Behandla ditt vatten

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Behandla ditt vatten

Inläggav zingo » onsdag 2017-10-18 17:24

Hej!

Har inte bryggt på många år men nu är inspirationen åter tillbaka och det kommer att bli en underjäst lager i lite större volym.
Det vattnet som vi har tillgång till från vättern ser ut enligt följande:

Ph 8.2
Alkalinitet HCO3 68mg/l
Klorid 11mg/l
Sulfat 18mg/l
Kalcium 15mg/l
Magnesium 2.3mg/l
Natrium 18mg/l

Är det nödvändigt att justera dessa värden och i så fall hur??

Tack på förhand Anders
zingo
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tisdag 2017-10-17 22:03

Re: Behandla ditt vatten

Inläggav skyking » onsdag 2017-10-18 17:35

Om du skall göra ljus öl kan det vara läge att behandla ner alkaliniteten, t.ex. med mjölksyra.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Behandla ditt vatten

Inläggav Bee » onsdag 2017-10-18 20:31

skyking skrev:Om du skall göra ljus öl kan det vara läge att behandla ner alkaliniteten, t.ex. med mjölksyra.
Eller inte.. 68 är ju ingenting, det är praktiskt taget en pilsnerprofil från början.

@zingo, om du mäter pH, och om det är för högt så kan du tillsätta lite mjölksyra.
Annars kanske du kan tillsätta kalcium på något vis för att förbättra för jästen men troligen behöver du inte det heller. Om du använder kalciumsulfat bör du tillsätta natriumklorid för att balansera klorid/sulfat tillbaka till hur det är nu om du inte vill ha det mer åt något håll. (Jag hade inte gjort något första gången.)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Behandla ditt vatten

Inläggav skyking » torsdag 2017-10-19 07:29

Nu kanske man inte skall överdriva betydelsen av alkaliniteten, men man brukar väl rekommendera lägre effektiv alkaliniteten än så?

Förvissa kan man sänka alkaliniteten med att tillsätta calcium, men det ger nog inte så mycket vid rimliga mängder.

För att beräkna alkaliniteten så kan du se http://howtobrew.com/book/section-3/und ... nd-mash-ph

Tyvärr har inte den källan hur man tar höjd för mjölksyra har jag för mig....
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Behandla ditt vatten

Inläggav zingo » fredag 2017-10-20 15:31

Jag tackar för dem svaren, i nuläget så lägger jag inte mer energi på att justera vattnet utan inriktar mig på allt annat som kan förbättras, speciellt då man inte varit aktiv bryggare på många år.
zingo
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tisdag 2017-10-17 22:03


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 72 gäster