Egen mältad malt och enzymmalt

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Egen mältad malt och enzymmalt

Inläggav Torparbrygd » fredag 2017-07-07 15:16

Jag har mältat korn från min gode vän Kornström. Vill dock hjälpa till med att tillsätta enzymmalt.

Någon som har en ide hur mycket enzymmalt som kan behövas? (Jag vet att det beror av kvalitén på min mältning).
10% hälften? mer eller mindre?
Det man har i grytan det ligger i grytan - http://torparbrygd.blogspot.se/
Torparbrygd
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 2016-05-31 09:34

Re: Egen mältad malt och enzymmalt

Inläggav skyking » fredag 2017-07-07 16:26

Det beror på hur mycket hängslen och livrem du vill ha, sen får man läsa på vad enzymmalten har för diastatisk kraft.

Tar vi t.ex. vikings så ligger den på minst 610. Knappt 100 betyder att den är självkonverterande, men det brukar rekommenderas (jag hittar inte var jag hittade det) det dubbla för mäsken totalt.

Räknar man worst case så ger din malt inget bidrag alls och vill man hamna på 200 sä krävs det isf ungefär 1/3.

Nöjer man sig med att hamna på 100 så räcker det med 1/6 (dvs man nöjer sig med att mäsken med nöd och näppe konverterar ifall kornströms malt inte ger något enzymbidrag).

Sen kan man ju gambla på att kornströms malt ger lite enzymbidrag själv och sänka mängden enzymmalt.

Såvida ingen som har erfarenhet av hemmamältat , att man normalt får viss diastatisk kraft så skulle jag nog gå på 1/6 enzym-malt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Egen mältad malt och enzymmalt

Inläggav Bee » lördag 2017-07-08 11:20

Min konverterade av sig självt, det var dock grönmalt som blev karamellmalt. Gjorde aldrig egen basmalt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Egen mältad malt och enzymmalt

Inläggav Ölfarmen » lördag 2017-07-15 13:02

Om kornet har grott och blivit malt torde det finnas enzymer, om du inte har kölnat sönder dem.

Om kornet är lagom modifierat och fått torka ned till 10 % fukthalt och därefter inte kölnats hårdare än säg, 90°C, ska enzymerna vara intakta.

Jag gjorde en alldeles utmärkt öl på 80 % egenmältad basmalt på foderkorn, 10 % Dextrinmalt, 10 % Munchenermalt. Ölet hade utjäsningsgrad på 75 %, helt i linje med "riktig malt" jag annars brukar brygga på.
Ölfarmen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-09-03 12:32

Re: Egen mältad malt och enzymmalt

Inläggav Torparbrygd » söndag 2017-07-16 15:23

Tack för kommentarer och råd.

Provade med 10% men det gav ingen bra utdelning alls.

Kommer att prova högre mängd enzymmalt under veckan. Annars har jag väl givit upp kan man väl säga.
Det man har i grytan det ligger i grytan - http://torparbrygd.blogspot.se/
Torparbrygd
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 2016-05-31 09:34


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster

cron