Brygg- och lagringstid IPA

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Brygg- och lagringstid IPA

Inläggav Existumator » onsdag 2017-02-22 22:29

Hinner man få en IPA drickfärdig på fyra veckor?
Existumator
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2016-03-14 00:22

Re: Brygg- och lagringstid IPA

Inläggav Lindh » onsdag 2017-02-22 22:43

Det går absolut med lite koll på processen. 4-5 dagar jäsning, 3 dagar torrhumling, 1 vecka kallt och några dagar på fat. På flaska för kolsyra får du lägga till en vecka ytterligare eller två.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Brygg- och lagringstid IPA

Inläggav Existumator » onsdag 2017-02-22 22:52

Ok, tack. Jag tvångskarbonerar på fat.
Existumator
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2016-03-14 00:22

Re: Brygg- och lagringstid IPA

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-02-23 00:03

Det beror väldigt mycket på jästen, och även på jästemperaturen i viss mån.

Med torrjäster som exempelvis US-05, S-04 och Danstar Nottingham räcker 10 dagar gott och väl från bryggdag till paketering. Med flytande jäster som WLP001 etc kan det behövas några dagar extra.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Brygg- och lagringstid IPA

Inläggav Drake » torsdag 2017-02-23 00:53

På 2 veckor hinner man även torrhumla några dagar och kallkrascha en dag eller två!
Jäs med exempelvis US-05 och höj tempen till 20-22 dagar samtidigt som torrhumlen åker i. Jag har börjat torrhumla precis när jäsningen börjar avta för att jästen ska kunna käka upp lite av syret som ofrånkomligen tillförs i samband med humlingen och det verkar funka bra. Jag jäser rätt svalt i början så 6-8 dagars jäsning, 4 dagar torrhumling i högre temperatur samt 2 dagar kallkrasch. Kolsyran skakar du i på en kvart. Bäst blir den några dagar senare när den lugnat ner sig lite och redan efter 2 veckor så börjar den tappa lite om du inte varit sjukt noga med att undvika syrekontakt i hela processen så du kan lugnt vänta en vecka till innan du brygger. :wink:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Brygg- och lagringstid IPA

Inläggav Jonas Johnsson » fredag 2017-02-24 10:21

Jag tycker faktiskt att IPA är som allra bäst typ någon vecka efter fatningen. Då har det allra kärvaste gröna humlesmaken lugnat sig. :)
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Brygg- och lagringstid IPA

Inläggav skyking » fredag 2017-02-24 10:52

Det beror ju helt på vad du menar med drickfärdig. Även efter fyra veckor så utvecklar sig smaken - om det är till det bättre eller sämre är ju en smakfråga. Det är till och med så att det fortfarande kan vara signifikant jästaktivitet efter några veckor. T.ex. man brukar kanske säga att kolsyrejäsningen är klar på en vecka, men det är en sanning med modifikation. Kolsyra kan vara där och vara fullgod, ölen klarnat, men mäter man på det kanske man kan se att kolsyrenivån sakta ökar fortfarande.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Brygg- och lagringstid IPA

Inläggav Drake » fredag 2017-02-24 11:44

Jonas Johnsson skrev:Jag tycker faktiskt att IPA är som allra bäst typ någon vecka efter fatningen. Då har det allra kärvaste gröna humlesmaken lugnat sig. :)


Det kan jag hålla med om, men bara under förutsättning att man varit extremt noggrann med att undvika syre. Själv tycker jag att just det är det största problemet med att brygga humlestinna öl. Trots att jag tappar i kolsyrefyllda fat och även i övrigt är försiktig med att exponera ölen för syre så kan jag ibland märka att ölen blir något mörkare efter en kort tid och att fräschören försvinner lite. Men problemet har som sagt blivit mindre efter att jag börjat torrhumla en kort tid innan jäsningen avstannat helt så i mitt fall är det förmodligen torrhumlingen som spökat.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Brygg- och lagringstid IPA

Inläggav Jonas Johnsson » fredag 2017-02-24 12:27

Jag har sluppit alla oxidationsproblem (som jag hade jämt med flaskjäsning) sen jag bytte till fat.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Brygg- och lagringstid IPA

Inläggav skyking » fredag 2017-02-24 12:48

Drake skrev:Det kan jag hålla med om, men bara under förutsättning att man varit extremt noggrann med att undvika syre. Själv tycker jag att just det är det största problemet med att brygga humlestinna öl. Trots att jag tappar i kolsyrefyllda fat och även i övrigt är försiktig med att exponera ölen för syre så kan jag ibland märka att ölen blir något mörkare efter en kort tid och att fräschören försvinner lite. Men problemet har som sagt blivit mindre efter att jag börjat torrhumla en kort tid innan jäsningen avstannat helt så i mitt fall är det förmodligen torrhumlingen som spökat.


Jag ser inte att syre skulle avgöra det speciellt mycket i så fall. Brukar inte oxidation ge sig tillkänna först vid senare stadium? Det borde ju snarare vara så att det är viktigare att vara noggrann med att undvika syre ifall man förväntar sig att ölen skall bli bättre med tiden.

Eller är det du försöker säga att om man inte är extrem noggrann med att undvika syre så håller sig inte ölen en vecka utan att försämras?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Brygg- och lagringstid IPA

Inläggav Drake » fredag 2017-02-24 13:15

Japp, det är exakt det jag menar. Men nu snackar vi alltså oxidation av humle och det är ju något helt annat än det du talar om. Inte pappsmak etc, utan att humlen tappar sin fräschör alltså. Låghumlade öl har jag aldrig haft något problem med att lagra länge.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Brygg- och lagringstid IPA

Inläggav ekstedt » fredag 2017-02-24 13:23

Japp, oxidering av välhumlade öl kan gå jättefort och yttrar sig i tappad humlearom och mörkare färg.

Pappsmak tar längre tid, och beror f.ö. på HSA, inte på syresättning efter jäsning.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Brygg- och lagringstid IPA

Inläggav Bobby » torsdag 2017-04-06 09:59

Ekstedt

Vilken är värsta oxiderings-boven vid flaskade humlerika öl:

1. Torrhumling via klassisk öppnande av jäshinken (syre kommer in i jäshinken)

eller

2. Flaskfyllning med klassisk flaskfyllare (syre kvar i flaskhalsen)

eller

3. Tappning till flaskningskärlet (syre tillförs vid tappning)


Jag har inga jätteproblem med detta men det vore kul att veta, ibland ser man ju att ölen mörknat, men mina brukar inte tappa humlearomen eller ändras smakmässigt negativt alls.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Brygg- och lagringstid IPA

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-04-06 12:21

Vet inte. Det enda jag kan konstatera är att ölen alltid är i toppskick på tappdagen men i värsta fall har börjat oxidera några dagar senare. Av det gissar jag att det är flasktappningen som är huvudproblemet.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Brygg- och lagringstid IPA

Inläggav Existumator » torsdag 2017-04-20 14:06

Tack för all hjälp. Ipan blev kanon.
Existumator
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2016-03-14 00:22


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 57 gäster