Citron i öl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Citron i öl

Inläggav nizmo0 » söndag 2017-05-07 21:10

Godkväll

Sitter lite och funderar på en öl jag drack för säkert 10år sedan. Det var en spansk öl med citron. Den var så fruktansvärt god iskall den sommaren kommer jag ihåg. Nu skulle jag vilja brygga en citronöl. Så det kommer lite frågor med detta då

Vilken stil på öl passar bäst med citron?
Hur får jag över citronsmaken bäst i öl?
Bör jag använda citroner, citron på flaska eller nått annat extrakt?

Tack på förhand!
nizmo0
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: onsdag 2017-03-08 19:44

Re: Citron i öl

Inläggav Jonas » måndag 2017-05-08 13:54

nizmo0 skrev:Godkväll

Sitter lite och funderar på en öl jag drack för säkert 10år sedan. Det var en spansk öl med citron. Den var så fruktansvärt god iskall den sommaren kommer jag ihåg. Nu skulle jag vilja brygga en citronöl. Så det kommer lite frågor med detta då

Vilken stil på öl passar bäst med citron?
Hur får jag över citronsmaken bäst i öl?
Bör jag använda citroner, citron på flaska eller nått annat extrakt?

Tack på förhand!


Under en Barcelonaresa för en del år sedan hamnade jag i Sitges och där på en strandbar tog jag in en Damm Lemon. Jag klassar den som en Radler, ljus lager blandat med ganska mycket citronsaft med en ordentlig sötma, inget jag beställer igen om man säger så. Men för att svara på dina frågor:

Wit funkar utmärkt att brygga med (mycket) citronskal och varför inte en APA med olika citrushumle och citronskal, men vill du ha sötman i det spanska ölet får du eftersöta dem med ngn ojäsbar sockerart.
Eller brygg en humlesvag ljus lager och blanda den 60/40 med söt citronsaft när du häller upp den, så liknar den nog Damm Lemon.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: Citron i öl

Inläggav nizmo0 » onsdag 2017-05-10 20:07

Fantastiskt bra svar! Tack så mycket! får gnugga lite till i huvudet och se vad jag kommer fram till. Men en apa lät inte dumt :)

MVH:Peter
nizmo0
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: onsdag 2017-03-08 19:44


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 102 gäster

cron