us-05 till OG 1,080 ok?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

us-05 till OG 1,080 ok?

Inläggav seasteel » tisdag 2017-03-14 12:17

Hejsan,

Ska brygga med en kompis nu på lördag och ett önskemål om att brygga något ”DIPA-likt” kom upp. Malt och humle har jag koll på men är lite fundersam på jästen.
Vi siktar på OG någonstans runt 1,080. Satsstorlek är ca 11-12L ned i jäshinken.

Nu är jag en torrjästbryggare och husjästen är us-05. Jag har aldrig gjort förkultur, och bara någon enstaka gång rehydrerat. 05:an har alltid jobbat på bra ändå i mina öl och jäst ned till 1,009- 1,011 i de flesta fall men jag har heller aldrig varit över 1,070 i OG. Jag har försökt hitta info om alkoholtolerans etc på 05 men kan bara hitta att den är ”medium”. Med 80% utjäsning och primsocker så bör vi hamna strax över 8%. Räknas det som medium?

Så frågan är nu, räcker ett paket jäst? Borde jag göra förkultur eller kommer det att funka ändå? Ska jag rehydrera? Eller ta två paket?

Nu finns det ju en möjlighet att använda en annan jäst om det skulle vara bättre. Till och med flytande jäst kan vara ett alternativ. Dock så måste jästen i så fall finnas på PGW och inte behöva förkultur då jag inte kommer hinna köpa den och dra igång förkulturen då jag förstått att det tar några dagar innan den är alive and kicking så att säga.

Hur ska jag göra?

Ps en annan fråga, om man vill få till mangosmak liknande Mangofeber, är det helt bortkastat att slänga i frukten i koket? Är det efter huvudjäsning som den bör tillsättas för bäst resultat? ds
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: us-05 till OG 1,080 ok?

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-03-14 13:07

US-05 klarar upp till 10 % utan problem.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: us-05 till OG 1,080 ok?

Inläggav seasteel » tisdag 2017-03-14 13:15

ekstedt skrev:US-05 klarar upp till 10 % utan problem.


Tack Fabrikörn! Då kör jag som vanligt utan rehydrering eller förkultur.

//lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: us-05 till OG 1,080 ok?

Inläggav Falkens » tisdag 2017-03-14 13:22

Rehydrering är alltid att föredra.... oavsett
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: us-05 till OG 1,080 ok?

Inläggav seasteel » tisdag 2017-03-14 13:26

Falkens skrev:Rehydrering är alltid att föredra.... oavsett


Uppfattat! :)
Jag är dock lat till naturen så brukar hoppa över det steget. Och efter 40 bryggningar under 3 år så har jag aldrig haft problem med att få igång jästen genom att strö den direkt över vörten. Men jag har som sagt heller aldrig bryggt något öl med hög OG.

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: us-05 till OG 1,080 ok?

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-03-14 14:16

Vet inte om det är någon idé att dra den här rehydreringsdebatten ett varv till, men det ska gå bra även med OG 1080. Det finns SM-vinnande hembryggare som kör utan. Nyligen fick jag veta att ett aktat kommersiellt svenskt bryggeri hade slutat med det då de inte såg några fördelar, bara extrajobb. Och de systematiska tester som har gjorts har inte heller kunnat visa på några fördelar (att uppstarten blir 7 i stället för 9 timmar räknar jag inte dit).
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: us-05 till OG 1,080 ok?

Inläggav Falkens » tisdag 2017-03-14 14:34

Så är det väl alltid... jag har hört att det ska vara att föredra men Fermentis säger själva att det är vilket som.
Tror vi inte behöver ta det ett varv till... personligen ser jag inga problem med att rehydrera och det ger mig inte ett extra jobb eller så men det är ju jag det. Får testa att strö det över hela ytan i stället.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: us-05 till OG 1,080 ok?

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-03-14 14:44

Falkens skrev:Så är det väl alltid... jag har hört att det ska vara att föredra men Fermentis säger själva att det är vilket som.
Tror vi inte behöver ta det ett varv till... personligen ser jag inga problem med att rehydrera och det ger mig inte ett extra jobb eller så men det är ju jag det. Får testa att strö det över hela ytan i stället.


Tycker du inte det är extra jobb så är det väl bara att fortsätta. Finns ingen anledning att låta bli bara för att testa. Andra har testat det åt dig redan.

Det är väl att betrakta som livrem & hänglsen att rehydrera, med flytväst och livbåt därtill.

För mig känns det som extra jobb, framför allt för att det ska göras under bryggdagen när man har en massa annat att tänka på.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: us-05 till OG 1,080 ok?

Inläggav seasteel » tisdag 2017-03-14 14:45

Och det är väl en av alla de saker som gör hembryggning till ett njutbart nöje; vi hittar best practice som funkar för oss men tar lärdom av varandra. För mig är best practice att inte rehydrera.

Men om det å andra sidan skulle finnas övertygande argument att det är stor chans till att jäsningen inte funkar om man inte rehydrerar vid starka öl så vore det rent korkat att inte göra det. :)

Fast jag är ju både skumögd och befattad med selektivt seende så jag läste vad Ekstedt skrev och alla andra inlägg blev lite suddiga efter det så jag kör utan rehydrering även på denna öl.

Om det går åt skogen lovar jag att berätta det!
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: us-05 till OG 1,080 ok?

Inläggav Bobby » lördag 2017-04-01 14:36

Jag har också slutat rehydrera - För det ÄR extrajobb, inget snack om det.
Det räcker att ha koll på temperaturen vid jäst-pitch och se till att stamvörten är syresatt. Det är mitt bidrag till debatten.

Sen har jag förenklat flaskrengöringen väldigt mycket, jag har läst hur otroligt mycket vissa krånglar till det.
Men passar bättre i en annan tråd ;)
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: us-05 till OG 1,080 ok?

Inläggav seasteel » fredag 2017-04-07 12:27

En liten återrapport bara om hur det gick.

Bryggdagen var trevlig. Så trevlig att det blev lite småmissar. När ska man lära sig att det är dumt att smaka allt för flitigt på öl man bryggt samtidigt som man brygger ny öl? Det resulterade i att jag helt glömde bort hur det var tänkt och följaktligen blev det för kort kok vilket gjorde att OG blev några pinnar lägre än planerat. Å andra sidan så blev det lite mer öl ned i jäshinken så det gjorde väl egentligen inte så mycket. Det där med att brygga stiltypiska öl är inte min grej ändå.

Men i alla fall, knapp 13L, OG 1,075. En påse US-05 (ej rehydrerat), och så 18 dagar senare flaskning vid FG 1,010. Med primsocker så blir det runt 8,8% enligt den formel jag använder. Helt ok för något som är tänkt att vara typ ungefär som en DIPA.

Jädrigt god blev den också, i alla fall innan den hamnade i flaskor. Få se om en vecka eller två när det blivit lite mer kolsyra också.

In alles, 05:an gjorde ett strålande jobb!

Trevlig helg!
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster

cron