Skapa öl som håller klass med systembolagsöl?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Skapa öl som håller klass med systembolagsöl?

Inläggav alegi » söndag 2017-05-28 22:38

Hej!

Efter att ha bryggt i 2 år så får jag känslan av att det är rätt svårt att komma upp i den klass många öl på bolaget håller.
Om jag t ex tar veteöl (Hefeweizen) så är det alltid en saknad utav något. Antingen banansmaken eller balansen, eller så är det i malten det ligger eller kroppen.
IPA ska vi inte tala om, då det oftast saknas den där riktiga "wow" känslan när man luktar i glaset. Humlen finns men den doftar inte som en IPA man får ute på krogen/systembolaget.

Jag vet inte om det är min utrustning eller teknik som felar och därför skapar sämre öl. Men något är det väl antar jag?

Jag har kört BIAB, gått från plasthink till better bottles, från glas till fat, från garderobstemperatur till kontrollerad jästtemperatur, från vanligt vatten till vattenbehandling, från syresättning med slev till syresättning med whine wisp och borrmaskin, från humle i påse till humle i vakuumpåse i frysen.

Så det enda som saknas är alltså bryggverk i form av Braumeister för mäsk och kok och Fermenator konisk jästank/Speidel jäskärl för jäsning, för minimal oxidation genom förflyttning av vört från jäskärl till fat via slang.

Så min fråga är alltså.

Ska det behövas utrustning för ca 30 000 kr eller mer (minst) för att kunna komma upp i den kvalitet för öl man dricker ute på krogen/från systemet?

Jag läste boken från Henok i början av min bryggkarriär, och i den stod det att han arbetade med vanlig plasthink (om jag ej minns fel) men höll den kvaliten som omnipollo's öl håller som finns ute på marknaden? T ex IPA'n i boken, går den att jämföra med någon av deras IPA?

Tacksam för svar!
alegi
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 75
Blev medlem: tisdag 2013-07-09 23:36

Re: Skapa öl som håller klass med systembolagsöl?

Inläggav Bee » måndag 2017-05-29 00:27

alegi skrev:
Så min fråga är alltså.

Ska det behövas utrustning för ca 30 000 kr eller mer (minst) för att kunna komma upp i den kvalitet för öl man dricker ute på krogen/från systemet?


Hej!

Nej!

Frågan är om det är recept eller process/kunskap som är ditt problem.

Börja med att läsa en "riktig" bok med ett öppet sinne. "How to brew" av John Palmer är ju hembryggarbibeln, den rekommenderas. Där lär man sig massor

Sen kan du ju prova att klona öl med recept givna av bryggerier och jämföra. Då får du något att jämföra mot.

Process och hygien är stora saker. Har du full koll på processen och rätt kunskaper för den?
Gör du saker av rätt anledning, eller finns det saker som egentligen är onödiga och ger oxidation eller risk för infektion.

Det jag egentligen säger är att det går absolut att göra öl som håller samma klass, (eller bättre), som öl från kommersiella bryggerier. Frågan är om man har rätt kunskaper och processerfarenhet. Malt vill bli öl, men det blir inte bra bara för det.
Man måste vara ödmjuk inför sina egna brister och lita på fakta och beprövad erfarenhet. T ex, att fråga saker på Facebook är inte att rekommendera, mängden svar och kvaliteten på svaren gör det otroligt svårt att sila informationen för att lära sig rätt saker.
Att dessutom ge sig på ölstilar som ligger utanför ens processerfarenhet är också en sak som gör det svårare att lyckas.

Brygg en ljus lätt humlad ale utan massa extra saker som en utgångspunkt. Klarar du det utan att få diacetyl, DMS, acetaldehyde eller infektion, så vet du att du har grunderna som funkar. Utgå därifrån sen.


Det blev ett långt svar med fler frågor än svar, men det är en fråga som kräver rannsakan av dig själv, din utrustning, din process, ditt vatten och dina ingredienser.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Skapa öl som håller klass med systembolagsöl?

