni om det... so far?

Mvh
LTW


Jag hittar ingen som ”håller på”, men visst finns det plats för ett på svenska online?


Skickat från min iPad med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Bryggprogram? vilka eller vilket gäller?

Inläggav humlekotte » måndag 2017-11-20 08:22

Tycker egentligen att Beersmith gör allt det du önskar, utom språket som inte finns på svenska.

Att göra ett eget bryggprogram i form av ett excelark kan bli en stor insats. Du måste skaffa dej en verklig förståelse hur saker hänger ihop så att du kan lägga in rätt samband och formler. Som en som bara använder ett bryggprogam slipper man den biten. Kan bli en del jobb, och du lär dej säkert jättemycket på det.

Jag använderBeersmith och jag kan försöka beskriva vad jag använder det till.

Först är det recepten. Jag har de recept jag bryggt samlade med noteringar så jag kan få återkoppling på smak mot recept. Men jag har svårt att översätta de olika staplarna till hur det färdiga ölet kommer att smaka. Jag jämför med lämplig ölklass så att receptet inte är helt fel ute med abv, beska eller färg. Importera recept gör jag inte, testat nån gång, men speciellt namnen på malten brukar inte stämma så lika enkelt att skriva in direkt.

Ingredienser där är det speciellt olika leverantörer av malt och deras benämningar. De är bara att ladda ner deras detaljer från BS. De finns ju de som jobbar med EBC siffror i namnet medan andra inte har detta men det behöver man oftast veta. Alfa-syrans värde på humlen justeras mot vad det står på humlepåsen. Denna typen av detaljer är vad som behövs för att räkna fram ölets og, ibu och ebc. Sedan använder jag "Inventory"-funktionen så att jag har inlagt hur mycket som finns i påsarna med malt i lådan. Uppdatering av "inventory" efter bryggning.

Utrustningen, ja det är mitt bryggverk. Tog ett tag att få till inställningarna för det, och det är ju egentligen bara ett fåtal volymer och nu när jag tror jag fattar hur det hänger ihop så var det inte så svårt. Men det var svårt att genomskåda hur det fungerar. Kort så vill ha 25 liter innan kok och vill ha lämplig volym mäskvatten. Nu är det inga konstigheter. Det gäller också att själva bryggningen går som det är tänkt så att inte t ex maltbädden sätter igen. Men går det bra så hamnar bryggningen inom fg +- 1 Ö. Mängderna med vatten, tider för mäskning, koklängd och tider för humlegivor är basen och får det (tack vare jag matat in det).

Jag har en kontroller på bryggverket som jag kan ladda ner receptets xml-fil till och alla volymer, tider och temperaturer kommer till kontrollern. Beersmith har också så man kan lagra sina recept i molnet. Men jag har inte Beersmith-appen i telefonen utan använder appen till kontrollern, så jag har inte anammat lagring av recept i molnet.

Det finns också några behändiga verktyg t ex kompensera SG för temperatur, använda refraktometer med og. Dessa har jag använt och det finns en del till.

Med min användning så använder jag inte alla funktioner, t ex vattenprofiler som iofs är dålig då, och jag ser att jag kan hålla på ett bra tag till och testa fler och fler funktioner. Närmast på tur är pH-justering och där finns en hjälp att hitta lagom mängd av korrigeringskemikalie.

När det är dags att brygga en ny öl så lägger jag in receptet och byter maltsorter till likvärdigt jag har hemma eller identifierar vad som måste köpas. Justerar upp eller ned nån parameter, oftast sänker jag beskan något. Väljer mäskschema och sedan är det klart. Exporterar receptet och laddar ner det till bryggverkets kontroller och startar och sen löper det på. Efteråt blir det avläsning av FG och kollar att volymen in i jäshinken är ca 21 liter, dessa sparas i receptet liksom andra noteringar kring bryggningen som kan vara värt att komma ihåg när det är dags att smaka av ölen.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 28 gäster