Bitterhumle

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Bitterhumle

Inläggav assistredo » söndag 2017-08-27 19:24

Såvitt jag förstår handlar det som jag nämnde om olika typer av beska om olika humle som gav i princip samma IBU-värde men ändå subjektivt upplevdes ha olika "karaktär" på beskan. Dock inte att det ena i egentlig mening skulle ha en högre beska. Ett helt subjektivt resonemang tydligen som kanske inte kan verifieras med mätvärden. Comuhulonehalten angavs som en möjlig förklaring.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Bitterhumle

Inläggav ekstedt » söndag 2017-08-27 20:58

assistredo skrev:Såvitt jag förstår handlar det som jag nämnde om olika typer av beska om olika humle som gav i princip samma IBU-värde men ändå subjektivt upplevdes ha olika "karaktär" på beskan. Dock inte att det ena i egentlig mening skulle ha en högre beska. Ett helt subjektivt resonemang tydligen som kanske inte kan verifieras med mätvärden. Comuhulonehalten angavs som en möjlig förklaring.


Jo det var så jag fattade det tidigare.

Men nu hänvisas det till resultat där humle med hög cohumulonehalt skulle ge högre faktisk IBU, på grund av effektivare isomerisering. Eller nåt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bitterhumle

Inläggav skyking » måndag 2017-08-28 08:54

ekstedt skrev:Om försöket inte går att upprepa stabilt känns det inte så pålitligt, och då kan man nog anta att en eventuell effekten är försumbar.

Sedan har jag lite svårt fortfarande att följa dina resonemang i den här tråden. Jag tror det är viktigt för alla att man skiljer på

1. Faktisk IBU (i praktiken uppmätt)
2. Skattad IBU
3. Upplevd beska


Om försöket inte går att upprepa så kan det också bero på att man tittar på fel orsak-verkan-samband och därmed bortser från vilka parametrar som faktiskt har betydelse för experimentet. Det kan ju som bekant vara andra faktorer som styr än den som försöket gjorde gällande och tar man hänsyn till det så kan det återigen bli upprepbart.

Poängen jag ville göra gällande är att skillnad i faktisk och skattad IBU (den senare med någon slags mer eller mindre tillförlitlig formel - med betoning på det senare) verkar bero på alfasyrornas sammansättning. Detta är isht relevant för hembryggare då man ju förlitar sig på dessa formler för att försöka nå önskad beska. Om dessa formler inte tar höjd för alfasyrornas sammansättning så blir det lätt att man hamnar fel i faktisk IBU.

Sen att faktisk IBU och upplevd beska kan skilja sig förenklar ju inte speciellt. Att skattad IBU skulle vara bättre proxy-variabel för upplevd beska än faktisk IBU är verkar inte särskilt troligt.

Så länge man inte har en tillförlitlig formel som tar höjd för den inverkan CoH har på faktiskt IBU och därmed också upplevd beska så är det kanske på sin plats att inte ändra för mycket på alfasyrornas sammansättning (iaf när det gäller CoH) när man byter ut bitterhumlen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Bitterhumle

Inläggav ekstedt » måndag 2017-08-28 09:15

skyking skrev:Om försöket inte går att upprepa så kan det också bero på att man tittar på fel orsak-verkan-samband och därmed bortser från vilka parametrar som faktiskt har betydelse för experimentet. Det kan ju som bekant vara andra faktorer som styr än den som försöket gjorde gällande och tar man hänsyn till det så kan det återigen bli upprepbart.

Poängen jag ville göra gällande är att skillnad i faktisk och skattad IBU (den senare med någon slags mer eller mindre tillförlitlig formel - med betoning på det senare) verkar bero på alfasyrornas sammansättning. Detta är isht relevant för hembryggare då man ju förlitar sig på dessa formler för att försöka nå önskad beska. Om dessa formler inte tar höjd för alfasyrornas sammansättning så blir det lätt att man hamnar fel i faktisk IBU.

Sen att faktisk IBU och upplevd beska kan skilja sig förenklar ju inte speciellt. Att skattad IBU skulle vara bättre proxy-variabel för upplevd beska än faktisk IBU är verkar inte särskilt troligt.

Så länge man inte har en tillförlitlig formel som tar höjd för den inverkan CoH har på faktiskt IBU och därmed också upplevd beska så är det kanske på sin plats att inte ändra för mycket på alfasyrornas sammansättning (iaf när det gäller CoH) när man byter ut bitterhumlen.


Men om det inte finns något experiment som vid upprepning tydligt har visat på cohumulonehaltens inverkan på faktisk IBU så finns det ju ingen anledning att försöka ta höjd för det i någon formel, eller att ta det i beaktande ö.h.t.

Att skattad IBU skulle vara bättre än faktisk i något sammanhang är trivilat sant, och ingen skulle väl påstå något annat. Det vore ju ett väldigt konstigt kartan-före-verkligheten-resonemang.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bitterhumle

Inläggav skyking » måndag 2017-08-28 09:21

ekstedt skrev:Men om det inte finns något experiment som vid upprepning tydligt har visat på cohumulonehaltens inverkan på faktisk IBU så finns det ju ingen anledning att försöka ta höjd för det i någon formel, eller att ta det i beaktande ö.h.t.

Att skattad IBU skulle vara bättre än faktisk i något sammanhang är trivilat sant, och ingen skulle väl påstå något annat. Det vore ju ett väldigt konstigt kartan-före-verkligheten-resonemang.


Vad baserar du det på att det inte finns något experiment som vid upprepning tydligt visat på att CoH's inverkan på IBU.

Sen blev väl ditt andra stycke väl lite fel. Det låter ju som att du hävdar att det är trivialt sant att kartan är bättre än verkligheten - förvisso i något (ospecificerat) sammanhang.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Bitterhumle

Inläggav skyking » måndag 2017-08-28 10:10

Kan tilläggas att olika alfasyror isomeras olika beroende på pH också (vilket kan vara förklaring ifall man inte fått samma resultat).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Bitterhumle

Inläggav ekstedt » måndag 2017-08-28 13:52

skyking skrev:Vad baserar du det på att det inte finns något experiment som vid upprepning tydligt visat på att CoH's inverkan på IBU.


Det har jag inte hävdat, men så länge inte något sådant presenteras så. Finns det något sådant?

skyking skrev:Sen blev väl ditt andra stycke väl lite fel. Det låter ju som att du hävdar att det är trivialt sant att kartan är bättre än verkligheten - förvisso i något (ospecificerat) sammanhang.


Ja, det blev lite fel där.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bitterhumle

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2017-09-04 18:50

Intressant diskussion som jag inte kan tillföra så mycket till. Men jag har en klar åsikt i den ursprungliga frågan: jag tycker det är stor skillnad på olika bitterhumle. Kanske inte märks i en ipa där columbus funkar bra men den typen av smaker av lök eller tom blöt katt vill jag inte ha i en helles. Northern Brewer är trevlig men har en slags mintig smak som jag tycker blir fel i många ljusa öl. Å andra sidan älskar jag Northdown i dry stout, den har en slags cederliknande smak som känns även som bittergiva. Gick tyvärr inte att få tag i den i vintras.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 69 gäster