Inläggav Lindh » måndag 2017-05-29 06:54

Du kommer kanske märka skillnad på att gå BIAB och bryggverk men du kan lika gärna eller hellre gå till brygga med mäsktunna, slang och kastrull för att få max kvalité. BIAB ger mycket oxidering av vörten under lakningen och har man malt sin malt fint för att passa BIAB kan man även ganska lätt få adstringens från polyfenoler. Ett bra mäskkärl kan du göra av kylväska och bazookascreen och kostar dig inte med än 200-300kr. Därifrån till Braumeister får du inte bättre öl utan snarare tvärt om ifall du inte tar med i beräkningen de inbyggda problem som finns med bryggverk (syresättning under mäskning och väldigt tunn mäsk).
Veteöl är enormt svårt att få till lika bra som de sydtyska bryggerierna och jag har själv inte blivit riktigt nöjd med någon hittills, och då har jag bryggt nästan 1000 liter i alla tänkbara varianter och temperaturer både på mäskning och jäsning. Men jag kämpar på och känner att jag är något på spåren ändå....
Instämmer med BEE angående Facebook. Där finns mycket felaktig information och dåliga råd ges dagligen. How to brew är bra att lära sig utan och innan, sen kan man diskutera specialfrågor på forum som detta.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Skapa öl som håller klass med systembolagsöl?

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2017-05-29 08:03

Var bor du?
Enklast är nog att vara med att brygga några gånger med en erfaren bryggare och på så sätt se vad som ev görs fel.

Det bryggs i hela landet så det borde ju finnas någon i din närhet.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Skapa öl som håller klass med systembolagsöl?

Inläggav Lai » måndag 2017-05-29 08:12

Jag håller med föregående talare.

Jag är av uppfattningen att det är av vikt att jobba systematiskt med sin bryggning, d.v.s. att man har olika områden som är förbättringsområden eller fokus områden som man jobbar med i processen eller recepten. En minst lika viktig sak är att lyckas analysera sin bryggning och öl i efterhand. När man känner att det inte blev som man tänkt sig gäller det alltså att analysera vad som gick fel och hur man åtgärdar det.

Jag tror absolut att det är möjligt att göra bättre öl än på Systembolaget. Här tror jag inte att det handlar om utrustning eller bryggmetoden utan om helheten och hur man som bryggare tillämpar olika steg i processen. Jag tycker du ta ett steg tillbaka och noga försöka se vilka faktorer som du kan jobba mer på.
Lai
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: lördag 2015-12-26 20:07

Re: Skapa öl som håller klass med systembolagsöl?

Inläggav skyking » måndag 2017-05-29 11:31

Frågan om det är recept eller process som haltar kan du få ifall du brygger samma recept två gånger. Blir resultatet inte samma har du iaf problem som behöver lösas först...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Skapa öl som håller klass med systembolagsöl?

Inläggav ecmik » måndag 2017-05-29 12:22

Kan också rekommendera att försöka hitta någon utbildad öldomare som får smaka på din öl. Det är sjukt värdefullt med en kunnig bedömning utifrån, och man får lite tydligare vägledning framåt. En sådan person kan förhoppningsvis sätta fingret på eventuella problem, och även smaka på nästa batch för att se om problemet blivit åtgärdat.

För som tidigare talare skev så behöver man brygga om samma recept flera gånger, kanske endast med små förändringar för att lära sig vad som händer i sin process.

Att smaka sin egen öl är faktiskt rätt så subjektivt och inte alltid en bra värdemätare (både negativt och positivt). Jag är ofta alldeles för kritisk t.ex, och önskar att jag var softare i min approach till min egen öl..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Skapa öl som håller klass med systembolagsöl?

Inläggav skogass » måndag 2017-05-29 22:00

Ibland är vi vår hårdaste kritiker.

Det är lätt att hitta fel. Konstruktiv kritik av en dommare eller någon med gedigen kundskap kanske skulle hjälpa?
Ibland ändrar man för mycket saker på en gång och får svårt att lösa problemet. Att nöta ett recept perfekt är jätte tufft och tar många gånger med små förändringar.
Jag är helt övertygad om att det gäller att hitta sin stil, sitt sätt, sin metod och lära sig hur ens bryggverk funkar, när det klaffar blir det magiskt.
Jag tror inte heller att det är Kr och ören som gör en bra bryggare det är kundskapen och förståelsen över process och resultat. Vad jag ville säga var bara 'Ge inte upp'.


Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Användarvisningsbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: Skapa öl som håller klass med systembolagsöl?

Inläggav Drake » måndag 2017-05-29 22:47

Lindh skrev: BIAB ger mycket oxidering av vörten under lakningen och har man malt sin malt fint för att passa BIAB kan man även ganska lätt få adstringens från polyfenoler.


Hur menar du här? Man lakar väl normalt sett inte med Biab? Eller tänker du på slabbet med maxi-biab? Tror som du också påpekar att risken är minst lika stor eller till och med större med ett recirkulerande bryggverk. Jag har såklart råkat ut för någon typ av adstringens ibland men oftast känner jag inga sådana tendenser. Föutom då jag fick för mig att recirkulera vörten i min biab-setup och det blev inte alls bra! Har misstänkt tanniner från min finmalda malt men det stämde inte riktigt ändå.
Senast redigerad av Drake måndag 2017-05-29 23:43, redigerad totalt 1 gång.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Skapa öl som håller klass med systembolagsöl?

Inläggav rick.lindqvist » måndag 2017-05-29 23:13

Nej, du kan nöja dig med några hinkar och enkla kokkärl.

Du nämner 2 ölstilar:

1. Hefeweizen - resultatet av denna är beroende av väldigt många parametrar och är avgjort den svåraste ölstilen att brygga över huvud taget. Jag och många med mig har försökt att överträffa de bästa exemplaren men det verkar dödfött. Att landa i en perfekt balans av estrar och fenoler, samt fyllighet och hög förjäsningsgrad förefaller svårt. Den som gör en bättre öl än W får gärna ge sig tillkänna här. Men visst kan du brygga en god hefeweizen. Men Weihenstephaner är en såpass utmejslad öl och öltyp att den i princip inte går att överträffa rent stilmässigt. Så om du vill naila en ölstil så ska du från första början hålla dig borta från hefeweizen. Du kommer at bli frustrerad och olycklig. Ursäkta cementering av åsikt här :D

2. IPA. Här har du stora chanser att sätta den spot-on. Här handlar det om färskhet först och främst. Ingredienser spelar roll, och med bra och fräscha humlesorter (som hembryggare oftast kan tillgå) har du stora möjligheter att sätta den perfekta IPAn.
Utrustningen spelar faktiskt mycket mindre roll än man kan tro. I processen gäller det att optimera alla steg rent bryggtekniskt, oavsett utrustning. Det du ska sikta på här är:
-välutjäst, ca 1.012-1.008
-färsk humle
-färsk malt
-fokusera på smak/aromhumle, d.v.s. mycket sena givor, gärna hop bursting och givetvis torrhumling. Med IPA kan man dribbla lite grann med malten men här är färsk malt, färsk humle och bra utjäsning rättesnören.

Jag är HELT SÄKER PÅ att om du lägger lite tid på att titta på hur man brygger IPA, kan göra det perfekta exemplaret.

Utöver detta gäller sunt förnuft anbelangande hur man brygger öl ö.h.t. vad gäller hantering av ingredienser, jäst och jästförfarande.

Fråga gärna mer!
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 258
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: göteborg

Re: Skapa öl som håller klass med systembolagsöl?

Inläggav Humlegatan » tisdag 2017-05-30 09:42

Många bra svar som ringar in det eventuella problemet. Jag kände likadant inför min bryggning för något år sedan, även om jag inte alls hade provat samma mängd utrustning. Kommer inte med några tips om vad som felar eftersom det mesta redan är skrivet, men en glad uppmaning till att fortsätta brygga. Som bryggarpersonlighet är det lätt att man vill ha kontroll och kunskap på exakt varenda liten del av processen. Det är verkligen en hobby för den som har ork att grotta ner sig. Lätt är det då att hela tiden blicka framåt lite för fort. Det är lätt att snegla på sin utrustning och tänka att det är kanske finns någon lite förbättringspotential i alla fall, samtidigt som att fönstershoppa på diverse bryggsidor är rätt trevligt.

Någonstans har jag själv känt att man måste stanna upp och fundera vad man vill ha ut av sin bryggning. Mitt motto har alltid varit att det ska kännas smidigt och motiverande att brygga. Även om en bryggdag ibland tar 6 timmar så måste det kännas givande och relativt motståndsfritt. Man måste ju känna suget och i förväg veta att ens bryggdag inte kommer vara fylld av osäkerhet eller, ja i många fall, tvång för att man är så inställd på att nå perfektion så fort som möjligt.

Jag har precis uppgraderat från BIAB till två två grytor med lauterhelix. Kände mig trygg med BIAB och ölen var jag i 8 fall av 10 väldigt nöjd med. Nu är jag lite tillbaka på ruta ett igen, för att jag ville prova något nytt, för att jag känner suget att utvecklas. Mitt mest handfasta tips blir således att du ska välja den bryggmetod du känner dig tryggast med och som gör din bryggdag smidigast. Sedan jobbar du med att förfina den metoden. Ett bra boktips är Homebrew All-stars, som jag upplever som den mest inspirerande och mest glädjefyllda bryggläsningen hittills. Där får man härliga och inspirerande personporträtt av några av USA bästa hembryggare, samt en bekräftelse på att vägarna till god öl är flera.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Skapa öl som håller klass med systembolagsöl?

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-05-30 10:06

En sak som jobbar emot hembryggaren är att jäsning i jäshink tenderar ge mer jäsbiprodukter - främst estrar och acetaldehyd - än de kommersiella bryggeriernas jäsningar i stora cylindrokoniska jäskärl. Detta tycker jag är väldigt tydligt när jag jämför egna och andras hembrygder med eventuella kommersiella förlagor.

Men om man har bra jästrutiner och lyckas hålla ner jäsbiprodukterna till rimliga nivåer, samt undviker oxidering, behöver detta inte vara någon nackdel. Snarare kan ens egna öl vara intressantare och mer smakrika.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Skapa öl som håller klass med systembolagsöl?

Inläggav LKO » torsdag 2017-06-01 22:45

ekstedt skrev:En sak som jobbar emot hembryggaren är att jäsning i jäshink tenderar ge mer jäsbiprodukter - främst estrar och acetaldehyd - än de kommersiella bryggeriernas jäsningar i stora cylindrokoniska jäskärl. Detta tycker jag är väldigt tydligt när jag jämför egna och andras hembrygder med eventuella kommersiella förlagor.

Men om man har bra jästrutiner och lyckas hålla ner jäsbiprodukterna till rimliga nivåer, samt undviker oxidering, behöver detta inte vara någon nackdel. Snarare kan ens egna öl vara intressantare och mer smakrika.


Som total nybörjare som inte ens börjat brygga fångade detta min uppmärksamhet, kan du utveckla eller peka i informationsriktning? Är det "How to brew" igen? :wink:
LKO
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2017-05-25 19:56

Re: Skapa öl som håller klass med systembolagsöl?

Inläggav ekstedt » fredag 2017-06-02 09:27

LKO skrev:
Som total nybörjare som inte ens börjat brygga fångade detta min uppmärksamhet, kan du utveckla eller peka i informationsriktning? Är det "How to brew" igen? :wink:


Det första påståendet har jag stött på många gånger, kommer inte ihåh exakt var. Har för mig att "Yeast" har ett avsnitt om "fermenter geometry".

Det andra stycket är förstås högst subjektivt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Skapa öl som håller klass med systembolagsöl?

Inläggav ecmik » fredag 2017-06-02 09:38

Även fast det kanske finns en del att diskutera om Brulosophys experiment generellt så har ju flera av deras experiment visat en tendens till att vanliga brygghinkar vs. andra jäskärl (PET, glas, rostfritt) ger olika resultat på samma vört. Så du är nog ganska rätt på det, Ekstedt.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster