Maple extract (Lönnexrakt?)

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Maple extract (Lönnexrakt?)

Inläggav Ahwen » torsdag 2017-03-16 12:21

I senaste numret av Brew your own finns ett recept på Mitten brewings Label Up maple pecan brown ale. Receptet innehåller Maple extract, vet någon var man får tag i detta? Skulle man annars kunna använda lönnsirap om man dödar jästen efter jäsning? Blir det möjligtvis för sött?
Ahwen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 22
Blev medlem: måndag 2016-09-05 13:43

Re: Maple extract (Lönnexrakt?)

Inläggav Falkens » torsdag 2017-03-16 17:52

Jag har bryggt med lönnsirap och jag dödar ingen jäst innan *??* men jag tappar om till en sekundär och låter den stå ett tag till. Om det blir för sött, det beror ju på hur mycket du har i.
Jag själv körde 250Ml i en 20 liters batch. Jag har köpt min lönnsirap här... och det var den här flaskan
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Maple extract (Lönnexrakt?)

Inläggav Ahwen » fredag 2017-03-17 09:06

Falkens skrev:Jag har bryggt med lönnsirap och jag dödar ingen jäst innan *??* men jag tappar om till en sekundär och låter den stå ett tag till. Om det blir för sött, det beror ju på hur mycket du har i.
Jag själv körde 250Ml i en 20 liters batch. Jag har köpt min lönnsirap här... och det var den här flaskan


Jag har aldrig försökt mig på att få smak av lönn(sirap) i min öl tidigare. Men i texten till receptet i Byo står det "Maple is a notoriously difficult flavour to add to beer, thanks to the unfortunate tendency of all of the maple syrup to ferment off during primary". Nu står det ju visserligen primary här och du tillsätter först i sekundären. Känner du att du får en tydlig smak av lönnsirapen i din färdiga öl? Sen är jag ju osäker på hur smaken från extraktet skiljer sig från lönnsirap eftersom jag aldrig testat extrakt, om den har mer smak av lönn och mindre sötma.
Ahwen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 22
Blev medlem: måndag 2016-09-05 13:43

Re: Maple extract (Lönnexrakt?)

Inläggav Falkens » fredag 2017-03-17 13:18

Jag tycker mig få en bra och uppskattad smak från lönnsirapen, den brända lite knäckiga smaken. Det är den jag vill åt
Visst, det kan finnas en viss sötma men jag tycker den gör sig bra i ölen som jag bryggt.

Jag kan inte säga att att BYO och deras väg är rätt eller att min är det heller men det är ju det som är grejen... att testa sig fram.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Maple extract (Lönnexrakt?)

Inläggav Rocksolid » fredag 2017-03-17 13:20

Ett alternativ är att planera ölet mycket torrare än vad du normalt sett skulle vilja att den slutar på. Sen tillsätter du lönnsirap när den har jäst klart och hoppas den inte kommer igång (eller dödar jästen innan).
Då vädras inte lönnsirap smakerna ut vid jäsning.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Maple extract (Lönnexrakt?)

Inläggav simont » lördag 2017-03-18 15:21

Gör en tinktur på bockhörnsklöver. Kommer smaka curry och lönnsirap.
simont
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: tisdag 2014-05-20 21:20

Re: Maple extract (Lönnexrakt?)

Inläggav Ahwen » söndag 2017-03-19 14:10

Tack för tipsen. Blir att prova sig fram lite. Hittade också maple extract på brittiska amazon, kostar lika mycket i frakt som själva extraktet, men det är ju inga stora summor det handlar om.
Ahwen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 22
Blev medlem: måndag 2016-09-05 13:43


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster

cron