Temperatur på gastub eller ölen?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Temperatur på gastub eller ölen?

Inläggav Mannbergo » tisdag 2017-08-22 00:39

Kom att tänka på en sak när jag skulle tvångskarbonera för tredje gången. Denna gång var ölen ca 10 grader och gastuben rumstemperatur. På gastubens manometer har ju trycket ökat i tuben iochmed att den är i rumstemperatur. Då är ju frågan när jag fyller tuben med gas. Påverkar gastubens temperatur alls eller hinner gasen kylas ned direkt till fatets temperatur?
Mannbergo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2017-04-06 12:29

Re: Temperatur på gastub eller ölen?

Inläggav skyking » tisdag 2017-08-22 07:30

Det är försumbart av ett par anledningar:

För det första så är värme capacitiviteten hos CO2 lägre än hos ölen, dessutom är massan på CO2 bra mycket lägre än ölet. Tillsammans gör detta att ölets värmecapacitet dominerar, gasen kommer kylas ner till ölets temperatur utan att ölets temperatur höjs nämvärt.

För det andra så är det temperaturen i ölet som är relevant, det är ju lösligheten av CO2 som är det intressanta i sammanhanget. Detta avgörs av temperatur och tryck hos vätskan.

För det tredje så om man antar att du har aktiv reglerad kylning av ölet så kommer det innebära att kylningen kommer att kyla bort den lilla temperaturökning som gasen tilför.

Vidare när du skriver att gastubens manometer har ökat. Menar du då trycket innan regulatorn eller efter regulatorn. Regulatorn skall ställas in i rätt temperatur, det kan eventuellt förekomma viss drift i reglerade trycket beroende på temperaturen (beroende på längdutvidgning i fjädern i regulatorn). Trycket i själva tuben påverkas också av temperaturen, men är regulatorn rätt inställd kommer detta inte påverka trycket efter regulatorn. Det kommer vara samma tryck efter regulatorn som det är i ölfatet, om du har manometern på fatet eller på regulatorn spelar ingen roll (även om det kan ta lite tid innan trycken jämnat ut sig).

Du skall alltså ställa regulatorn efter CO2-tabellen baserat på den temperatur som ölet har, men du skall göra detta i den temperatur där du har regulatorn.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Temperatur på gastub eller ölen?

Inläggav Mannbergo » onsdag 2017-08-23 11:18

Tack för grymt tydligt svar. Klarnade en hel del :)
Jag kör ju på det sättet att trycka i ett högre tryck i fatet än det jag vill ha, och då borde det ju påverka om jag trycker i 2 bar 10 gradig gas eller 20 gradig gas. Att den 10 gradig påverkar trycket mer. Sen är det ju åt rätt håll, att det inte är risk att det blir för mkt tryck iaf.

Nu vet jag hur jag ska tänka iaf.
Mannbergo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2017-04-06 12:29

Re: Temperatur på gastub eller ölen?

Inläggav skyking » onsdag 2017-08-23 11:37

Det beror på ifall du har fatet påkopplat till regulatorn eller inte. Kör du in 10bar och kopplar loss fatet innan gasen har kallnat kommer trycket sjunka medan gasen kallnar, men om du håller gasen påkopplad under tiden kommer regulatorn släppa på mer gas allteftersom gasen kallnar.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Temperatur på gastub eller ölen?

Inläggav Mannbergo » torsdag 2017-08-24 12:29

Ah, det där var ju smart om man har tuben i rumstemp. Blir enklare att räkna på det . Tusen tack
Mannbergo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2017-04-06 12:29


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 65 gäster