Alternativ till humlekokpåsar od

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Alternativ till humlekokpåsar od

Inläggav hebrygg » lördag 2017-03-04 23:00

För att få mer öl och mindre bös i jäskärlet så funderar jag på något sätt att minska humlen i jäskärlet.

I stället för att skaffa humlekokpåsar eller liknande så har jag fundering på att prova tesilar eller kaffefilter att ha humlepelletsen i. Vad säger erfarenheten om detta? Jag kan tänka mig att man behöver öka på mängden humle jämfört med att ha pelletsen direkt i koket. Hur mycket skulle det kunna röra sig om i procent? Mer med kaffefiltret än tesilarna förstår jag.

Hur påverkas ölen för övrigt av minskad mängd humle i jäskärlet? Blankare öl? Förändring i smak?
hebrygg
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lördag 2017-03-04 17:29

Re: Alternativ till humlekokpåsar od

Inläggav Bee » lördag 2017-03-04 23:05

Pellets har en förmåga att komma ut genom metallnät som är för grova. Har en Grainfather hop-spider i metall som är helt värdelös för pellets. Kör den bara med hela kottar, kokpåse annars.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Alternativ till humlekokpåsar od

Inläggav Drake » lördag 2017-03-04 23:47

Brygg några liter extra och offra dom i botten på kokkärlet tillsammans med humle och all druv.
Jag "offrar" några liter och i gengäld så slipper jag hålla på med saftsilar eller andra filtermojänger, det är bara att låta allting sedimentera en kvart eller så.
Visst kommer det med en del druv ibland men pelletsen lägger sig på botten under druven så det är ytterst lite som kommer med i jäskärlet. Tror inte det är någon bra idé att låta humlen komma med i jäskärlet, det är nog risk för att det ger en rejält gräsig smak då.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Alternativ till humlekokpåsar od

Inläggav drankefuten » söndag 2017-03-05 00:02

Humla i jaskaret er ingen problem, bare flask innen 5 dager, da blir det ingen grasig smak, garanterat

Sent fra min D6503 via Tapatalk
drankefuten
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 2016-12-09 14:41

Re: Alternativ till humlekokpåsar od

Inläggav Drake » söndag 2017-03-05 01:43

drankefuten skrev:Humla i jaskaret er ingen problem, bare flask innen 5 dager, da blir det ingen grasig smak, garanterat

Sent fra min D6503 via Tapatalk


Du menar att torrhumla va? Men att låta humlen från koket åka med ner i jäshinken är ju en annan sak.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Alternativ till humlekokpåsar od

Inläggav drankefuten » söndag 2017-03-05 01:48

Ja, men den fra koket er varmebehandlet og gjer inget fara for gressmak og kan ligge i jashinken hur lenge som helst.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
drankefuten
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 2016-12-09 14:41

Re: Alternativ till humlekokpåsar od

Inläggav hebrygg » söndag 2017-03-05 18:30

Eftersom jag hittills kört med små volymer så har det inte givit så många flaskor efter jäsning och därför tänkte jag eventuellt minska humlen i jäskärlet.

Gjorde ett litet test i en enliterskastrull. Det ser ut att vara ganska stor skillnad mellan att koka humlen i en tesil och i ett kaffefilter. Frågan är hur mycket man måste kompensera jämfört att ha med humlen med tanke på smak och beska od?
hebrygg
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lördag 2017-03-04 17:29

Re: Alternativ till humlekokpåsar od

Inläggav Drake » söndag 2017-03-05 19:51

drankefuten skrev:Ja, men den fra koket er varmebehandlet og gjer inget fara for gressmak og kan ligge i jashinken hur lenge som helst.

Sent fra min D6503 via Tapatalk


Jag tycker det är rätt stor skillnad på om man låter humlen följa med ner i jäshinken eller ej. Men gräsighet ksnske är fel ord.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Alternativ till humlekokpåsar od

Inläggav drankefuten » söndag 2017-03-05 20:09

Jeg er selvfølgelig enig i at vi prøver å få så lite humle med (fra kok) som mulig.!!!!

Sent fra min D6503 via Tapatalk
drankefuten
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 2016-12-09 14:41

Re: Alternativ till humlekokpåsar od

Inläggav Morgan » söndag 2017-03-05 21:39

Har själv funderat i samma banor på sistone. En metod jag läst om men inte provat är att koka lite vört vid sidan med all humle, låta kallna och sen pressa ur allt det goda och syresätta det samtidigt. En liter eller så bara kallnar ganska snabbt.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Alternativ till humlekokpåsar od

Inläggav Snow » lördag 2017-03-11 10:30

Nån som testat skillnaden mellan att ha pellets löst i vörten under koket, kontra att använda humlekokpåsar
dvs de lite mer grovmaskiga. Jag tänker på utbytet. Det är ju så enkelt att bara fiska upp påsarna efter kok, men bör man kompensera mer humler om man påsar eller kör hop spider?.

Jag brukar köra påsar, även testat spider, men om det är en liten aromgiva på slutet så får den åka i löst.
Hur gör ni som gjort många batchter och fått en rutin runt detta?

http://shop.humle.se/utrustning/bryggning/avsilning/humlekokpase-i-bomull-10-pack

Näst senaste batchen torrhumlade jag med en påse av Teresiatyg, det blir ändå lite "damm" kvar i jästkakan kändes det som, men jag struntade i det och körde nästa sats direkt på den jästen. Får se hur det blir, men än så länge verkar det ok, jäste ut som det brukar på typ 5 dagar.

Hur gör ni, tappar ni alltid om vid torrhumling om jästen ska återanvändas?
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster

cron