Egen malt -- vilket öl ska jag brygga?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Egen malt -- vilket öl ska jag brygga?

Inläggav pakerfeldt » torsdag 2017-09-28 21:48

Jag kommer över några kilo korn från grannbonden och bestämde mig för att prova mälta. Blev först orolig att jag dränkt kornen efter att låtit stöpa dessa under 48h med nytt vatten två ggr om dagen men utan att låta den rinna av någon längre tid. Men till min stora glädje blev det grönmalt till slut och just nu torkar jag hälften (det som fick plats) i varmluftsugn.
malt.jpg


Så, vilket öl tycker ni jag ska brygga? Jag har WLP001 California Ale Yeast hemma som jag tänkte använda och vill förstås brygga en malttydlig öl. Eftersom det i första hand är tänkt att bli basmalt tror jag en relativt ljus variant skulle fungera bra.
pakerfeldt
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2017-08-28 21:50

Re: Egen malt -- vilket öl ska jag brygga?

Inläggav pakerfeldt » måndag 2017-10-02 18:45

Det kommer att bli en Skotsk Ale har jag bestämt mig för. Men jag trollar fortfarande med receptet. Så här tänker jag:
* Jag vill enbart använda min egen malt
* Jag vill hålla nere humlekomplexiteten och tänker därför single hop

Just nu har jag ungefär följande att tillgå:
3.4kg Pale ale
1kg caramel malt (~100EBC)
0.7kg medium roasted malt (~100EBC)
0.05kg hard roasted malt (~500-600EBC)
(EBC är i allra högsta grad en grov uppskattning)

Mitt nuvarande recept ser ut som följer:
Batch size: 15L
3kg Pale Ale (76%)
0.6kg Rosted (medium) (15%)
0.3kg Caramel (8%)
0.05kg Roaster (hard) (1%)

30g East Kent Goldings (45min)
10g East Kent Goldings (10min)

Scottish Ale Wyeast Labs 1728

Stegmäskning med proteinrast (50°C) och försockringsrast (69°C).
Koktid 2h.
Beersmith säger OG 1.061, IBU 24, Color 33, ABV 5.4%.

Har aldrig gjort en Skotsk Ale tidigare så jag tar gärna emot idéer! Siktar på en ganska typisk malttydlig Skotsk Ale med viss sötma. Ska jag höja försockringsrasten till 70°C eller kanske rentav ännu högre?
pakerfeldt
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2017-08-28 21:50

Re: Egen malt -- vilket öl ska jag brygga?

Inläggav pakerfeldt » fredag 2017-10-06 19:20

Hade tänkt brygga imorgon så jag krossade min malt ikväll och då blev det väldigt tydligt att min "Pale Ale" är mycket mörkare än vanlig köpt Pale Ale. Så nu har jag fått lite kalla fötter.

Ska jag chansa och brygga hela batchen enligt plan?
Ska jag dela upp den i två delar, brygga ena delen som vanligt och spä ut andra halvan med vanlig pale ale malt?
pakerfeldt
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2017-08-28 21:50

Re: Egen malt -- vilket öl ska jag brygga?

Inläggav pettersson80 » fredag 2017-10-06 19:46

Friskt vågat osv!

Lycka till!
Senast redigerad av pettersson80 fredag 2017-10-06 19:49, redigerad totalt 1 gång.
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Egen malt -- vilket öl ska jag brygga?

Inläggav skyking » fredag 2017-10-06 19:46

Om det inte är så illa att du misstänker att utbytet blir lidande ser jag ingen anledning att banta ur. Du har ju ändå rostad malt i och det skall ju inte bli blonde precis ändå...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Egen malt -- vilket öl ska jag brygga?

Inläggav pakerfeldt » fredag 2017-10-06 19:58

Ni har nog rätt. Ingen minns en fegis.

Webp.net-resizeimage.jpg

Webp.net-resizeimage (1).jpg


Sista bilden visar blandningen av all malt. Det är skugga nere i tunnan, därför ser det extra mörkt ut.
Luktar ljuvligt iaf!
pakerfeldt
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2017-08-28 21:50

Re: Egen malt -- vilket öl ska jag brygga?

Inläggav pakerfeldt » lördag 2017-10-07 16:38

Jag fick som väntat sämre utbyte än med köpt malt. Tyvärr glömde jag bort att ta rejäl höjd för det i receptet. Fick ut 75% av Beersmiths uppskattning. 1.048 istället för 1.061. Har jag tur kan jästen pressa den över 4%-gränsen. Övervägde att spä ut med maltextrakt men det förtar lite känslan med 100% egen malt. Får blir en svagare öl helt enkelt. Hade man varit duktig kunde man uppskatta OG efter 1h15m kok (när första givande skulle i) och fortsatt koka upp SG till lämplig nivå för att därefter fortsätta med giv-schemat.
pakerfeldt
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2017-08-28 21:50

Re: Egen malt -- vilket öl ska jag brygga?

Inläggav pettersson80 » lördag 2017-10-07 17:47

Grymt! All heder till dig som går "al in"! Ta det för vad det är. Hantverk rak i genom. Jäs och njut!
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Egen malt -- vilket öl ska jag brygga?

Inläggav dagw » tisdag 2017-10-10 10:23

Har du inte låtit den gro alldeles för länge. Ska man inte avbryta innan grodden är längre än själva kornet ? Nu har kanske växten mumsat i sig en massa stärkelse och annat redan.
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Egen malt -- vilket öl ska jag brygga?

Inläggav Bee » tisdag 2017-10-10 21:47

dagw skrev:Har du inte låtit den gro alldeles för länge. Ska man inte avbryta innan grodden är längre än själva kornet ? Nu har kanske växten mumsat i sig en massa stärkelse och annat redan.
Nu blandar du ihop groddar och rottrådar.
Det är bladet (grodden) som växer innanför skalet som ska vara ca 80% av längden.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Egen malt -- vilket öl ska jag brygga?

Inläggav dagw » onsdag 2017-10-11 10:22

Bee skrev: Nu blandar du ihop groddar och rottrådar.
Det är bladet (grodden) som växer innanför skalet som ska vara ca 80% av längden.


Det har jag tydligen. Ser det ut så här i de stora mälterierna, dvs långa rottrådar ? ( som man sorterar bort efter torkningen ? )

Vore lite kul att besöka ett mälteri och se processen. Kan man det ?
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Egen malt -- vilket öl ska jag brygga?

Inläggav Bee » onsdag 2017-10-11 10:30

dagw skrev:Det har jag tydligen. Ser det ut så här i de stora mälterierna, dvs långa rottrådar ? ( som man sorterar bort efter torkningen ? )

Vore lite kul att besöka ett mälteri och se processen. Kan man det ?


Man silar bort rottrådarna efter den initiala torkningen, innan man kölnar den. Vet inte om det är så här, men det är iallafall normalt att man gör det med grönmalten. Kommer inte ihåg exakt, har ett dokument någonstans där jag har all information.

Det finns ett Norskt Craft Mälteri i alla fall, vet inte om det finns något svenskt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Egen malt -- vilket öl ska jag brygga?

Inläggav pakerfeldt » lördag 2017-10-14 06:48

Precis som Bee säger så är det bladspiran längd man ska titta på. Den finns inuti kornet och ska vara nära hela kornets längd. Det andra är rötterna och dess längd kan variera. Tror den beror på hur fuktig kornet är under groning. Mindre fuktig och rötterna blir längre eftersom de letar efter vatten.

Jag provade både att torka först, sen sila och därefter rosta samt att torka och rosta och därefter sila. Upplevde det klart bäst att sila efter torkning. Tyckte rötterna lossnade mycket lättare än efter röstningen då det kändes som att den satt hårdare igen av någon anledning.
pakerfeldt
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2017-08-28 21:50

Re: Egen malt -- vilket öl ska jag brygga?

Inläggav Ölfarmen » måndag 2017-10-16 18:50

Det är bättre att smula stärkelsen mellan tumme och pekfinger än att slaviskt följa groddens längd. Det ska kännas som en lätt utsmetad pasta, inte smula och bli till en boll.

Under groningen kan man plocka ut 50 st korn och mäta längderna, De flesta ska vara 3/4 av kornets längd, några kommer att vara kortare, några längre. Kör pasta testet på några av de med 3/4 längd.
Ölfarmen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-09-03 12:32

Re: Egen malt -- vilket öl ska jag brygga?

Inläggav Danne-man » måndag 2017-10-16 22:48

Sjukt kul, följer med spänning!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne-man
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 21:17


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 53 gäster

cron