Återkommande problem gällan fat.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Återkommande problem gällan fat.

Inläggav alegi » lördag 2017-11-04 16:18

Hej,

mitt största problem med fat är serveringen i fråga. Nästan varje gång jag sätter en öl i fat och sedan serverat den en gång så sjunker smaken sjukt mycket.

Jag skall förklara mer detaljerat nu.

Min senaste batch, en Dubbel IPA. Jag fyller fatet med DIPAN, följt varenda råd gällande hygien för fat. Samt fyllt den med koldioxid innan jag hävt över ölen. Likaså efter den är fylld så har jag haft i koldioxid för att bli av med syre.

Låter den sedan stå i kylskåpet inställd på den CO2 nivå jag vill ha. Efter två veckor tar jag mitt första glas. Och det smakar liksom ljuvligt. Välhumlad, mycket bra beska och lite lite restsötma som jag tycker är gott.

Nästa dag tar jag ett nytt glas, och det är nu samma återkommande problem uppstår. Ölet smakar nästan metalliskt. Restsötman är borta och har ersatts av strävhet. Likaså humlesmaken finns men inte alls lika "ren" som innan.

Beskan är där men tagits över av en mer strävhet.

Detta är alltså något som ALLTID händer när jag serverar ur fat, och jag har märkt att om jag låter den stå en vecka orörd så är den oftast återställd till hur den var från första glaset...... Innan jag tar ett nytt glas för då sker samma skit igen.

Därför serverar jag inte längre ur fat utan kolsyresätter endast i fat och kör sedan beergun till flaska NÄR ölet smakar som jag vill att det ska smaka, då passar jag på att flaska istället.

Men är detta anledning till köp av fat? Nej! Jag hade ju velat slippa flaska, men eftersom detta problem ständigt uppstår så måste jag flaska istället fast från fat för slippa bottensats.

Man kan säga såhär:

Dag 1: Första glaset 5/5 poäng.
Dag 2: Glas nr 2, 1/5 poäng då det smakar förfärligt och tappat all sin glory.
Dag: 9 (en vecka senare) 5/5 poäng, smakar som den gjorde från början.
Dag 10: Och så var man tillbaka igen till konstig smak.

Sökt om detta och funnit en massa trådar gällande "carbonic acid" och detta skulle vara problemet.

Och ja, jag köper det om det gäller att kolsyran inte hunnit sätta sig i ölet. Men efter två veckor tycker jag att 9 liter borde vara fullständigt kolsyrat (har ett 9 liters fat). Och jag ska väl inte behöva vänta 1 vecka mellan varje glas? Antingen får jag dricka upp all öl en kväll, eller vänta 1 vecka till nästa glas.

Skulle jag ha en pub skulle jag alltså få servera en och samma öl 1 gång i veckan eftersom den annars skulle smaka strävt och metalliskt varje dag om jag inte lät den stå ett tag efter avslutad servering.

Någon som vet varför det blivit såhär? Någon som känner igen sig i detta? Och hur löser man det? Kanske jag bara använder fatet på fel sätt? Det kanske är helt normalt att efter man hällt upp ett glas öl från fat så kommer smaken att förändras pga ny kolsyra åker ner eftersom nivån sjunker i fatet? Man kanske inte kan servera ur fat i korta intervaller utan att låta kolsyran (den nya) sätta sig i ölet.

Jag kanske har haft fel bild av fat och hur den skall användas?

Tacksam för svar!
alegi
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 75
Blev medlem: tisdag 2013-07-09 23:36

Återkommande problem gällan fat.

Inläggav ecmik » lördag 2017-11-04 23:38

Svårt att utreda smakupplevelser så här, men jag känner faktiskt delvis igen mig. Har ofta känslan av att mina fatöl överlag smakar mycket tråkigare än de jag kolsyrejäser. Kanske (förmodligen..) psykologiskt. Jag vet inte varför riktigt, men det var längesen jag var riktigt nöjd med en fatad öl. Har funderat på kvaliteten på koldioxiden, eller ifall man jag kan känna av metallen på nåt sätt, men då borde ju alla ha samma problem. Ska faktiskt flaskjäsa några batcher framöver nu för att se om jag blir nöjdare. Blir jag inte det så är det min hjärna som bråkar med mina föreställningar av ölen.

Med det är lite som ”faktumet” att Loka Citrus underligt nog för mig smakar godare på flaska än den gör i aluminiumburk.. Har alltid tyckt det varit skillnad, men det känns ju definitivt påhittat och jag skulle säkert inte ro hem ett blindtest..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Återkommande problem gällan fat.

Inläggav Morgan » söndag 2017-11-05 12:25

När du trycker in co2 i fatet, släpper du då ut gasen några gånger genom säkerhetsventilen? Det räcker inte att bara trycka i gas.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Återkommande problem gällan fat.

Inläggav alegi » måndag 2017-11-06 09:30

Tack för svar.

Gällande släppa ut genom ventil så ja, jag gör det några gånger innan jag låter den vara i kylen.

Bjöd en vän på en flaska som jag Flaskade samma dag jag smakade, han tyckte den var god då den bevarat smaken som den var från första glas. Dvs innan den fick den där harshness smaken så att säga.
alegi
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 75
Blev medlem: tisdag 2013-07-09 23:36

Re: Återkommande problem gällan fat.

Inläggav nebmo » måndag 2017-11-06 13:27

Intressant (och lite skrämmande). Jag har kört ett antal gånger med partyfat som jag tvångskarbonerar och upplever liknande som dig. Ölen är helt enkelt inte lika god som på flaska (fläskjäser alltid några samtidigt). Fast för mig blir den inte bättre igen om jag väntar några dagar. Jag gick nu och köpte corneliusfat, hoppas problemen försvinner då..
nebmo
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: söndag 2016-10-02 22:10

Re: Återkommande problem gällan fat.

Inläggav skyking » måndag 2017-11-06 14:21

Angående teorin att tvångskolsyrningen som spökar: har du testat att kolsyrejäsa på fat? Det kan man också göra, sen behöver man givetvis ha CO2 påkopplad vid servering för att bibehålla trycket.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Återkommande problem gällan fat.

Inläggav Ölamatören » måndag 2017-11-06 15:00

alegi skrev:Samt fyllt den med koldioxid innan jag hävt över ölen. Likaså efter den är fylld så har jag haft i koldioxid för att bli av med syre.


Här skulle jag vilja börja felsökningen, för att kunna utesluta oxidering. Kan du beskriva utförligare hur du gör? Pumpar du i lite co2 och luftar ventilen eller gör du det utförligare? Om man bara "pytsar i" så är risken att c02 och luft (med syre) blandas....det är inte en stenhård skiljelinje mellan dessa gaser. Samt hur fyller du fatet? Via stora luckan eller genom stigarröret på serveringssidan?
Personligen fyller jag fatet med vatten så fullt det bara går och driver ut vattnet med CO2 (ungefär som att servera vattnet)..... då innehåller fatet bara CO2....
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

Re: Återkommande problem gällan fat.

Inläggav Jonas Johnsson » torsdag 2017-11-09 10:06

Du har diskat fatet ordentligt sen förra gången du använde? Kört runt PBW eller motsvarande även genom picnic-kran och sytråd osv?
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster