Skydda mot sol/UV-ljus under jäsning?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Skydda mot sol/UV-ljus under jäsning?

Inläggav seasteel » lördag 2017-05-13 12:00

Hejsan,

Att öl på flaska inte mår bra av att utsättas för sol-ljus är ju allmänt känt, men hur är det under jäsningen?
Jag jäser i vanliga plasthinkar och har alltid svept in hinkarna i en mörk handduk alt filt under jäsningen eftersom hinkarna står i vardagsrummet. Jag har inget skåp jag kan få in dem i. Men filten/handduken blir ju också som en isolering så tempen kommer vara lite högre så frågan är om det är så bra egentligen?

Hur gör ni andra? Har ni plats i ett mörkt utrymme/skåp? Står hinkarna framme utan något skydd?

Har googlat lite men det står bara om hur ölen försämras på flaska när den utsätts för sol, men inget om hur känsligt det är under jäsningen.

Jag ska ju snart inviga min jäskyl som har glasdörr och det vore ju ganska skönt att slippa hålla på med filar o annat för att få ett solskydd.

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Skydda mot sol/UV-ljus under jäsning?

Inläggav ekstedt » lördag 2017-05-13 14:49

Det är ämnen i humlen som UV-ljuset reagerar med, så på så sätt är det lika känsligt under jäsningen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Skydda mot sol/UV-ljus under jäsning?

Inläggav seasteel » lördag 2017-05-13 17:12

Tack Ekstedt. Då fortsätter jag att täcka över hinkarna.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Skydda mot sol/UV-ljus under jäsning?

Inläggav Rotsac » lördag 2017-05-13 18:21

Att öl på flaska inte mår bra av att utsättas för solljus är ju allmänt känt, men hur är det under jäsningen?
Jag jäser i vanliga plasthinkar och har alltid svept in hinkarna i en mörk handduk alt filt under jäsningen eftersom hinkarna står i vardagsrummet. Jag har inget skåp jag kan få in dem i. Men filten/handduken blir ju också som en isolering så tempen kommer vara lite högre så frågan är om det är så bra egentligen?


Varför inte "luftigt" dra över en 25-Liters svart sopsäck med en för ändamålet lämpligt avklippt botten (som blir "topp") som förhindrar UV-åtkomst och inte bygger upp värme?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Skydda mot sol/UV-ljus under jäsning?

Inläggav Hugo » lördag 2017-05-13 21:54

Mörk kontaktplast på glasdörren i den blivande jäskylen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Skydda mot sol/UV-ljus under jäsning?

Inläggav seasteel » måndag 2017-05-15 12:18

Rotsac skrev:Varför inte "luftigt" dra över en 25-Liters svart sopsäck med en för ändamålet lämpligt avklippt botten (som blir "topp") som förhindrar UV-åtkomst och inte bygger upp värme?


Du vet den där känslan man får ibland, när man slår handflatan hårt i pannan och förläget skäms för att man inte kom på det själv..... Den känslan har jag just nu..... Dumstruten på!
Självklart, svart sopsäck, med litet uppklippt hål för jäsröret. Genialt! Enkelt, billigt, smidigt! Det är ju själva f-n att jag inte tänkt på det själv!
Tack!
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Skydda mot sol/UV-ljus under jäsning?

Inläggav seasteel » måndag 2017-05-15 12:22

Hugo skrev:Mörk kontaktplast på glasdörren i den blivande jäskylen?


Har funderat att sätta golvskyddspapper på dörren faktiskt så jag har varit inne på de tankebanorna i alla fall. Fast egentligen så vill jag kunna använda glasdörren till vad den är avsedd till, dvs se genom den. Och med Rotsacs tipps om svart sopsäck så är mitt dilemma egentligen löst. :)

Men tack ändå för ditt inspel! Uppskattas.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Skydda mot sol/UV-ljus under jäsning?

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2017-05-15 13:13

Papperskasse eller -säck funkar ännu bättre - lättare att lyfta på och av.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Skydda mot sol/UV-ljus under jäsning?

Inläggav Bee » måndag 2017-05-15 13:55

Den stora frågan är hur mycket UV ljus som kommer igenom en plasthink.... Har man inte hinkarna i direkt solljus så klarar man sig garanterat. Kan du ställa dom bakom soffan?
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Skydda mot sol/UV-ljus under jäsning?

Inläggav skyking » tisdag 2017-05-16 14:10

Frågan är ju också lite hur pass känslig ölen egentligen är. Jag har en känsla av att endel av de nämnda förslagen inte innebär 100%-ig eliminering av UV. Räcker det med 99%-ig? 99.9%-ig?

Förvisso kan man förvänta sig att UV (kommer inte ihåg vilken våglängd som är den kritiska här) tränger igenom sämre än vanligt ljus, men man kan nog också tänka sig att skillnaden inte är så drastisk. Det är ju lite av grunden till varför man kanske oroar sig då man ju ser att annat ljus släpps igenom till viss mån genom hinkväggen och då kan man tänka sig att även endel gör det inom UV-spektrat. Med det resonemanget så kan man ju även förvänta sig att detsamma gäller bakom soffan (det är inte beck-mörkt så i viss utsträckning lyser solen upp där också). Samma gäller ju också säck (även av plast) även om genomträngligheten för ljus är betydligt mindre då.

Skall man vara riktigt paranoid så är det garderoben som gäller, det brukar ju vara ganska mörkt därinne och då kan man nog gissa att rätt lite av UV-spektrat tar sig in också.

Notera dock att det kan vara svårt att uppskatta visuellt hur mycket ljus som försvinner (jag skulle gissa att det situationen är bättre än ögat förtäljer).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 79 gäster

cron