Återanvända jäst

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Återanvända jäst

Inläggav gulöl » onsdag 2018-02-07 18:48

Jag tänkte också för första gången återanvända. Metoden att bara hälla i ny vört låter sympatiskt enkel, så jag tänkte prova den först.

Förstår jag alltså rätt – bara häverta ur så mycket öl som möjligt, och sedan i med ny vört, ovanpå gammal jäst, humlebôs och allt?

Kan tillägga att nuvarande ölen är en belgisk blond, och nästa öl kommer att bli en dubbel eller tripel. (Därför är där inte särskilt mycket humleskräp, men något finns ju.)
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: söndag 2016-02-28 12:06

Re: Återanvända jäst

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2018-02-07 18:56

Ser inga problem med att göra så, tuta o kör!
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Återanvända jäst

Inläggav Djonk » lördag 2018-02-17 14:49

Lite sen återkoppling, men såhär blev det efter tvätt med aningen mer vatten i flera steg, med 3/6/9/12 minuters väntan istället för 10-15 som Lindh rekommenderade. Bättre, men känns inte riktigt värt besväret och eventuell risk för infektion. Bubblade inte om burken om man skakade lätt, men under tvätten kom det allt en del kolsyra. Kommer antagligen börja om med ny jäst och skörda innan pitch eller bara använda jästkakan otvättad i fortsättningen.
Bilagor
jästslurry2.jpg
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Återanvända jäst

Inläggav gulöl » onsdag 2018-02-21 14:41

Och vi tappade bara ur ölen så gott det gick, och tappade sedan i nästa vört. Ganska trevligt sätt att brygga – man slipper ju både bekymra sig om att skaffa jäst och göra förkultur och att göra rent jäshinken. Lite komplicerat var att kyla vörten till rätt "pitchningstemperatur" redan i grytan. Den skiktar sig, och man vill ju inte röra om – därför är det svårt att mäta. Annars kan man ju tappa upp vörten i jäskärlet och eventuellt låta det stå tills det är rätt temperatur, men nu befann sig ju jästen redan där. Och eftersom det var för varmt i köket (speciellt på spisen) kunde man inte heller bara låta grytan stå. Vi valde att vara på säkra sidan och fick vörten aningen för kall, men det är nog bättre än tvärtom om jag förstått rätt.
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: söndag 2016-02-28 12:06

Re: Återanvända jäst

Inläggav Rennstam » söndag 2019-02-03 11:28

Bee skrev:Vanligaste felen är för lite vatten till mängden jäst samt för lång väntan så jästen man vill ha i suspension sjunker till botten. Har man tillräckligt med vatten bildas lagren.
Själv skippar jag tvättning och odlar upp ny från ett par matskedar slurry istället.


Bee: Du menar alltså att du sparar lite jäst och sedan gör du en förkultur på den? Det låter som en väldigt bra idé. Då återanvänder man dels jästen, och ser till att den är pigg när man pitchar. En nackdel med att återanvända jäst är ju annars att jästen är lite trött efter en jäsning.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Återanvända jäst

Inläggav Djonk » söndag 2019-02-03 12:10

Om du gör förkultur kan du kringgå slurry/tvätt helt och skörda direkt: http://brulosophy.com/methods/yeast-harvesting/
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Återanvända jäst

Inläggav Bee » söndag 2019-02-03 14:38

Rennstam skrev:Bee: Du menar alltså att du sparar lite jäst och sedan gör du en förkultur på den? Det låter som en väldigt bra idé. Då återanvänder man dels jästen, och ser till att den är pigg när man pitchar. En nackdel med att återanvända jäst är ju annars att jästen är lite trött efter en jäsning.

Ja, man får en biologisk påverkan genom narutligt urval och mutation. Det gör inget att jästen är trött, det är ju därför den åker på förkultursemester...


Djonk skrev:Om du gör förkultur kan du kringgå slurry/tvätt helt och skörda direkt: http://brulosophy.com/methods/yeast-harvesting/

Annars är en vanlig metod det som @Djonk beskriver. Man är förutseende och sparar en del av förkulturen till nästa förkultur, men man måste hålla igång sin kultur också, annars blir den också gammal och muterar.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Återanvända jäst

Inläggav Rennstam » söndag 2019-02-03 14:43

Ja, det är sant. Men jag menade att göra förkultur på den skördade jästen (till skillnad från att bara skörda och pitcha i nästa vört, utan att göra förkultur).
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Återanvända jäst

Inläggav peterg » måndag 2019-03-04 00:45

Jag sparade jästkakan som var fermenterad med US-05 och efter 1 dygn i 6 grader var det ett skikt av öl mitt i burken. Då skakade jag burken kraftigt men det blev lika igen efter ytterligare 1 dygn i 6 grader. Kan någon förklara o går den att använda?
Bilagor
rsz_120190303_225831.jpg
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Återanvända jäst

Inläggav Djonk » måndag 2019-03-04 13:11

Helt normalt, jäst och andra rester sjunker till botten och kvar på ytan har du ett lager öl som hjälper till att skydda.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Återanvända jäst

Inläggav peterg » måndag 2019-03-04 13:14

Ja, så brukar det bli men nu lägger sig ett lager öl i mitten. Varför och det blir knöligt att få bort ölen när jag ska pitcha.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Återanvända jäst

Inläggav Djonk » måndag 2019-03-04 15:56

Hoppsan, läste inte frågan ordentligt, trodde att det var skvätt från när du skakade som syntes ovanför. Kanske sjunker det ändå så småningom?

Brukar inte dekantera ölen själv.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Återanvända jäst

Inläggav Bee » måndag 2019-03-04 19:53

Ett problem kan vara att du har för lite vätska (öl) i förhållande till jäst. Det ser ut som att den fortfarande aktiva jästen flyter upp och lägger sig över ölet och anledningen till att den inte sjunker beror på att den inte "kan lösa upp sig" i den lilla skvätten öl som är under.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Återanvända jäst

Inläggav peterg » måndag 2019-03-04 22:50

Ok. Tack Bee, då förstår jag och det uppfattar jag som att jästen kommer att kunna använda jästen vid nästa bryggning. Den luktar bra dessutom.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Återanvända jäst

Inläggav Bee » tisdag 2019-03-05 22:33

peterg skrev:Ok. Tack Bee, då förstår jag och det uppfattar jag som att jästen kommer att kunna använda jästen vid nästa bryggning. Den luktar bra dessutom.
Jodå, men ta en fjärdedel och fräscha upp den med en starter. Lycka till.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

FöregåendeNästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster