Förenklad BIAB med två kastruller - detta borde väl funka?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Förenklad BIAB med två kastruller - detta borde väl funka?

Inläggav Christian C » onsdag 2017-11-08 11:21

Brygger idag någon form av maxibiab med min Patina 36L och påse. Då jag kör i köket så har jag lite svårt att hänga upp påsen osv, så jag håller den över ytan så länge jag pallar och lyfter sen över den i en plastback där det sista får rinna av. Efter det sköljer jag malten i påsen med 5-6 liter 77-gradigt vatten och häller tillbaka allt i kokgrytan igen.

Det blir lite slabbigt, men är pålitligt och bryggningarna blir bra och konsekventa.

Fick idén att man skulle kunna köpa en till gryta - förslagsvis en 36 L Patina till, fast med tappkran som är monterad så långt ned som det går.
Tänker att man börjar mäskning och uppvärmning osv i den grytan, dock med påsen i som filter. När det är dags att lyfta påsen i vanliga fall så öppnar man bara kranen och tömmer ur mäsken i nästa 36-litersgryta - den för kok. När den runnit av så kan man hälla på vatten ovanifrån ner i grytan och skölja malten med 5-6 liter, precis som innan. När allt runnit av så byter man plats på grytorna och kokar vidare.

Det måste väl ändå bli samma sak som metoden innan, fast mycket smidigare? Visst, grytan tar plats, men i övrigt. Känns som en rätt enkel metod och något som funkar i en lägenhet.
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52

Re: Förenklad BIAB med två kastruller - detta borde väl funk

Inläggav martinb » onsdag 2017-11-08 12:27

Jag ser inget som talar emot att detta inte skulle fungera.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Förenklad BIAB med två kastruller - detta borde väl funk

Inläggav Lindh » onsdag 2017-11-08 13:20

Det du beskriver är samma som en satslakning med två kastruller och ja det fungerar utmärkt. Antar du menar "tömmer ut vörten" där du skriver "tömmer ut mäsken". Du kan lika gärna mäska med påsen i din kastrull och tömmat ut till en jäshink och sedan flytta tillbaka vörten till din första kastrull (där du tagit bort påsen) så behöver du inte köpa en extra kastrull.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Förenklad BIAB med två kastruller - detta borde väl funk

Inläggav Christian C » onsdag 2017-11-08 19:15

Bra tips! Blir ju lite billigare... Räcker med kran och en extra jäshink för att vara safe. Menade vört såklart, snurrar till det ibland.
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52

Re: Förenklad BIAB med två kastruller - detta borde väl funk

Inläggav Drake » onsdag 2017-11-08 19:52

Om det är smidighet du är ute efter så skit i att laka. Får allt inte rum i kastrullen så köp en 50-liters Patina, enklare än så blir det inte! Släng i ett par nävar extra malt för att kompensera någon procents lägre utbyte bara.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 85 gäster