Behöver man stegmäska pilsnermalt?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Behöver man stegmäska pilsnermalt?

Inläggav skyking » fredag 2017-02-17 21:24

Jag tänkte brygga pilsner imorgon och funderar lite på mäskningen. Jag har haft ett längre uppehåll i bryggningen och sist jag bryggde pilsner så dekoktionsmäskade jag för att få en proteinrast.

Frågan är nu ifall det är nödvändigt med proteinrast nuförtiden. Den malten jag använder denna gången är Vikings pilsnermalt (http://www.vikingmalt.com/product/pilsner-malt/)?

Det skulle underlätta en hel del ifall det räcker med försockringsrast eftersom dekoktionsmäskning är lite bökigt. Enda alternativet till dekoktionsmäskning är dubbel infusion med vad det innebär (tjock mäsk vid proteinrasten och tunn vid försockring).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Behöver man stegmäska pilsnermalt?

Inläggav ekstedt » fredag 2017-02-17 21:42

Nej, det är inte nödvändigt med en proteinrast. Högst eventuellt kan det vara marginellt fördelaktigt, men lika högst eventuellt kan det vara marginellt ofördelaktigt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Behöver man stegmäska pilsnermalt?

Inläggav skogass » fredag 2017-02-17 22:56

Spontant: skippa gå direkt på. Jag tycker att din övriga maltnota också spelar en roll. Är det bara pilsnermalt så skulle jag göra vad jag kunde för att få lite dimension i det.
Användarvisningsbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: Behöver man stegmäska pilsnermalt?

Inläggav skyking » fredag 2017-02-17 23:08

skogass skrev:Spontant: skippa gå direkt på. Jag tycker att din övriga maltnota också spelar en roll. Är det bara pilsnermalt så skulle jag göra vad jag kunde för att få lite dimension i det.


Lite dextrinmalt blir där också (4.2kg pilsnermalt, 150g dextrinmalt)...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster

cron