Hur korrigera refraktometervärde avläst vid fel temperatur?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Hur korrigera refraktometervärde avläst vid fel temperat

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2017-01-23 22:18

Min erfarenhet är att relationen mellan refraktometerns värde och specifik vikt är receptberoende. Dvs om jag gör samma recept en gång till blir det lika. Men inte om jag jämför t.ex. en lager och en stout. Exakt vilka variabler som påverkar vet jag inte.

Många av formlerna på webben är rätt suspekta och baseras på invertering av en empirisk formel för att uppskatta alkoholhalt utifrån SG och Brix. Det är inte alls tillförlitligt.

Det är vettigare att göra en helt ny regression till data. Sök på Sean Terrill så borde ni få upp hans formel som är framtagen på det viset. Men som sagt, det verkar som om fler variabler än Brix och OG behövs för att få en bra bestämning av SG.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Hur korrigera refraktometervärde avläst vid fel temperat

Inläggav Drake » måndag 2017-01-23 22:52

Aha, det kanske var det som ställde till det för mig och mina beräkningar då, fick det i alla fall aldrig att stämma. Ska prova att jämföra med samma typ av öl för det vore smutt att kunna mäta med enbart refraktometern.
Bra iakttagelse!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hur korrigera refraktometervärde avläst vid fel temperat

Inläggav Falkens » tisdag 2017-01-24 09:48

Drake skrev:Jag har en digital refraktometer och när jag tar prov från kokande vört tar det minst 30-40 sekunder innan mätvärdet stabiliserat sig helt. Mäter man direkt när man tagit provet visar den 3-4 pinnar för lågt så det är nog bäst att vänta en liten stund innan man läser av.


Samma för mig....
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Hur korrigera refraktometervärde avläst vid fel temperat

Inläggav Falkens » tisdag 2017-01-24 12:49

Vart lite nyfiken och kollade lite på de här omvandlarna, jag själv har kört med BeerSmith´s omvandling men säger inte att den är "bäst"
Men vad betyder "Wort Correction Factor: 1,04" och hur kommer det värdet fram
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Hur korrigera refraktometervärde avläst vid fel temperatur?

Inläggav ecmik » tisdag 2017-01-24 14:21

Falkens skrev:Men vad betyder "Wort Correction Factor: 1,04" och hur kommer det värdet fram


En sorts kalibrering kan man säga.

Du testar din refraktometer flera gånger mot hydrometermätningar i ett antal olika vörter för att komma fram till en "snittfaktor" som din refraktometer visar fel.

Siffran 1.04 i ditt fall skulle då vara faktorn som du delar ditt refraktometervärde med (alltså din uppmätta snitt-differens). Mäter du värdet 12 Brix i refraktometern så tar du alltså 12/1.04=vörtens riktiga SG.

Läs mer här: http://www.brewersfriend.com/how-to-det ... on-factor/

Det är rätt enkelt att testa!

Min refraktometer är mycket mer stabil på SG-sidan av skalan av någon anledning, så jag kollar alltid på den och drar bort två pinnar istället för att använda Wort Correction Factor.
Senast redigerad av ecmik tisdag 2017-01-24 14:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Hur korrigera refraktometervärde avläst vid fel temperat

Inläggav Falkens » tisdag 2017-01-24 14:27

Hur vet jag att min hydrometer är rätt? Jag kalibrerar ju den lika väl som jag kalibrerar min refraktometer.
Eller är det bara jag som inte fattar här? Eller tänker jag avigt?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Hur korrigera refraktometervärde avläst vid fel temperatur?

Inläggav ecmik » tisdag 2017-01-24 14:29

Falkens skrev:Hur vet jag att min hydrometer är rätt? Jag kalibrerar ju den lika väl som jag kalibrerar min refraktometer.
Eller är det bara jag som inte fattar här? Eller tänker jag avigt?


Den får du också kalibrera

http://www.lindhcraftbeer.com/2016/07/t ... ydrometer/

Din refraktometer kalibrerar du ju mot noll också, men det är inte säkert att det stämmer med verkligheten ändå eftersom refraktometrar inte är gjorda för att läsa vört utan sockerlösning. Så därför blir det oftast en liten differens trots att du har kalibrerat den mot nollan.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Hur korrigera refraktometervärde avläst vid fel temperat

Inläggav Falkens » tisdag 2017-01-24 14:38

Tack för det... jag ska läsa vad Gustav gjort. Jag får väl plocka fram hydrometern igen och det är ju lite därför man vill ha en bra formel då jag har den digitala refraktometern. Men jag kommer nog fram till något :-) Tack för inputsen i alla fall

Jag har ju denna som sagt... där av fråga kring kalibrering
http://shop.humle.se/utrustning/matning ... -o-50-brix
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Hur korrigera refraktometervärde avläst vid fel temperat

Inläggav skyking » tisdag 2017-01-24 14:50

ecmik skrev:Den får du också kalibrera

http://www.lindhcraftbeer.com/2016/07/t ... ydrometer/

Din refraktometer kalibrerar du ju mot noll också, men det är inte säkert att det stämmer med verkligheten ändå eftersom refraktometrar inte är gjorda för att läsa vört utan sockerlösning. Så därför blir det oftast en liten differens trots att du har kalibrerat den mot nollan.


Dock är nog påståendet "En hydrometer som visar ett av värdena fel är tyvärr inget pålitlig och går inte att använda alls" egentligen fel.

Kalibrering behöver inte betyda att man justerar skalan på instrumentet så att skalan visar rätt. Det kan också handla om att upprätta en tabell eller formel för att korrigera mätvärdet. Härtill behöver man ingen fancy hydrometer där man kan flytta på skalan.

Tar man som exemplet en hydrometer som visar rätt vid 40Ö, men visar 2Ö vid 0Ö. Ja då är det ju bara till att när du mäter att subtrahera med två och multiplicera med 40/38.

Tillägg:

En hydrometers precision (dvs förmågan att leverera samma mätvärde under samma förutsättningar) är inget man behöver egentligen ifrågasätta speciellt mycket. Det ligger ju i själva konstruktionen. Så länge skalan sitter där den sitter och hydrometern inte deformeras eller tappar vikt eller något sådant så skall den visa samma värde under samma förutsättningar (det är Archimedes princip den bygger på).

Kalibrering är alltså ett förfarande för att översätta god precision till god nogrannhet (dvs förmågan att leverera korrekt mätvärde).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster