Blanda Bag in Box Lambic med bär och frukt.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Blanda Bag in Box Lambic med bär och frukt.

Inläggav Getingen » onsdag 2017-05-31 10:30

Jag fick en liten galen idé. Ska börja med att säga att jag inte bryggt öl på 2 år nu och att jag aldrig bryggt suröl. Men, tanken jag fick var att blanda lite olika lambic från Bag in a Box, (beroende på vad jag kan komma över) ner i en damejeanne av glas och tillsatta bär. Låta jäsa 6 månader, tappa på flaska och låta vila tills den känns mogen (9-12 månader?) för att sedan avnjutas.

Ni som har kunskap om att brygga suröl. Finns det chans att det blir bra? Visst är damejeanne av glas att föredra för suröl istället för att använda jäshinkar av plast? Har för mig att jag läst om att plasten släpper igenom syre med tiden och att det inte är bra när man har så långa jäs/lagringstider.

Vad bör jag satsa på för bär? Svenska hallon och vinbär? Eller importerade körsbär? Spontant tänker jag att det man hittar i frysdiskarna i matbutikerna är väl det sämsta(?), och jag hade velat ha så intensiv fruktsmak som möjligt, tänk Bokkereyder. Någon som har några tankar? Eftersom jag räknar med 1.5 år innan jag har ett resultat vore det ju kul att försöka göra det så rätt och bra som möjligt första gången :)
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 108
Blev medlem: tisdag 2013-05-07 11:58

Re: Blanda Bag in Box Lambic med bär och frukt.

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-05-31 11:42

Du behöver inte ha i frukten mer än 2-3 månader. Hur lång tid du behöver i flaskan beror lite på lambiken. Om det är en ung lambik med mycket jäsbart extrakt kvar bör du flaska utan kolsyresocker och då kan du få vänta rätt länge för att få kolsyra. Det kan dock bli så att du får alldeles för mycket kolsyra i slutändan, i värsta fall med katastrofala resultat. Med äldre lambik kan du behöva kolsyresocker, men svårt att veta hur mycket. Det hela verkar en smula vanskligt faktiskt. Du får nästan vända dig till lambikproducenten för råd.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Blanda Bag in Box Lambic med bär och frukt.

Inläggav Getingen » onsdag 2017-05-31 13:19

Jag tänkte att man kanske kunde mäta och se hur mycket restsötma det fanns kvar i lambicen, samt vad jag får för värde efter jäsningen med frukt. För att där avgöra om det behövs mer tid eller socker vid flaskning. Förstår att det inte ger ett 100% säkert svar men kanske en fingervisning i alla fall.
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 108
Blev medlem: tisdag 2013-05-07 11:58

Re: Blanda Bag in Box Lambic med bär och frukt.

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-05-31 14:15

Getingen skrev:Jag tänkte att man kanske kunde mäta och se hur mycket restsötma det fanns kvar i lambicen, samt vad jag får för värde efter jäsningen med frukt. För att där avgöra om det behövs mer tid eller socker vid flaskning. Förstår att det inte ger ett 100% säkert svar men kanske en fingervisning i alla fall.


Jag har svårt att se att det ska gå att använda på något självklar sätt. Om det sjunker 2 pinnar under tre månader, vad gör du då? Om 4 pinnar? 0 pinnar? Det kanske går att hitta info om detta någonstans, men jag skulle undersöka det ordentligt innan jag drog igång.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 67 gäster

cron