Förlänga jäsningstiden?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Förlänga jäsningstiden?

Inläggav ÄGJocke » måndag 2016-11-21 14:39

Hej,

Jag är helt rudis vad det gäller ölbryggning. Vi har gjort en bryggning som ska bli en jul-porter, och följt ett recept slaviskt. Men vad händer om man inte kan tappa på flaska efter de tre veckor som det står i receptet? Hur länge kan man låta bryggningen "gå över tiden"?

Tacksam för svar!
ÄGJocke
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 2016-11-21 14:34

Re: Förlänga jäsningstiden?

Inläggav skyking » måndag 2016-11-21 15:40

Att fördröja upptrappningen någon vecka bör inte vara något problem, men det framgår inte riktigt vad det är som gör er upptrappning försenad (och svårt att bedöma hur lång tid du menar).

Det KAN uppstå felsmaker ifall man låter ölen ligga kvar på jästkakan för länge, men det är inte säkert att ni får dem. Det KAN också uppstå felsmaker av att ni försöker undvika dem också. Som nybörjare skulle jag nog rekommendera att ni gillar läget och tappar upp så snart ni kan (även om det går över tiden endel).

Tillägg: med tanke på att du skriver julporter så är nog risken stor att den inte blir färdig innan jul (2016) om ni inte tappar upp den i tid. Är det till julen 2017 ni siktar på så är det nog för lång tid att låta den stå i jäshinken tills dess;)
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Förlänga jäsningstiden?

Inläggav Grindcrusher » måndag 2016-11-21 16:44

ÄGJocke skrev:vad händer om man inte kan tappa på flaska efter de tre veckor som det står i receptet? Hur länge kan man låta bryggningen "gå över tiden"?


Vid längre lagring i jäshinken skulle jag personligen oroa mig för 1. oxidation och 2. felsmaker från död jäst.
Inget av det händer direkt omedelbart eller plötsligt. Vad gäller det sista har jag lämnat öl på jästkakan i 4 veckor utan problem, pga strul i planeringen, men skulle nog inte gärna lämna det längre än så.


Primära anledningen att vänta lite med att flaska ölet är för att vara säker att jäsningen är färdig. Om jäsningen är klar (SG har varit oförändrat i 2-3 dagar, jästen har flockulerat och lagt sig på botten) så kan man gott flaska ölet. Vissa hävdar att det blir godare om ölet får mogna i större volym medan andra ställer sig väldigt tveksamma till detta, däribland jag själv.

Det låter oavsett som att ni har betydligt mer att vinna på att flaska än att vänta, så länge ni är säkra på att jäsningen är färdig.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Förlänga jäsningstiden?

Inläggav Stonebeard » tisdag 2016-11-22 23:11

Det spelar ingen roll. Det är extrema tider och förhållanden vi talar om för att sen tappning ska spela någon märkbar roll. Därtill lär knappast värmen där jäskärlet bli högre ju längre tiden går såhär års. Ta det således lugnt och tappa upp när tid ges.
Stonebeard
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: fredag 2016-10-21 21:36

Re: Förlänga jäsningstiden?

Inläggav ÄGJocke » onsdag 2016-11-23 08:43

Stort tack alla som svarat! Det har hjälpt oss mycket!

Vi kommer tappa inom de närmaste dagarna, så det blir nog inte så mycket längre än de tre veckor det står i receptet och vi hinner förhoppningsvis testa den innan jul i alla fall... Även om större delen blir efter jul :)

Följdfråga:
Hur ser/vet man lättast att jäsningen är klar?
ÄGJocke
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 2016-11-21 14:34

Re: Förlänga jäsningstiden?

Inläggav Lai » onsdag 2016-11-23 08:48

Det säkraste sättet att vet att jäsningen är klar är att ta hydrameterprov tre dagar i följd med oförändrat resultat. Själv brukar jag vänta tills det inte bubblar längre och se att jästen lagt sig. Sedan tar jag hydrometerprov. Väntar 2 dagar och kollar igen.
Lai
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: lördag 2015-12-26 20:07

Re: Förlänga jäsningstiden?

Inläggav skyking » onsdag 2016-11-23 12:21

ÄGJocke skrev:Stort tack alla som svarat! Det har hjälpt oss mycket!

Vi kommer tappa inom de närmaste dagarna, så det blir nog inte så mycket längre än de tre veckor det står i receptet och vi hinner förhoppningsvis testa den innan jul i alla fall... Även om större delen blir efter jul :)


När är julen slut? Är det till trettondagen? Eller är det till tjugondag Knut? Eller är det tills julölen är uppdrucken? Därom tvista de lärde...

Följdfråga:
Hur ser/vet man lättast att jäsningen är klar?


Finns lite olika taktik angående det med sina för och nackdelar:

1) Gör hydrometerläsning med ett par dagars mellanrum. Har de inte ändrats så har aktiviteten upphört och det kan antas vara utjäst. Nackdel: om inte hydrometerprov tas rätt kan ölet utsättas för syre, dessutom finns det en infektionsrisk vid provtagningen.
2) Kolla hur mycket det bubblar i jäsröret. När bubblorna bara kommer någon gång per minut har aktiviteten i stort sett avtagit. Nackdel: om CO2 kan smita ut någon annanstans pga otätt lock så kan jäsning pågå för fullt utan att det syns i jäsröret (det finns även endel andra fenomen som gör att jäsrörsaktiviteten inte helt stämmer med jäsaktiviteten).
3) Kolla om jästskummet har lagt sig. Nackdel: vissa jäststammar beter sig olika och lägger sig på ytan i form av ett skum.
4) Anta att det är utjäst efter en viss tid: Nackdel: tiden är beroende på både jäststam och jästemperatur.
5) Ta hydrometerprov och kolla om det jäst ut så mycket man förväntat sig. Nackdel: ibland jäser det ut mer och ibland mindre, beroende på jäststam, temperatur, recept osv.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Förlänga jäsningstiden?

Inläggav ÄGJocke » onsdag 2016-11-23 15:46

Stort tack Skyking!!! Jättebra sammanfattat.
ÄGJocke
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 2016-11-21 14:34

Re: Förlänga jäsningstiden?

Inläggav ekstedt » onsdag 2016-11-23 17:15

Ja, det var en väldigt bra sammanfattning. Själv kör jag med en kombination av 2, 3 & 4. Man lär sig efter ett tag hur jästen beter sig och när det är dags att flasktappa.

Generellt så är det väldigt få jäststammar som inte har jäst klart på 2 veckor; Dupont-jästen, Wyeast 3864 (Unibrou) och några till. Torrjäster är oftast färdigjästa på 10 dagar.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster